Hirdetés

Bosszúállók: Ultron kora - Interjú a film magyar animátorával

|

Hirdetés

Az oldal olvasóinak biztosan nem ismeretlen Török Attila neve. Tavaly ő felelt a Godzilla jó néhány effektjéért, most pedig a legutóbbi munkája, a jelenleg mozikban futó (és zúzó) Bosszúállók: Ultron korán hagyta rajta a keze nyomát. A nevével pedig idén még két másik film stáblistáján is találkozhatunk, amikből az egyik történetesen egy messzi-messzi galaxisban játszódik. Ezekről, valamint a különböző effektekről és későbbi tervekről, valamint műhelytitkokról beszélgettünk. Legutóbb említetted, hogy szívesen dolgoznál a Bosszúállók: Ultron korán. Hogy kerültél végül a stábba? Tavaly nyáron nyílt meg az ILM (Industrial Light & Magic) londoni irodája. A cég bázisa San Fransiscóban van és már évtizedek óta a legnevesebb VFX stúdiónak tartják számon. Az itteni irodájuk megnyitása pedig még színesebbé tette a londoni filmes munkalehetőségeket. Az itteni nyitásuk híre tavaly év elején kezdett terjedni, és rengetegen jelentkeztek erre az új helyre. Azt csak sejteni lehetett, hogy a Star Wars munkálatai is Londonba fognak jönni, de senki nem tudta pontosan, hogy így lesz-e vagy hogyha igen, pontosan mikor. A nyitásuk után a Bosszúállók: Ultron korán kezdődtek el az első munkák. Két fő jelenetet kaptunk az ILM főhadiszállásától. Az egyik, amikor Vasember a Hulkot püföli és fordítva. A másik pedig az utolsó csatában Sokovia levegőbe emelése. Az ILM készítette a vizuális effektek közel háromnegyedét. A Double Negative is dolgozott egy kisebb részen, viszont akkor náluk a Tenger szívében című filmen tevékenykedtem és utána se kerültem volna rá a projektre. És mivel az első Bosszúállók szuperhősfilmként rendkívül tetszett nagyon megörültem, hogy megadatott a lehetőség, hogy ezen a filmen is otthagyjam a kezem nyomát. Itt mennyiben hárult rád más feladat, mint mondjuk a Godzilla, vagy Az éhezők viadala: Futótűz esetében? Hiába az egyik legrégibb múlttal rendelkezik a cég, és rengeteg szoftvert és eszközt átvettünk a San Fransiscó-i részlegtől, itt Londonban úgy döntöttünk, hogy az FX-ek elkészítéséhez nem a hagyományos ILM útvonalat folytatjuk, hanem egy a Dneg-nél már jól bevált, sokkal inkább a Houdinin alapuló útvonalat próbálunk kiépíteni. A Houdini az egyik legnépszerűbb és publikusan is megvásárolható 3D-s animációs program, amit mindegyik kisebb-nagyobb VFX cég használ valamilyen szinten. Emiatt az első időszak elég szokatlan volt, mivel rengeteg a Houdiniben megtalálható eszköz, amihez a Dneg-nél már hozzászoktunk, itt azonban nem is létezett. De ezt már tudtam előre, mielőtt átigazoltam, és a jó oldala az volt, hogy a programozási tudásom réven az első hónapok azzal mentek el, hogy kibővítsük a Houdinis eszköztárunkat és beillesszük a programot az ILM rendszerébe. Mindeközben sok új programot és azoknak a használatát is meg kellett tanulnom, miközben a film jelenetein dolgoztam. A Bosszúállókban az említett két jelenetben pontosan mi volt a feladatod? Mennyiben volt más, esetleg nehezebb, mint az eddigi munkáid? Az egyik jelenet, amiben dolgoztam a Hulk és Vasember közötti összecsapás volt. A feladatom itt többnyire az utcán lévő beton feltörése volt, ahogy több shoton keresztül Vasember végighúzza Hulkot az utcán. Majd később üveg-, fal- és korláttörés szimuláción dolgoztam, mikor berepülnek a plázába. És ezekre mind jött rá még külön a füst-köd réteg is. A film utolsó csatajelenetében pedig azokat a shotokat csináltam, amikor a Helicarrier megjelenik és azzal kellett érintkező felhő szimulációt készíteni. Ezenkívül még több jelenetem is volt, ahol leomló épületdarabokat, törmelékeket, lebegő kocsikat kellet terveznem, amikor a város elkezd zuhanni.

Avengers Age of Ultron - Hulk vs Hulkbuster
A Bosszúállók mellett megemlítetted, hogy az új Star Wars-on is dolgoznál, azt viszont George Lucas cége, az ILM végzi? Hogy kerültél végül hozzájuk? Miután a Double Negative-nál befejeztem a Tenger szívébent, a Terminator Genisys volt a következő film, amin elkezdtem dolgozni, viszont az volt az első alkalom, hogy FX Sequence Lead pozícióba kerültem.  Ez azt jelenti, hogy az én felelősségem alá került egy kisebb csapat, és elkezdtük az effektek kinézetének kifejlesztését és a különböző snittekbe való beillesztését. Erre a pozícióra rég vártam és nagyon örültem, de heteken belül meg is jött az ILM-től a válasz, hogy szívesen felvennének. Nehéz döntés volt otthagyni a pozíciót, amire már régóta vártam, viszont az ILM-hez való bekerülést hosszabb távon jövedelmezőbbnek találtam, még ha tudtam is, hogy ez az újonnan megszerzett pozícióm elvesztésével jár, mert egy sokkal kisebb csapatba kerülök be, de végülis tavaly szeptemberben úgy döntöttem, hogy kockáztatok és váltok. Látsz valami különbséget a Bosszúállók és a Star Wars munkafolyamatai között? Előbbi sokkalta inkább CGI-orientáltabbnak tűnik, mint J.J. Abrams munkája. Persze, minden egyes produkció között rengeteg különbség akad. Én személy szerint szeretem, ha egy filmbe sok praktikus effekt (a forgatáson felvett) van, és a mi munkánk az csak úgymond “kiegészíti” a már meglevő valós effekteket. Így a végeredmény sokszor sokkal élethűbb lehet, mintha teljesen CGI lenne az egész shot. Persze ma már sokszor nem lehet elkerülni, hogy pár shot vagy karakter ne legyen teljesen számítógéppel készített, olykor még engem is le tud döbbenteni, hogy mégis milyen fantasztikusan és élethűen néz ki. Például az Ultron korában a Hulkunk nagyon szuperül sikerült, főként az első shotokra gondolok, miután Skarlát Boszorkány manipulálja Bruce-t. És ez a mi csapatunk kiváló munkájának köszönhető. Mennyiben másabb az ILM-nél, mint a Dneg-nél dolgozni? A munkakörnyezet mindegyik cégnél eddig hasonló, viszont amiben nagyon különbözik minden cég, az az effektek elkészítésének technikai oldala. Még akkor is sok új dolgot kell tanulni, amikor ugyanazt a szoftvert kellet használni mindkét cégnél, mivel mindegyik máshogy építi be a programot a saját rendszerébe. Pláne még több különbség van, amikor az egyik cég olyan szoftvert szeretne használni, amit addig még egyszer sem, ilyenkor sok idő elmegy annak az elsajátításával. Már a legutóbbi, nosztalgikus előzetesben is láthatunk a munkádból. Anélkül, hogy bármi lényegeset elárulnál a filmből, itt mi volt a feladatod? Az előzetesben megjelenő sivatagi jelenetek effektjein dolgoztam, amelyeket füst és homok szimulációval egészítettünk ki.
sw vii trailer 06
Nyilván nem mondhatsz konkrétumokat, de itt milyen típusú feladatokat látsz el? Kizárólag az említett füst és homok szimuláció, vagy lesz egyéb más is? Igen, sajnos ennél többet nem árulhatok el, mert abból elég sok mindenre lehetne következtetni, ami még nem publikus. De azt tudom, hogy nagyon szuper dolgok várnak még rám ezen a projekten a füst és homok szimuláción kívül is. Ha már Star Wars: a régi klasszikus trilógiában még a maszkok és a makettek domináltak, és ezzel együtt az ezekért felelős szakemberek munkái, míg az előzményekben a számítógépes effektusok és az azért felelős illetékesek. J.J. Abrams szemmel láthatóan igyekszik mindent a régi iskola szerint felvenni és egyensúlyba hozni a régit az újjal. Szerinted Hollywoodban egyensúlyba kerülhet valaha is a régi, praktikus effektekért felelős és a VFX szakemberek munkája?   Persze! Lehetséges, hogy egyensúlyban legyen a kettő, és vannak nagynevű rendezők - mint például Christopher Nolan is - akik szeretik egyensúlyba hozni a filmjeikben a praktikus és vizuális effekteket. Viszont többször sokkal könnyebb praktikus effektek nélkül leforgatni egy jelenetet és később belerakni a karaktereket számítógéppel. Hogy melyik rendező vagy produkciós gárda éppen melyiket választja, az rengeteg mindentől függ. Főleg a költségvetéstől, de sok mástól is. Például attól is, hogy tudják-e már vagy még nem, hogy pontosan hogyan nézzen ki a végleges kép. Ha nem, ilyenkor praktikusabb csak felvenni a színészeket zöld háttér előtt, és a CGI-ra támaszkodni. Már legutóbb is szóba került, és most is többször említetted, hogy dolgoztál a Ron Howard rendezte A tenger szívében című filmen, amelynek Chris Hemsworth a főszereplője. Ezért a munkáért különböző vízi állatok mozgását tanulmányoztad. Nehezebb munka az, ahol úgymond a fizika törvényei jobban érvényesülnek, ahol a valóságból tudsz meríteni? Vagy könnyebb az olyan fantáziavilágok effektjein dolgozni, mint mondjuk a Bosszúállók vagy az első munkád, a John Carter? A nehézséget az effekt típusa okozta főként. Azért volt nehezebb víz szimulációt csinálni A tenger szívében filmhez, mert alapból egy víz szimuláció készítése sokkal nehezebb és komplikáltabb, mint mondjuk ruha szimulációt csinálni a tarkokra a John Carterben. Viszont a víz szimulációk között is van különbség.  A Godzillán azért volt könnyebb, mert ott ha vizet kellett csinálni, akkor az egész shotban lecseréltük a vizet CG-re. Viszont A tenger szívében esetében ez nem volt lehetséges, szóval olyan víz szimulációt kellett készíteni, aminek a mozgása, dinamikája teljesen megegyezik a valós felvételen lévő hullámokkal. Ez elég nagy kihívás volt mindenki számára a csapatban. Ezzel, hogy két ilyen volumenű film elkészítéséből vehetted/veheted ki a részed, elmondhatjuk, hogy egy álom vált valóra. Hogyan tovább? Melyik közeljövőben elkészült filmben való részvételt tekintenéd kihívásnak? Igen, erre még nem is mertem volna gondolni, még akár egy évvel ezelőtt se, hogy két ekkora volumenű filmben is részem lehet majd ilyen rövid időn belül. Jelenleg a Star Wars munkálatai nagyon lekötnek. Miután az Ultron kora befejeződött, már több film is befutott hozzánk, és az amúgy sem nagy FX csapatunk, ami eddig csak egy filmen dolgozott most több részre oszlott. Most a Star Warson itt csak ketten dolgozunk FX-Artist-ként, ami nagyban növeli az alapból sem kicsi nyomást, ugyanis San Fransisco és London is hatalmas elvárásokat fűz hozzánk. Bizonyos szinten a mi munkánk képviseli Londont, aminek legalább olyan jónak, ha nem jobban kell kinéznie, mint azoknak a szakembereknek a munkája, akik San Fransiscóban a világ legjobbjainak számító effekteket készítik már évtizedek óta. Úgyhogy jelenleg próbálok helytállni ezen a filmen is és majd kiderül, hogy lesz-e még ennél nagyobb kihívás a közeljövőben.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.