Hirdetés

Gotham 3. évad - ilyen volt a szezon első fele, spoileresen

|

Sűrű, bár mégsem öncélúan túlzsúfolt félévadot tudhat maga mögött a Batman-mitológiát felvezetni hivatott sorozat aktuális szezonja. A megannyi elvarratlan szálat, vagy az elhintett és már burjánzó feszültségcsírát figyelembe véve, ez az áprilisig tartó csendes pihenő bizony fájdalmasan hosszúnak ígérkezik.

Hirdetés

Habár még mindig kissé korai és felelőtlen volna szuperlatívuszokkal dobálóznunk a Gotham milyenségére vonatkozóan, azért a legutóbbi tizennégy epizód már végre egy olyan tudatos és konzekvens történetvezetést vetített előre, ami szerencsére már köszönőviszonyban sincs az első évad kapkodós, rapszodikus és epizodikus cselekményével. Ez az úgynevezett heti-ügyes szisztéma, ugye egyébként is az országos negyvenpercesek szörnyű rákfenéje, így óriási vétek volna amolyan "Képeslapok a Batman Univerzumból"-vázra, elnagyoltan felhúzni egy akkora potenciállal bíró, gyakorlatilag kiapadhatatlan forrású szuper-projektet, mint a Gotham. Idén pedig már az írói stáb is végre lubickol(hatot)t önnön kreativitásában, csakúgy mint a saját karakterükbe, imádni való parádéval életet lehelő színészgárda. És a Gotham legnagyobb erénye éppen a fergeteges karakterépítésben, mintsem kizárólagosan a cselekményben keresendő.

Hirdetés
 

Az idei félszezon bizony bőségesen meg volt tömve ötletekkel, és a fő történetszál(ak)on felül, egyre több hangsúlyt kaptak a karakterek, kiváltképpen az antihősök, majdani fő gonoszok. Az aktuális antagonisták között rögtön kettőt is kitüntetett figyelemmel illettek, Jervis Tetch és ugye az abszolút zseniális Jerome Valeska személyében. A két rossz fiú gyomorforgatóan szenzációs gaztettei, már-már költőien bolygatták meg a jó ízlés és moralitás egyébként is érzékeny ingerküszöbét. Mi pedig nem is győztünk örömködni, hiszen a rothadó jellemek egyre csak vékonyodó felszíne alatt, végre utat tört magának Mad Hatter és A Joker. A Walking Dead irritáló és indokolatlan Alpha Wolf-jaként is ismert Benedict Samuel egyszerűen remekelt a zavart, és önmagát kényszeresen igazolni akaró figura szerepében, míg Cameron Monagham Jared Leto-t megszégyenítően brillírozott ismét a későbbi Batman fiatal nemeziseként. A záró etapban kicsit talán mondvacsinált módon előrántott Jerome-Bruce incidenssel pedig, már szépen meg is ágyaztak mind a Joker-Batman örök konfliktusnak, mind pedig a majdani Sötét Lovag-mitológia megszületésének.

Elvégre Bruce szemlátomást tényleg felnőtt saját szerepéhez, és ami talán még fontosabb: önnön maga jelentőségéhez. A záró képsorok konklúziója pedig lehet akár egy tudatos öncáfolat is a készítők részéről, hiszen még annak ellenére is érezni lehetett a Batman-ideológia megszületésének súlyát, hogy a sorozat kezdetekor az írószoba világossá tette: Márpedig itt nem lesz Batman! Dehogynem kérem, csak legyünk türelemmel.

Habár Selina későbbi antihősnő-alteregójának építgetése is tapintható, látszólag az írók mégsem tudnak vele mit kezdeni. Ide-oda tologatják, dobálják szerencsétlent, nincs egy fix komfortzónája, egy stabil szerepe, vagy legalább meghatározott helye a történetben. Ott van ahova éppen befér, helyszíntől, cselekménytől függetlenül. Arról nem is beszélve, hogy képtelenek a figurát egy érdemleges történetszálba belehelyezni, hiszen egyszer (az azóta már bölcsen hanyagolt) Fish kegyeltje, aztán már (az ostoba és meggondolatlan kislányból, egy nem kevésbé bosszantó nagylánnyá cseperedett) Ivy-t hajkurássza, a következő snittben pedig már megint valami mondvacsinált módon, Bruce mellett látjuk viszont. Bizonyára ez maguknak az alkotóknak is szemet szúrhatott, így kaptunk egy totálisan izzadságszagú, amolyan se füle-se farka történetszálat Cat anyjával, aminek se előzménye, sem pedig következménye nem volt. Reméljük azért ennél többre futja majd a későbbiekben.

A sorozat legérdekesebb, és ezzel együtt persze legszórakoztatóbb pillanatai, változatlanul Nygmához köthetők. Már korábban is öröm volt a szemnek az ő könnyfakasztóan szomorú, végtelenül magányos tragédiája, ahogyan zsigerből fordít hátat neki minden ezen a világon, amit ő szeretni szeretne. Bármilyen ironikus is, de az ő személyes drámája a mi örömünk, hiszen az Ed-ből egyre agresszívebben kitörni vágyó Riddler, már bőszen bontogatja szárnyait. És amíg Nygma karaktere csak egyre feljebb és feljebb szárnyal önmaga zsenialitásában, úgy válik a korábbi fanfavorit Copplepot egy súlytalan és végtelenül szánni való félkegyelművé, amit a záró képsorok cliffhanger-e, ugye kíméletlenül meg is koronáz. Pedig alapvetően Pingvin se egy velejéig romlott és zsigerien gonosz gazember, csupán egy túlkoros óvodás, akit a túl-érzelmességéből eredő kicsinyessége tesz menthetetlenül labilissá.

Az alapvetően központi szerepkörben tetszelegni kívánó, ugyanakkor már a kezdetekkor sem túl izgalmas Gordon karakterét, az olyan figurák zsenialitásának fénye, mint Jerome, Nygma vagy Mad Hatter, csak egyre fakóbbá homályosítják. Ez alól pedig még a Bullock-Gordon párbeszédek frappáns egysorosai, vagy a Lee-Vale-Jim szerelmi háromszög mesterkélt feszültsége sem ad feloldozást. Nem tudom, hogy mindez vajon az elnagyoltan megírt karakter hibáinak, vagy inkább Ben Mckenzie egydimenziós játékának tulajdonítható, ám ez a konstans egoista önigazolás, ez a direkt módon túlhangsúlyozott, mélabús útkeresés, illetve ez az egész se íze-se bűze attitűd borzasztóan fárasztó.

Ugyan az természetesen továbbra is nyitott, hogy Pingvin (feltételezett) halálával vajon milyen irányt vesz a Gothami alvilág, azonban az vitán felüli, hogy bizonyosan több potenciális önjelölt is megelőlegezné magának a koronát. Egyrészt ugye ott van a korábban már önmagát nyugdíjazó, de személyes indítékból újra vérszemet kapó Falcone, a feltörni vágyó Butch-Tabitha páros, és a kezdetekkor még a legklisésebb tulajdonságokkal felruházott, mostanra azonban az egyik, ha nem a legszórakoztatóbb mellékszereplővé avanzsált Barbara, akinek bőrében az őt megformáló Erin Richards egyszerűen sziporkázik. Ugyanakkor persze ott van Ed is, akit habár személyes indokok vezéreltek megtenni a visszafordíthatatlant, van annyira becsvágyó és egoista, hogy ha már a piszkos munka java az ő érdeme, nem akarja majd kihagyni ezt a ziccert. Fish pedig, legyen bárhol is most a történet szerint, nyomatékosan kérjük maradjon is ott, mert köszönjük, megvagyunk nélküle is!

Persze a potenciális feszültségforrásoknak csupán csak a töredéke a várható trónfosztás, tudniillik ott van például az óvatosan, de annál tudatosabban épített Court of Owl történetszál is, mely vélhetően a szezon második felére éri majd el csúcspontját, a továbbra is kínosan fennálló Gordon karakterdráma, és ennek létező összes foganatja, illetve az összes előtérbe helyezett karakter személyes kálváriája.

Abban meg csak reménykedhetünk, hogy a végére csúnyán elfuserált Lee-t, illetve a kényszermegoldásként Executioner-é torzított Barnes-t, nem tapsolják majd vissza a központi történetbe, mert mindkettőt túltolták már annyira, hogy még egy nekifutás már inkább lenne kínos, mintsem szórakoztató.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.