Hirdetés

Duplainterjú, avagy a rókatündér és ami mögötte van

|

Hirdetés

A múlt héten bemutatásra került Ujj Mészáros Károly nagyjátékfilmes debütálása, a Liza, a rókatündér, mely a hazai kritikus tömegből egyöntetűen váltott ki véget nem érő lelkesedést és ovációt. Mi is írtunk róla egy dicshimnuszt és nem is volt kérdés az, hogy muszáj lesz szóra bírnunk nem csak a rókatündért, de azt az embert is, aki mindezt elénk tárta és megalkotta. Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal diskuráltunk. CineStar: Mesélj az olvasóknak a kezdetekről: mikor kezdtél el a színészkedéssel foglalkozni? Balsai Móni: Túlmozgásos kisgyerekként szüleim sok eszközzel igyekezték lekötni az energiámat. Szertornáztam, búvárúsztam, táncoltam. Anyukám egy barátnője talált egy gyerekszínházi hirdetést, ami egy szakkör volt igazából és elvittek a felvételire. Nagyon jól sikerült és nagy kedvem is volt hozzá hát ott ragadtam. Innen indul a szerelmem a színház felé. Aztán egy alkalommal, amikor egy idősebb társamat elkísértem meghallgatásra az Operett Színház stúdiójába, megkértek engem is, hogy mondjak egy verset. Ennek a vége az lett, hogy annyira tetszettem nekik, hogy bejárhattam az órákra én is pedig még nem töltöttem be a 18. életévem ami feltétel volt az iskolában. Sokszor gimi helyett is ott voltam inkább. Lógtam az órákról. Később az osztályfőnökömtől ballagásra kaptam egy térképet, amin az állt: „Hogy mindig eljuss oda, ahová elindultál.” Jó tanárom volt nagyon! Az érettségiig az Operettbe jártam be, ahol egy-két mondatos szerepeket kaptam, és nagyon jól éreztem magam, az idősebbek befogadtak az osztályba.

20140108liza-a-rokatunder
CineStar: Első mozgóképes szereplésed mi volt? Balsai Móni: Tizenhét éves voltam, amikor egy Fűrészporos mesék (Őze Áron és Eperjes Károly voltak a főszereplői) című filmet forgattak itt Magyarországon. Ez egy török-magyar koprodukció volt és nekem egy utcalány szerepe jutott. Mindössze tizennégy éves voltam ekkor. Az öltöztető döbbentem nézett rám, amikor először mentem oda és mondtam, mit játszok. Láncos bőrszerkó volt rajtam és hatalmas Tina Turner-paróka. CineStar: Melyik áll hozzád közelebb: színház, vagy film? Balsai Móni: Mindkettőt nagyon szeretem. CineStar: Ugorjunk pár évet az időben: hogyan készültél a Liza, a rókatündérre? Balsai Móni: Egy hónapos próbafolyamat volt a forgatás előtt, amin az összes színész részt vett és nagyon hasznos volt. Károlynak elég konkrét elképzelései voltak arról, hogy mit akar, és hogyan akarja, mindent előre elpróbáltunk. A japán szövegeknél pedig tolmáccsal dolgoztunk, aki segített nekünk a helyes kiejtésben és a tanulásban. Előtte nem foglalkoztam a japán nyelvvel.
7367911_2ad45bd0cfc4112d99a2d8afa0b503fd_wm
CineStar: Mennyiben változtatott a munkafolyamaton az, hogy az élettársad volt a film rendezője? Balsai Móni: Én a Károllyal három évig álltam munkakapcsolatban mielőtt egy pár lettünk volna. Ő azt mondta, hogy színésznővel sosem, én meg hogy rendezővel sosem. Három év összhang után aztán egymásra találtunk és megszegtük a kis szabályunkat. Szóval sokat dolgoztunk már előtte együtt, ez előny is mert fél szavakból megértjük egymást. Olyankor csak a munka van. Volt olyan, aki a forgatás egésze alatt észre se vette, hogy mi egy pár vagyunk. CineStar: Liza karakteréhez te mennyit raktál hozzá? Miben hasonlítotok? Balsai Móni: Könnyebben tudom elmondani azt, hogy miben nem hasonlítunk. Én jóval intenzívebb vagyok, mint ez a figura, a forgatás elején még nehezebb volt a nyugodtságát, a pici mozdulatait megtartanom a figurának egész napra. De aztán belejöttem és jól is esett ez a békesség amit Liza közvetít, buddha állapot. A naivitásából is van bennem, és ahogy neki, úgy nekem is meg kellett tanulnom nemet mondani. Meg talán még az is közös, hogy ő is főz és én is szeretek főzni.
screen.shot.2015.02.19.at.17.04.53.exact726w
CineStar: Melyik a legkellemesebb emléked a forgatásról? Balsai Móni: Az egész forgatás nagyon csodálatos volt, a stábról is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Ez a negyvenegy nap abszolút mámorban telt annak ellenére, hogy fárasztó volt a napi tizenkét órás munka. Rengeteg dolog van, amik nagyon nagy örömet szereztek. Egyrészt a kellékesek felkészültsége, akik többek között elkészítették azokat a borzalmasnak tetsző ételeket is, amik egyébként nagyon finomak lettek. Ezt Cserna Antal is tanúsíthatja. CineStar: Melyik a kedvenc jeleneted a filmből? Balsai Móni: Nagyon szeretem a zenés részeket a filmben. Például azt, amelyikben Bede-Fazekas Szabolcs megszereli a varrógépet. CineStar: Mennyire vagy megbarátkozva annak a gondolatával, hogy magadat nézd a vásznon? Szereted visszanézni az alakításaidat? Balsai Móni: Nagyon félek tőle mindig, de nem rossz dolog nézni, hogy az ember mit csinál, mert nagyon sokat lehet belőle tanulni. Ad egyfajta visszaigazolást. Látja belőle az ember, hogy mi az, ami elég, mi az, ami sok. A színházat sajnos nem lehet visszanézni.
20131112tarsas-jatek5
CineStar: Közeljövőben többször számíthatunk arra, hogy találkozunk veled a nagy vásznon? Till Attila legújabb filmjében is szerepet kaptál, arról pár szót tudnál mondani? Balsai Móni: Tiszta szívvel a címe. A főszereplő édesanyját játszom benne. Remek forgatókönyv és remek csapat! Nagyon várom a végeredményt. CineStar: A magyar film kap hideget-meleget az emberektől, de még mindig talán túlsúlyban van a nemtörődöm attitűd. Ezt te hogy éled meg? Látsz esélyt arra, hogy jobb megítélésben részesüljön a magyar film? Balsai Móni: Bízom benne, hogy ez változni fog. Sok jó alkotás került most moziba. Lehet, hogy lassú folyamat lesz de szerintem lesz változás. CineStar: Miért ajánlod megtekintésre a CineStar olvasóinak a Liza, a rókatündért? Balsai Móni: Ezt te mondd el! (nevet) CineStar: Én már elmondtam, most rajtad a sor. Balsai Móni: Hát jó, rendben. Azért, mert egy nagyon különleges, szerelmi komédia, ami egy olyan mesevilágban játszódik, mely akár valós is lehetne. Arról szól, hogy az embereknek fontos hinniük abban, hogy az, amire vágynak, teljesülhet. Ha valami nem sikerül, nem szabad feladnunk sem a vágyainkat, se az álmainkat. Nem szabad befele fordulni az embernek, ha valami nem sikerül elsőre vagy másodikra. Sose szabad feladnunk. Bármennyire közhelyes, de tényleg a remény hal meg utoljára. Aki ezt először mondta, annak nagyon, de nagyon igaza volt. A Balsai Mónival készült interjúnak itt a vége, fuss el véle. Ám, akit érdekel a film rendezőjével, Ujj Mészáros Károllyal készült beszélgetésünk, az nyugodtan olvasson tovább, mintha mi sem történt volna!
liza
CineStar: A Liza, a rókatündér egy valóságtól eléggé elrugaszkodott film. Ez magából a történetből fakadt, vagy pedig alapvetően a fantasztikum felé hajlasz? Ujj Mészáros Károly: Igazából mind a kettő igaz. Egyrészt, a kiindulópont is eléggé abszurd dolog, a Liselotte és a május című dráma, amivel elindultunk, aztán lehet, hogy az egész idővel még furcsább lett. A tíz kisfilmből, amit a Liza előtt csináltam, nagyon sokban fellelhetők ilyen furcsa motívumok. Elég, ha a Palika leviszi a szemetet-re, vagy az Álmatag férfiak titkos életére gondolunk. Ezek mind furcsa, kicsit szürreális dolgokat taglalnak. CineStar: Akkor nem is gondolkodsz azon, hogy egy hagyományos értelemben vett komolyabb, valósághoz közelebb álló filmet készíts? Ujj Mészáros Károly: De. Ugyanúgy, ahogy az előbbi példák a kisfilmjeimből mind egy szürreálisabb világot ábrázolnak, úgy egészen dokumentarista jellegű kisfilmeket is csináltam. A Nagy forgalmi dugó, Megrekedve, az Új szerelem, Az Alena utazása című filmek, mind realisták és a valóságban játszódnak. A következő filmtervem pedig kifejezetten dokumentarista stílusban fog elkészülni. A Liza tulajdonképpen ennek a szürreális fonalnak a folytatása a kisfilmjeim közül, amire most készülök, az pedig pont a másik fajta. https://www.youtube.com/watch?v=M6wzw1h1siY CineStar: Lehet tudni róla valamit? Ujj Mészáros Károly: Még nem adtuk be a filmtervet, így inkább még nem beszélnék róla. Már csak babonából sem. CineStar: Mesélj nekem kicsit a kezdetekről. Hogyan keletkezett ez a film, mi volt a kiindulópont? Ujj Mészáros Károly: Ez egy nagyon regényes dolog. Nyolc éve tart ez a történet és tulajdonképpen olyan volt, mint egy érzelmi hullámvasút. Kitüntetett, nagyszerű pillanatok és igazi mélypontok váltakoztak benne. Írtam egy treatmentet a Liselotte és a május című darab alapján még 2007-ben. Az MMKA adott pénzt forgatókönyvírásra, amit aztán el is kezdtünk. A döntés után nem sokára bekapcsolódott Hegedűs Bálint először, mint script doctor majd, mint forgatókönyvíró, és ekkor jött a Filmteam, ami végig kitartott a projekt mellett és végül legyártotta. Hogy a hangulatát át tudjuk adni, különböző anyagokat készítettünk el a filmtervhez, először egy prospektust és egy kis teasert még 2008-ban. Olyan jól néztek ki ezek az anyagok, hogy végül kijutottunk Szarajevói Filmfesztivál projekt-fejlesztő workshopjára. Innen aztán Hollandiába, Cannes-ba, Rómába is eljutottunk. Szarajevóban egy német koproducer szegődött mellénk, Cannes-ban pedig egy dán. Mindezek után hirtelen megszűnt az MMKA és fogalmunk nem volt arról, hogy hovatovább. Aztán egy év szünet után 2011 őszén beadtuk a Filmalaphoz a pályázatot és úgy alakult, hogy mi voltunk az elsők, akik támogatást kaptak, mindeközben a németek és dánok nem kaptak pénzt a saját filmalapjuktól, szóval nem jutottunk a-ból b-be. Aztán Major István a film producere szerzett plusz támogatást a Filmalaptól, különböző új hazai és külföldi koproducereket így 2012-ben tudtuk elkezdeni a film forgatását és most lett kész. Összesen nyolc év telt el.
32
CineStar: Az írás/forgatás során előfordult, hogy megálljt kellett parancsolnod a saját fantáziádnak? Előfordultak kompromisszumok? Ujj Mészáros Károly: Nem igazán, a fantázia szárnyalásának nem volt gátja, mivel ez egy felnőtteknek szóló mese. Hegedűs Bálint forgatókönyvíróval nem mentünk el egy sokkal véresebb, sokkal kegyetlenebb irányba, próbáltuk ezt a sok viszontagsággal és halállal járó szerelemi történetet könnyedén feldolgozni. Ez a film picit a határmezsgyéjén van annak, amit közönségfilmnek lehet nevezni, de valahol ott van félúton a szerzői filmnél is. Attól függetlenül mindig szem előtt tartottuk a közönséget, a játékosság végig egy alapvető attitűd volt az írást illetően. CineStar: Nem tartottatok attól, hogy a nézők idegenkedni fognak a sok stílus-, illetve műfajkeveredéstől? Ujj Mészáros Károly: Egy icipici görbe tükröt tartunk a jelen elé: viccelődünk a jelen kor jelenségeivel és az olyan fajta gegek, amik a stílusra vonatkoznak (vágási ritmusjátékok, stb.), mind meghatározói a filmnek. Ha mondjuk, ezek nem lennének benne, akkor az egész túlzottan banális, profán, számomra kissé érdektelen lenne. Nekem, mint nézőnek, nem tetszene. Olyan filmet szerettünk volna csinálni, aminek több rétege van. Az a fajta humor például elég közérthető, amit a Reviczky Gábor képvisel a filmben, ugyanakkor vannak olyan képi poénok, amiket nem mindenki vesz észre, vagy nem mindenki talál humorosnak.
liza-still-3
CineStar: Voltak filmek/rendezők, amik/akik inspiráló hatással voltak rád? Ujj Mészáros Károly: Iszonyúan szeretem Aki Kaurismakit, Thomas Anders Jensent és David Lynch-et is. Sok rendezőt kedvelek, akik valamilyen szinten megidéződnek a filmben. Ici-pici hommage például, amikor Zoltán zászlós egyszer azért mondja, hogy „Idő van, az van bőven”, mert nekem nagyon-nagyon tetszett az Idő van című film Gothár Péter-től. Vagy például a rókatündér azzal az indokkal csalja magával a szamurájt, mint Kuroszava, a Vihar kapujában című filmjében egy női karakter. CineStar: A díszleteket, képi világot illetően mik voltak az elsődleges szempontok? Ujj Mészáros Károly: A hatvanas-hetvenes évek világára építettünk mindent, ami a díszletek, tárgyi eszközök, kellékek, berendezések tekintetében szóba jött. Hujber Balázs díszlettervezővel elég nagy élvezettel lubickoltunk a hetvenes években, ami számunkra azért is volt különleges, mert mind a ketten abban az időszakban nőttünk fel. A cél továbbá az volt, hogy a létrejövő képek színválasztásban és minden tekintetben esztétikusak legyenek, és visszaadják azt a furcsa barnás hangulatot, amit a hetvenes évekre gondolva felidézek mindig. CineStar: Liza szerepére voltak más jelentkezők? Ujj Mészáros Károly: Nem, soha. Ezt a már említett drámát eleve azért éreztem jó kiindulópontnak, mert egy női karakter van a középpontban és ezt a szerepet már akkor is Móninak szántam. Kettős célja volt ennek a filmnek: hogy Balsai Mónival együtt mutatkozzunk be a közönségnek. Mivel ez egy elég hosszas folyamat volt, ő hamarabb hírnévre tett szert a Társas játék és egyebek által. De a szélesebb közönség számára még nem vált ismertté, úgyhogy remélem, hogy mindenki rájön mennyire fantasztikus színésznő ő. CineStar: A karakter mennyit változott, változott-e az idők folyamán? Ujj Mészáros Károly: Az eredetiben nem volt ennyire finom jelenség az ápolónő és nem is volt annyira kifejtve a személye. Mindazok a dolgok, amikkel figurának ezt a határozatlanságát, bizonytalanságát próbáltuk magyarázni (lásd, hogy árvaházban nőtt fel), a karakter fejlődését szolgálták. Az eredeti drámából ez teljesen hiányzott, ezt mi építettük bele.
liza_001
CineStar: Beszélj kicsit a japán énekes szelleméről. Ki ő, honnan jött az ötlete? Ujj Mészáros Károly: Erre nagyon nehéz magyarázatot találni, hogy honnan jött az ötlet. Maga a karakter eredetileg a film elején és végén szerepelt volna és csak annyi szerepet szántam neki, hogy különböző helyeken felbukkan, és nagy svunggal énekel a főcímben. Később a Bálinttal elkezdtünk gondolkodni, hogy tudunk-e vele kezdeni valamit. Úgyhogy ha azt vesszük, egy kósza ötletből nőtte ki magát a film egyik fontosabb szereplőjévé. CineStar: Kiötöltetek hozzá valami háttértörténetet? Ujj Mészáros Károly: Találtam nagyon sok japán és távol-keleti popszámot a hatvanas évekből és rábukkantam egy Toni Tani nevű japán humoristára, aki popszámokat, mambó dalokat adott elő. Hogy ne legyenek ebből jogi problémák, a filmben Tomy Tani lett az énekes neve. Az eredeti forgatókönyvben arra is volt utalás, hogy az énekes hogy halt meg, később úgy éreztük, hogy ez nem feltétlenül szükségeltetik ahhoz, hogy az ember értse a történetet és élvezze a filmet. Ugyanúgy annak a titkát se fedtük fel, hogy Károly miért eszik olyan furcsa ételeket. Mi persze erre is tudjuk a választ… CineStar: Utolsó kérdés: miért ajánlod megtekintésre a CineStar olvasóinak a Liza, a rókatündért? Ujj Mészáros Károly: Leginkább azért, mert nagyon szórakoztató filmnek tartom. Látványos, képi és különleges hangi megoldások terén olyasmit tapasztalhat ebben a filmben a néző, amit eddig magyar filmben még nem. Ezek is egyedivé teszik a filmet, a történet pedig bájos, és a színészek nagyszerűek. Eszméletlen energiát fektettünk minden egyes snitt minden egyes kockájának leforgatásába és vágásába is. Talán ez a nagyon komoly odafigyelés látszik a filmen: hogy valami nagyon jót akartunk csinálni. https://www.youtube.com/watch?v=JALDIrbyIeA Liza a rókatündér, Gyártó: Filmteam, Producer: Major István, Forgalmazza: A Company Hungary, Bemutató:Február 19.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.