Hirdetés

A világsláger nem elég - A legjobb Bond-betétdalok

|

Hirdetés

Napról napra közelebb vagyunk a 24. Bond-kaland, a Spectre - A Fantom visszatér premierjéhez, aminek már kevesebb, mint egy hónap van hátra a premierjéig. A héten látott napvilágot Sam Smith nem túl jól sikerült betétdalának a klipje és ennek kapcsán net szerte bele futni a sorozat eddigi részeinek nótáit taglaló (rosszabbnál rosszabb) ranglistákba. Hogy mi is beállunk ebbe, azt alább véleményezhetitek. Természetesen, mint minden lista ez is erősen szubjektív, mindazonáltal annyiban próbálkoztam objektív maradni, hogy személyes kedvencek ide vagy oda, a rangsornál figyelembe vettem az időtállóságot, valamint hogy korszaktól függetlenül mennyire van meg benne az a bizonyos Bond-esszencia. https://www.youtube.com/watch?v=Md8uNCYX_Nc All Time High - Rita Coolidge (Polipka) A Bond-nóták romantikus korszakának utolsó és egyben legrosszabb darabjaja. Hogy miért? Nem csak azért, mert semmi Bondos nincs benne, hanem mert végtelenül unalmas és vontatott https://www.youtube.com/watch?v=fN1WBgS9u_E For Your Eyes Only - Sheena Easton (Szigorúan bizalmas) Nem sokkal jobb ez sem, de talán egy leheletnyivel mai füllel így is befogadhatobb, mint a zeneszerző Bill Conti diszkósított aláfestése. Ettől még persze nem mentség, hogy a Moore-korszak legkomorabb és realistább epizódjának főcíme alatt könnyedén bealszik az ember. https://www.youtube.com/watch?v=8jzDnsjYv9A Writings On The Wall - Sam Smith (Spectre - A Fantom visszatér) És akkor rögtön itt az új versenyző. Sam Smith elmondása szerint mindössze 20 perc alatt írta meg a dalt, és minden rosszindulat nélkül ez érződik is rajta. Pedig a felütés ígéretes, de gyanítom, hogy ezt utólag toldották hozzá Smith erőtlen vinnyogásához. Azért reméljük, hogy a film alatt jól fog funkcionálni. https://www.youtube.com/watch?v=rrPrE8vjVmc Tomorrow Never Dies - Sheryl Crowe (A holnap markában) A franchise-hoz újonnan csatlakozó zeneszerző David Arnold rögtön írt egy igazi bombasztikus, régi vágású nótát, amit k.d. lang elementáris erővel ad elő és egy igazi régivágású Bond-szám, aminek vezérdallama az aláfestés részét is képezi, de "egyeztetési problémák" miatt Sheryl Crowe dala került a főcím alá, aminek kezdő zongora futamai szintén egy ígéretesebb nótát ígérnek, ez azonban beváltatlan marad. Legalább lang dalát a stáblista alá száműzték, ezzel pedig egyértelműsítették is melyik szám a jobb. https://www.youtube.com/watch?v=QXXEpNa3CqQ Die Another Day - Madonna (Halj meg máskor!) Arnoldra a jubileumi 007-es kalandnál is rájárt a rúd, amikor elkezdte megírni az "I Will Return" című nótát, bejelentkezett Madonna és a komponista hiába ajánlotta fel a közreműködését, a popdíva nem kért belőle, így egy energikus, de a Bond-elemeket teljesen nélkülöző elektro hip-hop szám született, aminek megosztottságát mi sem mutatja jobban, minthogy egyszerre jelölték Golden Globe-ra és Arany Málnára. https://www.youtube.com/watch?v=hM5UJvnbbuY Another Way To Die - Alicia Keys & Jack White (A Quantum csendje) Szerencsétlen Arnoldra már harmadjára járt rá a rúd: ezúttal is megírta a maga betétdalát "No Good About Goodby" címmel, amit nem kisebb név adott elő, mint a Bond-dalok veteránja, Shirley Bassey, ami lényegesen jobban összhangban volt a score-al, mint a végtermék. Alica Keys és Jack White duettjének is az a legnagyobb problémája, mint Madonna számának, konkrétan az, hogy mint Bond-dal elvérzik. Ellenben a főcím alatt kifejezetten jól funkcionál, de ha már Bassey vélhetően nem volt elég trendi a célközönségnek, lehet, hogy mégis jobb lett volna az eredetileg kiszemelt Amy Winehouse, akit a készítők a botrányai miatt dobtak lapátra. https://www.youtube.com/watch?v=Ju_by-sC79c Licence To Kill - Gladys Knight (A magányos ügynök) Miután a széria veterán zeneszerzője, John Barry 25 év után otthagyta a franchise-t, hiánya rögtön érezhető volt a híres spiont kis híján eltemető második Timothy Dalton mozi minőségén. Az akkoriban a Halálos fegyver szériáról híres Michael Kamen és jóbarátja, Eric Clapton szerzeményét Gladys Knight dala váltotta, ami alapjában véve nem egy rossz szám, csak két baj van vele: az egyik a hossza (több, mint 5 perc), a másik pedig, hogy Shirley Bassey és a már említett Barry Goldfingerének alapjait használja újra, ami nem csoda, hogy pereskedéshez vezetett. https://www.youtube.com/watch?v=PNA7DcVppEs Nobody Does It Better - Carly Simon (A kém, aki szeretett engem) Az 1977-es jubileumi 10. Bond-filmmel nemcsak Roger Moore-t fogadta el végre a közönség és biztosította be a szerepét majd 10 évre, hanem az itt hallható szerelmi ballada is meghatározta hosszú évekig a franchise zenei életét. Mindenesetre Carly Simon és a beugró komponista, Marvin Hamlisch szerzeménye nemcsak hogy kellemes, de a Radiohead frontembere, Thom Yorke szerint ez minden idők legszexibb dala. https://www.youtube.com/watch?v=aOw2hTBHMvA From Russia With Love - John Barry & Matt Monroe (Oroszországból szeretettel) Ugyan Matt Monroe a filmben és a stáblista alatt hallható dalát szerepeltetik rendre a különböző válogatásalbumokon, a főcím alatt a széria komponistájává előlépő John Barry szerzemény az igazi, melyben az akkoriban a csapból is folyó James Bond Theme-et variálja nagyszerűen Monroe Frank Sinatra-t idéző dalának instrumentális verziójával. https://www.youtube.com/watch?v=hcIl_6amBvU You Only Live Twice - Nancy Sinatra (Csak kétszer élsz) Ha pedig már Sinatra szóba került: kislánya jobbára a "These Boots Are Made For Walkin"-ról ismert és ami közrejátszhatott abban, hogy az eredetileg kiszemelt Julie Rogers helyett ő énekelje az 1967-es Bond-kaland nótáját, ami ugyan egy meglehetősen melankolikus szám, mégis ott van benne a sorozat zenéire jellemző egzotikusság és elegancia. https://www.youtube.com/watch?v=gt3oQN0cAv0 Moonraker - Shirley Bassey (Monnraker - Holdkelte) Ha Shirley Bassey énekel egy Bond-nótát, az mindig eseménynek számít, még ha az valamivel gyengébb előző performanszainál. Ennek ellenére a "romantikus korszak" dalai közül ez a legeltaláltabb, nemcsak Bassey jellegzetes hangjának hála, hanem ahogy Barry szerzeményével együtt megragadja az űr végtelenségét és békességét egy egyébként meglehetősen gyenge filmben. https://www.youtube.com/watch?v=PSbj2Mx2By8 The Man With The Golden Gun - Lulu (Az aranypisztolyos férfi) Bevallom ez volt az egyetlen dal az itt szereplő listán, ahol az objektivitásnak még a látszatát is kerültem, mivel ez a disco szám már annyira rossz, hogy jó. Kétségtelenül nem időtálló darab egy nem kifejezetten időtálló epizódhoz (még ha Christopher Lee gonosza nagyszerű is), mégis fülbemászóan dallamos és ott van benne az a bizonyos Bond-esszencia. https://www.youtube.com/watch?v=Eo9uXd48HME The Living Daylights - A-Ha (Halálos rémületben) A filmhez nem is ez az egy, hanem három dal is készült, és a másik kettőért a The Pretenders felelt, akiknek a "Where Has Everybody Gone" a fent említett "Surrender"-hez hasonlóan egy igazi, dögös, erőtől duzzadó Bond-szám, mégis inkább az A-Ha szintipop nótáját preferálták inkább a készítők, ami így sem egy rossz darab, lévén mindhárom számon közreműködött a széria zeneszerzői posztjától ezzel a résszel búcsúzó John Barry. https://www.youtube.com/watch?v=N8XNBpIkQpU On Her Majestys Secret Service - John Barry (Őfelsége titkosszolgálatában)  És ha már Barry-nél tartunk: a komponista nem csak a széria korábbi főcímeihez szolgáltatott színtisztán instrumentális aláfestést. Noha maga a nagy Louis Armstrong neve is szerepel a listán, az ő romantikus balladája mégis csak másodlagos betétdalként funkcionál, és George Lazenby beugrásánál sokkalta jobban hangzik Barry szintetizátorral vegyített szimfonikus szerzeménye. https://www.youtube.com/watch?v=qPeSPB68i2c Diamonds Are Forever - Shirley Bassey (Gyémántok az örökkévalóságnak) Shirley Bassey második performansza kis híján a kukában kötött ki, amikor az egyik producer, Harry Saltzman túlságosan sok szexuális utalást vélt felfedezni Don Black szövegeiben. Ezt végül Albert Broccoli producernek sikerült megvétóznia, de egy versszak így is repült ebből az elégikus nótából. https://www.youtube.com/watch?v=E-IDfoZuQLM The James Bond Theme - Monty Norman és John Barry (Dr. No) Az egész széria zenei alapjának muszáj az élbolyban lennie. Noha jogilag a színpadi zeneszerző Monty Normannek tulajdonítják a jellegzetes főtémát, amelyik azóta is minden filmben felcsendül, valójában az akkoriban feltörekvő John Barry sietett a készítők segítségére, aki Norman egy zenei foszlányát bontotta tovább és alkotta meg a filmtörténelem egyik leghíresebb zenei motívumát. https://www.youtube.com/watch?v=sT0x7QiJI1g Thunderball - Tom Jones (Tűzgolyó) John Barry a Goldfinger gigászi sikere után ismét Shirley Bassey-vel kívánt együtt dolgozni, és már fel is vette vele a Mr. Kiss Kiss Bang Bang című nótát, ami a score szerves részét képezte, azonban a producereknek nem tetszett, hogy a szám és a film címe nem egyezik ezért Leslie Bricusse dalszövegírót lecserélték a később még a sorozat számos nótájának szövegéért felelős Don Black-re, a dalt pedig Tom Jones énekelte, ami az egyik legjellegzetesebb hangzással bíró szám a franchise történetében. https://www.youtube.com/watch?v=b07Z_qfchFk Live And Let Die - Paul McCartney & Wings (Élni és halni hagyni) Roger Moore debütálásához a Beetles producere, George Martin (R.R. nélkül) szolgáltatta a talpalávalót ésa betétdalhoz az egyik egykori gombafejet, Paul McCartney-t kérte fel. Az eredmény: az egyik legnépszerűbb Bond-betétdal, ami később számos feldolgozást is megért, valamint egy Oscar-jelölés. https://www.youtube.com/watch?v=hWVbVT3igdw A View To A Kill - Duran Duran (Halálvágta) A romantikus balladákba zeneileg végérvényesen belefulladó szériát a Duran Duran rántotta vissza ezzel az erőtől duzzadó poprock dallal, ami annak idején egyenesen a Billboard 100-as listájának az élére kapaszkodott fel. Ebből a szempontból a dal érdekes kontrasztot mutat energikusságával a szerepből már látványosan kiöregedő Roger Moore búcsú alakításával. https://www.youtube.com/watch?v=867iyhVFyEw You Know My Name - Chris Cornell (Casino Royale)  2006-ban James Bond nem csak, hogy visszatért, hanem egyenesen újjászületett, hiszen a sorozatot 40 év után rebootolták, az úriember Pierce Brosnan-t pedig a maszkulin Daniel Craig-re cserélték, aki egy lényegesen vehemensebb és kiforratlanabb 007-est hozott. A kezdő ügynökhöz pedig egy zúzós rock szám dukált, aminek alapjai a James Bond témából gyökereznek ugyan (lévén a filmben azt helyettesíti), mégis jól elkülöníthető attól. David Arnold és a Soundgardenes Chris Cornell szerzeménye viszont így is egy ízig-vérig Bond-dal, méghozzá a legjobb fajtából. https://www.youtube.com/watch?v=Fy_PJODH3p0 Goldfinger - Shirley Bassey  A széria betétdalainak abszolút alfája. Ez volt a kiindulási pont, hogy egy énekesnek hogyan kell egyszerre erőt és eleganciát hoznia ahhoz, hogy a világ leghíresebb titkosügynökének kalandjait tökéletesen visszaadja mindössze pár percben, Shirley Bassey és John Barry kétségtelenül történelmet írt ezzel a dallal, ami hangzását tekintve 50 év alatt egy leheletnyit ugyan valóban megkopott, de hatását tekintve semmit sem vesztett. https://www.youtube.com/watch?v=LzvNDR5OrqM The World Is Not Enough - Garbage (A világ nem elég) Sejtelmes, egzotikus, energikus. Talán így lehetne a legtömörebben jellemezni a dalt. Végre David Arnold szabad kezet kapott a nótához ehhez pedig a megfelelő emberekhez fordult minden téren, hiszen a szövegért ezúttal is a széria veteránja, Don Black felelt, Garbage karcos hangja pedig csak feltette a koronát az egészre. https://www.youtube.com/watch?v=DeumyOzKqgI Skyfall - Adele Sam Mendes régi vágású kémthrilleréhez régi vágású nóta dukált és a Craig-éra felemás nótái után egy elegáns dal lett a rajongók jutalma, Adele és Paul Epworth munkájáé pedig egy-egy Oscar-díj, ami az első volt a sorozat kereken 50 éves történelme során. Jobb később, mint soha. https://www.youtube.com/watch?v=bkBYVNrjjIs Goldeneye - Tina Turner (Aranyszem) Nem is volt kérdés! A Bond-dal! Elegáns, elementáris, mégis titokzatos és közben fülbemászó, amit még ma is orrba-szájba adnak a rádiók, mégsem tudjuk megunni a Rocknagyi előadásában, amit maga Bono and The Edge szerzett. Persze itt is eredetileg más, konkrétan az Ase of Base volt kiszemelve, de ez kit érdekel?20 év után sem vesztett semmit az erejéből. Egyszerűen tökéletes. És nálatok hogyan festene ez a lista?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.