Hirdetés

Varrat - Kritika

|

Varrni vagy nem varrni, ez itt a kérdés.

Hirdetés

Teljesen releváns manapság a tetoválásról filmet készíteni, hiszen nemcsak egy szubkultúra megértését segíti a laikusok körében, és elmélyíti azok ismereteit, akik valamelyest követik a bőrre varrt minták történetiségét és trendjeit, hanem be kell ismernünk, hogy igen elterjedt médiummá vált az elmúlt évtizedekben, és szépen lassan a mindennapjaink részévé vált.

Kempf Márta Anna Varrat című dokumentumfilmje tehát úttörő lehetett volna, de nem a legjobb módját választották a tetoválások kultuszának átfogó bemutatásának.

 

Hirdetés

A kevesebb néha több, és ez igaz a Varratra is: számos történészt, tetoválóművészt és tetovált alanyt megszólaltatnak annak érdekében, hogy teljesebb képet kapjunk a tetoválás mikéntjéről, indokairól módszereiről, de végső soron pont emiatt nem derül ki a filmből semmi. A filmbéli interjúk többsége rövid és semmitmondó, a bőrdekorálás mitológiája nem kerül hozzánk közelebb, mint egy Wikipédia szócikk, pedig azt gondolná az ember, hogy a veterán művészek tarsolyában akad néhány jó sztori. Érdemesebb lett volna kevesebb embert kamera elé ültetni, de azokkal mélyebben elbeszélgetni, mert a múltidézés és a nosztalgia volt a film legnagyobb vonzereje.

Ezzel szemben a paletta elég egyhangú: a főként férfiakból álló művészközeg leginkább a realizmusban találta meg a stílusát, és vajmi kevés szó esik a női tetoválókról - a megszólaló nők munkáit kis kivétellel nem is látjuk. Nem segített az elnyomó attitűd feloldásában a közönségtalálkozón elhangzott mondat sem, miszerint a lányok azért járnak női művészhez, mert velük jókat lehet trécselni. Így nem csak a sznobizmustól, hanem a szexista megnyilvánulásoktól sem volt mentes a vetítés, ahogy magából a filmből is áthallik némileg ez a hozzáállás, ami a női rendező fényében duplán fájó.

És míg egyfelől érdekes a letűnt korokról szóló sztorikat hallgatni, addig sok aspektus kimaradt a dokumentumfilmből. Milyen trendek uralkodnak napjainkban? Milyen lehetőségei vannak egy kezdő tetoválónak? Miket mérlegeljen egy tetoválás előtt álló ember? Ezek a témák alig vagy egyáltalán nem kerülnek szóba, emiatt egyhangú a felhozatal: nem találtak olyan alanyt, akit ért atrocitás a tetoválása miatt? Nem tartották érdemesnek megkérdezni azok véleményét, akiknek nincs vagy egyáltalán nem is szeretnének tetoválást? Ebből a szempontból elmondható, hogy nem igazán ragadták meg a tetoválás miértjeinek lényegét. Jómagam tetoválva, míg kollégám tetkó nélkül érkezett a moziba, de részemről a film nem tükrözte azt a felszabadító érzést, művészi és technológiai kihívást vagy közvéleményt, amit a tetoválás jelent, a partnerem meg nem találta túl informatívnak és egyáltalán nem kapott kedvet ahhoz, hogy magán viseljen egy mintát élete végéig.

 

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Ha már ennyi mindenre szerettek volna kitérni - és még ennél is többre érdemes lett volna -, akkor jobban állt volna a témának a sorozatformátum, ahol szentelhettek volna egy-egy epizódot a tetoválás történelmének és kulturális jelentőségének, az egyes művészeknek vagy a különféle irányzatoknak. Itt meg kell említeni a dokumentumfilm formanyelvét is. Alapvetően nem lett volna baj a frontális interjúkkal, de a narráció, illetve a szövegeket illusztráló ábrák és azok egymásutánisága először a ZanzaTv jellegzetességeit idézte fel, később pedig redundánssá váltak. Erre a legjobb példa, hogy egy szemléltető ábra segítségével mutatják be, a test mely területein mennyire fájdalmas a varratás, ezzel párhuzamosan pedig egy meztelen nőt festenek be ugyanezen árnyalatokra. Választani kellett volna a két opció közül, mert utóbbi valóban érzékletesebb példát nyújt és vizuálisan is izgalmasabb, az egyszerű piktogram mellett azonban öncélúvá válik, és a testfestés egyetlen funkciója a tárgyiasítás lett, hogy mutogassunk egy meztelen női testet.

Emellett nehezen követhető, melyik minta melyik viselőhöz vagy művészhez tartozik, és általánosan nehezen lép ki a Varrat a félközelik bűvköréből, és nem használja kreatívan se a tetoválás, se a film médiumaiban rejlő lehetőségeket (pl. nyilvánvalóan jóval nagyobb munka, ugyanakkor érdekesebb lett volna mondjuk meganimálni egyes figuraterveket, nem csak szakaszosan egymás után vágni őket). Visszatérve, a rendszertelen forgatókönyvvázlat, a szakaszos felépítés és az unalmas vizualitás sajnos azt eredményezi, hogy a film mindössze 96 perce minimum kétszer ilyen hosszúnak tűnik.

Kell beszélni a tetoválás kultuszáról, a tehetséges művészek pályájáról és ennek a szakmának a status quójáról, azonban bizonyos szempontból ennél sokkal objektívebb lencsét kellene használni (lásd interjúalanyok). Kempf nem ismerte fel, vagy nem akarta felismeri a megkérdezettekben rejlő lehetőségeket (Ganxsta Zolee a film ügyeletes mókamestere, és nagyon jól áll neki, meglepő tehát, hogy mindössze nagyjából 3 percnyi anyagot sikerült kiválogatni a felvételeiből), ezért minden figyelemre méltó pillanat a közönségtalálkozóra maradt - ott is inkább csak fel-felsejlett, mennyi frappáns esetet tartogathat még egy több évtizedes karrier.

Varrat

Kinek Ajánljuk
  • Akik szeretnének meghallgatni néhány veterán tetoválót
  • Aki kíváncsi rá nagy vonalakban, hogyan fejlődött Magyarországon a tetoválókultúra
Kinek Nem
  • Akik a tetoválással kapcsolatos eufórikus érzés visszhangját szeretnék hallani
  • Akiket komolyabban érdekel a tetoválások szakrális és kulturális jelentősége
  • Akik többféle irányzat képviselőit is szeretnék megismerni
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.