Hirdetés

A logline ereje, avagy hogyan add el a sztorid egy mondatban?

|

Egy újdonsült, forgatókönyvírásra fókuszáló cikksorozatunk legelső részében az írók leghatásosabb sales eszközét, a logline-t mutatjuk be részletesen, ismert sorozatok és filmek példáján végighaladva.

Egy új kezdeményezés keretein belül szeretnénk számotokra a filmes és sorozatos világ egyik legérdekesebb és legnehezebb szakmájával, a forgatókönyvírással kapcsolatban néhány érdekességet bemutatni. A cikksorozaton belül több aspektusból is meg fogjuk közelíteni a filmes és televíziós írás kihívásait és ékköveit egyaránt.

Első körben egy történet rövid összefoglalásának módszerét és eszközét, a logline írást vesszük nagyító alá: vajon mi kell ahhoz, hogy akár egy perc alatt is lényegre törően és izgalmasan eladhassam a remélhetőleg bomba sztorimat?

Az író, mint marketing- és sales menedzser

Bizonyára többször is előfordult már veletek, hogy egy ismerősötök elkezdett nektek filmajánlót tartani. Van, aki egész ügyesen fel tudja kelteni az érdeklődésetek és könnyedén összefoglalja a lényeget. Na meg persze akad olyan haver is, akitől az ég áldjon minket a fél órás "se eleje, se vége" típusú felvezetőivel.

A helyzet az, hogy a szóban forgó jelenséggel a legtöbb író is megküzd. Számtalan kiváló ötlet ragad örök időkre a fiók mélyén, mivel az író soha sem tudta megfelelő formában prezentálni. És a spektrum túloldaláról is találunk példát dögivel: akadnak olyanok, akik zseniálisan el tudják adni a sz… nos, a "kevésbé minőségi" forgatókönyveket is.

A sors fintora, hogy az alapvetően - általánosítani fogok, tisztelet a kivételnek - introvertált beállítottságú íróknak meg kell tanulnia el is adni a történetét, különben mindhiába a megannyi kínkeserves és verejtékes óra a klaviatúra felett. Hiába álmodtam meg a legújabb Oscar-díjas sztorit, ha csak fél órában tudom elmesélni az alap konfliktust, azt is csapongva és dadogva. A legtöbb meghallgatáson erre bizony maximum 10, de inkább 3-5 perce lesz a szakmába betörni kívánó írópalántáknak.

Az iparban sokat emlegetett "elevator pitch" ráadásul még drasztikusabb ennél: képzeljük el, hogy egy liftbe szállunk az adott stúdió fejesével. Most vagy soha alapon megpróbáljuk neki eladni a sztorinkat. Gyakorlatilag annyi időnk van, amíg a lift megérkezik az emeletre. Vagyis abban az egy percben kell valami olyat villantanunk, amitől a stúdió fejes a horgunkra akad. Hogy saját magától mondja ki a liftajtó nyílásakor: "Ó, ez érdekel - mesélj még!"

A következőkben nem fogunk előadás technikáról írni, noha rengeteg szerepet játszik az is a sikerben. Sokkalta inkább az ötleteladások (vagyis pitch-ek) tartalmi részét a célunk bemutatni a cikkben: hogyan és mit mondjak el a történetemről úgy, hogy

- beleférjek néhány röpke percbe,

- a történetről csak a lényeget mondjam el és semmiképp se lőjem le a végét,

- és felkeltsem a hallgatóság érdeklődését annyira, hogy kíváncsiak legyenek a folytatásra.

Logline alapok: A történeted egy mondatban

Ehhez az írók eszköze az úgynevezett "logline", vagyis a történetük bemutatása pusztán egy (max. két) mondatban, nagyjából 20-40 szóban. Noha abszolút sales eszköznek tűnik, az íróknak is nagy segítség átgondolni a saját művüket: ugyanis ha a lenti alapelemeket felhasználva nem tudom összefoglalni a történetemet, akkor van egy szomorú hírem saját magamnak: valójában nincs is történetem.

A logline tehát a központi történet rövid összefoglalása. A kiindulási állapotot festi le, nem megy bele a részletekbe, nem kezdi végigvenni az egész cselekményt és különösen nem lövi le a sztori végét. Csak és kizárólag a legfontosabb elemeket tartalmazza. Nyilván rögvest adódik a kérdés: "mik ezek a legfontosabb elemek?"

1. A főhős ("hero/protagonist"): Főhős (protagonista) nélkül, akinek az útját végigkövetheti a néző, nehéz jó sztorit írni (persze nem lehetetlen, de ritkaszámban mérik). Az emberi természetből fakadóan nem a témákhoz vagy a rafinált csavarokhoz kötődünk első soron, hanem egy másik emberi lényhez. A főhőssel tudunk azonosulni, érte aggódunk, vele együtt tanulunk a hibáinkból és kerekedünk felül a nehézségeken, hogy elérjük a célunkat. Amivel le is lőttem a második pontot.

2. A főhős célja ("goal"): Mit akar elérni a főhős? Mit akar megszerezni mindenáron? Mi kell ahhoz, hogy boldogságra/megnyugvásra leljen? És ami ezzel kapcsolatban szintúgy rendkívül fontos…

3. Az akadály, ami a főhős útjába áll ("obstacle/opponent"): Mi vagy ki (antagonista) tartja vissza a főhőst? Ha ugyanis szimplán elé tárulna a megoldás, bármiféle nehézség vagy konfliktus nélkül, úgy nem sokáig tartana a történet. És valljuk be: nem is lenne túlzottan izgalmas.

A következő két elem már inkább csinosítás és a "nice to have" kategóriába esik, de akadnak olyan típusú történetek, ahol nem igazán tudjuk őket kihagyni.

4. A főhős cselekedetét ("action"): Érdemes lehet azt is elmondani, hogy az 1-3. pontokban bemutatott főhős azért, hogy elérje a célját és legyőzze az elé táruló akadályokat, mit és hogyan cselekszik? Sokat elárul a filmről, hogy vajon milyen kaliberű tettek útján járhatjuk végig a főhős útját - valamint persze a zsánerre is utal.

5. A történet világát ("setting"): Ez főképp olyan történeteknél fontos elem, melynek környezete - akár a helyszín, akár a kor, amiben játszódik - meghatározó jelentőséggel bír. Alapesetben mindenki napjaink mindennapi, szokásos helyszíneiben gondolkozik. De ha a történet például réges régen, egy messzi-messzi galaxisban játszódik, úgy erre nem árt kitérni pitcheléskor. Ahogy az előző pontnál, úgy itt is igaz, hogy szintén ez az elem árul el a legtöbbet a zsánerről.

Játék: Elsőre nem tűnik annyira bonyolultnak, igaz? Pedig piszok nagy szenvedés tud lenni összefoglalni egyetlen mondatban gigászi történeteket, próbáljátok ki: gondoljatok a kedvenc filmetekre/sorozatotokra és próbáljátok meg összefoglalni úgy, hogy beleférjetek a megszabott hosszba! (IMDb-n ellenőrizni is tudjátok magatokat, hogy ahhoz képest a tiétek mennyiben tér el - sokszor elég pongyola és marketinges az oldal, ezt vegyétek figyelembe.)

A következőkben néhány ismert film és sorozat példáján bemutatunk nektek egy-egy lehetséges logline-t hozzájuk.

Drágán add az ötleted

Lássuk is a logline-okat működés közben, rögvest egy akciófilmes klasszikussal:

Egy New York-i rendőr Los Angeles-be utazik, hogy rendbe hozza házasságát, ám halálos macska-egér játékba kerül egy felhőkarcoló tetején, mikor a felesége munkahelyén rendezett karácsonyi partit megszállja egy csapatnyi terrorista.

A fenti pár sor az első Die Hard film logline-ja, kereken 30 szóban. Megismerjük belőle a főhősünket (egy New York-i rendőr), az ő célját (rendbe hozni a házasságát) és az akadályt, ami az útjába áll (a csapatnyi terrorista, aki megszállta a munkahelyi karácsonyi partit). Ezen felül úgy döntöttem, hogy beleírom a környezetet is (egy Los Angeles-i felhőkarcoló teteje), mivel a film szempontjából fontos és meghatározó az egy helyszínes beállítás a Nakatomi Pláza legfelső emeletein. Plusz, ha már öt elemről szóltam fentebb, úgy a főhős cselekedetét is megemlítettem egy odavetett "halálos macska-egér játékba kerül" részlettel.

Lássunk még egy logline-t, ezúttal a sorozatok világából:

"Egy gyógyíthatatlan tüdőrákkal diagnosztizált kémia tanár metamfetamin gyártásba kezd egykori tanítványával karöltve, hogy biztosítsa családja megélhetését halála után."

Ez már kevesebb, mint 20 szóból kijött. Nem véletlenül mondják, hogy a legjobb történetek valamilyen szinten a legegyszerűbbek. És a legkönnyebben összefoglalhatók. Aki nem ismerte volna fel esetleg, ez egyébként a méltán híres Totál Szívás (Breaking Bad) logline-ja akart lenni.

Most, hogy az alapok tiszták, a következőkben néhány extra tippet és trükköt olvashattok, amivel feldobhatjuk a logline-unkat.

Logline haladó: Tippek & Trükkök

1., Ami feltűnhetett az első példámban, különösen a Die Hard széria kedvelőinek, hogy sehol egy "John McClane" vagy "Hans Gruber" - nincsenek nevek a logline-omban. Pedig mind a Bruce Willis alakította főhős, mind a néhai Alan Rickman által életre keltett antagonista ikonikus az akció zsáner történelmében. Ennek két fő oka van:

- Az egyik, hogy a logline-t úgy írtam meg, mintha anno én adtam volna el ezt egy stúdiónak (ó bárcsak). Akkor ugye senki se tudta, hogy ez a két karakter mennyire is lesz népszerű, szóval a nevük nem hordozott volna semmiféle extra epikus tartalmat.

- A másik, sokkalta fontosabb indok: nem szabad a hallgatóság fejét teletömni információval. Semmit nem ad hozzá a történethez, hogy a főhöst John McClane-nek vagy épp Babhámozó Jánosnak hívják. Csak a lényegre koncentrálunk, nem szabad összezavarnunk senkit sem "holmi" nevekkel. (Az emberi agy rövidtávú memóriája amúgy is egyszerre csak 7+-2 információt képes elraktározni - megfontolandó, mik is legyenek azok.)

Kivételt képez ez alól persze, ha valamilyen híres vagy ismert emberről írunk filmet, akinek a személye fontos a történetben: Jézus, Nagy Sándor, Szent István, John F. Kennedy, Steve Jobs stb.

2., De hogy ne csak dicsérjem a munkámat, ezúttal kritizálni fogom a fenti logline-t: ami segíthetne rajta és színesebbé tehetné, az néhány jelző használata. A megfelelő keretek között persze. Ugyanis ha megnézzük a következő részletet:

"Egy New York-i rendőr…"

Azon kívül, hogy a főhősünk New York-i (ami igazából, teljesen érdektelen így utólag belegondolva) és rendőr, semmi nem derül ki róla, hogy milyen karakter is valójában. Ide elférhetne egy-két extra információ, a Die Hard és John McClane példájánál maradva sokkal többet árulna el egy ilyen verzió:

"Egy makacs és szabadszájú New York-i rendőr…"

Csak ugyebár így a logline hossza és az átadott információ mennyisége is növekszik, amire figyelnünk kell!

3., Ami még jól tud elsülni és izgalmassá, érdekessé teheti a történetet, az valamilyen határidő vagy "ketyegő bomba" okozta nyomás belecsempészése a logline-ba. Erre a két eszközre is mutatok egy-egy példát:

Egy Los Angeles-i rendőr megpróbál megmenteni egy csapatnyi civilt egy bombával felszerelt buszon, ami felrobban, ha a busz sebessége 50 mérföld/óra alá csökken.

Ez a Féktelenül (Speed) logline-ja, ami tökéletesen illusztrálja, mennyire hatásos is lehet egy "ketyegő bomba", ha fel akarjuk kelteni az érdeklődést. Nézzük a másikat:

"Négy tinédzser srác egyezséget köt, hogy mindannyian elvesztik a szüzességüket a végzős bál estéjéig."

Az első Amerikai Pite esetén pedig a tétet és izgalmat a közelgő határidő szolgáltatja.

4., Szintén kegyetlenül nagyot üthet, ha valami alapjaiban ironikusat és ellentmondót sikerült abban a pár szóban körülírnunk. Vegyük például a következő logline-t:

"Egy vak férfi, akinek a látáson kívüli összes érzékszerve emberfeletti szintre fejlődött, napközben ügyvédként, éjjel pedig önbíráskodó hősként veszi fel a harcot a bűn ellen."

A Fenegyerek (Daredevil) alapja többek között pont az említett irónia miatt zseniális: mind tudjuk, hogy az a szerelemhez hasonlóan az igazság is vak (gondoljunk csak a sorozat intrójában feltűnő Iustitia szemkötővel ábrázolt szobrára), ezt mutatja be tökéletesen Matt Murdock kettős élete.

5., Végül, de nem utolsó sorban pedig az ironikus vonalat meglovagolva alkothatunk valami egészen meglepőt és a főhős világát alapjaiban felborítót. Ezek az úgynevezett "nagy ötletek", amikből sajnos egyre kevesebb akad az iparban (olyan meg pláne, amit utána nem is rontanak el). Na de beszéljen helyettem a logline:

"Egy tolvaj, aki egy speciális technológia segítségével üzleti titkokat lop el mások álmaiból, ezúttal egy fordított megbízatást kap: hogy visszatérhessen családjához, egy gondolatot kell elültetnie egy multimilliomos CEO fejébe."

Igazából az Eredet esetén akár az is elég lenne, hogy "tolvajok mások álmaiból lopnak", hogy felhúzzam a szemöldököm. Viszont ez csak a központi nagy gondolat, kell hozzá egy karakter, saját célokkal és akadályokkal, hogy ne csak felkeltsem az érdeklődését a nagyhalnak, hanem horogra is akasszam. Esetünkben ráadásul nem csak az alap szituáció érdekes (tolvajok mások álmából lopnak), hanem a történet központi konfliktusa, ami felborítja a sztori világának megszokott viselkedését - mi szerint ezúttal nem kinyerni kell egy gondolatot, hanem épp hogy elültetni.

- I have an idea.
- We have a deal!

Első ilyen cikkünkben ennyivel készültünk számotokra a forgatókönyvírás világából. Természetesen ez a téma eléggé üzleti szemléletűre sikerült, a soron következőek sokkalta szakmaibbak lesznek és egy-egy konkrét film példáján keresztül mutatnak majd be érdekességeket. Ha van olyan téma, ami különösen érdekel titeket, ne habozzatok a tudtunkra adni: a mi munkánkat is segítitek, ha ihletet adtok!

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.