Hirdetés

Filmklasszikus: A nagy Lebowski

|

"Néha akad egy ember..."

Hirdetés

A Töki egy egyszerű ember: szeret bowlingozni, nem veti meg a füves cigarettát és kedvenc itala a fehérorosz koktél. Élete elcsordogál szépen, simulékonyan abban a bizonyos mederben és nincs túl sok minden, ami igazán kihozná a sodrából és amitől felmenne a vérnyomása. Egészen addig a pillanatig, amikor egy kínai férfi lehugyozza a szőnyegét. Ami, ugyebár, tökéletesen passzolt a szobájához. 

Ahogyan a Narrátor elmeséli Sam Elliot morgós-karcos, fület kellemesen birizgáló baritonján, a Töki saját korának, saját idejének az embere. Története pedig olyan történet, ami minden percben egyre meghökkentőbb fordulatot vesz. Mert ugye Los Angeles bármennyire is az "angyalok városa", angyallal nemigen találkozni, hőssel pedig...Nos, mondjuk úgy, ha Töki egy hős - márpedig az -, akkor annak definíciója igen érdekes és igen széles spektrumú. Mert az ő hőse inkább passzív, mint igazán aktív, érdekei egyszerűek és köznapiak, ő csak tunyán pislog és értetlenül néz körbe, elcsodálkozva, milyen furcsa alakok veszik őt körül. 

Hirdetés

A Coen testvérek mindig értettek a humorhoz, az abszurdhoz és mindig jók voltak abban, hogy karaktereiket meghökkentő helyzetekbe sodorják. Volt, hogy egy alkotói válságban lévő forgatókönyvírót raktak be egy pokolbéli hotelbe, volt, hogy Nicolas Cage-et üldözte egy motoros félőrült, miközben az apaságot gyakorolta és volt, hogy egy félresikerült emberrablás következményeit mutatták be. Ezek a filmek műfajilag többrétűek, nehéz egyetlen zsánerbe besorolni (ezért is lehet mondani, hogy a Coen-film, mint olyan már önmagában egy műfaj), de nyomokban felfedezhető bennük a film noir, a fekete komédia, az óvatos paródia is. A nagy Lebowski pedig könnyedén mondható a klasszikus, fordulatos és nehezen kibogozható noirnak egy jó adag komikus felhanggal. És mint minden Coen-film, úgy ez a film is egészen sajátosan teszi magáévá ezt a besorolást. 

A történet egy egyszerű "tévedések vígjátékaként" indul: Tökit összekeverik egy nálánál jóval tehetősebb férfival és a férfi helyett az ő lakását, szőnyegét teszik tönkre, pénzt követelve. Töki ezt követően elmegy a másik Lebowskihoz, kártérítést (azaz új szőnyeget) kérve. Ami ez után következik, az egyre szövevényesebb és szövevényesebb formát ölt. Lesz itt emberrablás (vagy annak eljátszása), váltságdíj-követelés, egy nihilista csoport színrelépése, egy szabados gondolkodású hölgy, aki Töki segítségére lesz (vagy nem?), valamint a bowling döntő, ami talán mindennél fontosabb. És mindezt egy olyan embernek kell felgöngyölítenie, kibogoznia, aki alapvetően lusta, nyomozásban kevésbé kompetens és tényleg csak annyit akar, hogy kapjon egy hasonlóan remek szőnyeget, mint amilyenje volt. Nem mellesleg annak is örülne, ha megmaradna a johnsonja (értsd: a pénisze). Sam Spade épp nyilván nem volt elérhető, hát lett egy füves hősünk. 

Nem véletlen az, hogy most, huszonöt év múltán itt ülök a laptop előtt és klaviatúrát ütögetve próbálom összeszedni gondolataimat erről a filmről. Mert ez a film még ma is végtelenül idézhető, szellemes és sziporkázó, megnyugtató lazaságú. Nem véletlen, hogy Jeff Bridges-t még ma is ezzel a szerepével teszik sokan egyenlővé. Nem minden színész olyan szerencsés, hogy megtalálja egy olyan film, olyan karakter, ami ennyire tökéletesen ráillik, ami ennyire emblematikus. Tipikusan az a fajta szerep, amit oltári nehéz elképzelni, hogy egy másik színész teszi magáévá. Képtelenség. Szeretem, hogy a Coen testvérek és Bridges Töki-ábrázolása nem túlzó jegyekkel operál. Megmarad emberinek és szerethetőnek, életvitelét pedig nem mindenki tudhatja magáénak, viszont nem lehet nem irigyelni azt az elemi lazaságot, ami árad belőle. John Goodmannel való közös jelenetei mind aranyat érnek.

Goodman mérgesmedve Walterje egyébként is fantasztikus, folytonos kirohanásaival, Vietnam-merengéseivel és megingathatatlan magabiztosságával. Ő is pontosan olyan karakter, aki könnyen elmehetett volna egy túlhúzottabb irányba, de a színész képes volt a földön tartani őt. Bármennyire is komikus a konstans bosszankodása, alakjában felsejlik annak a generációnak a képe, aki képtelen túltenni magát Vietnamon és aki minden egyes konfliktusban a régmúlt háborúját játszaná újra. Pont ezért alkot érdekes párost Tökivel, aki viszont inkább a hippi-mentalitáshoz kötődik. Épp csak ő nem lázad semmi ellen, egyszerűen csak... Szóval, ő Töki. 

És nem szabad szó nélkül hagyni Donny-t sem, akit Steve Buscemi formál meg. Donny leginkább a háttérben van és főként az a szerepe, hogy Walter bekussoltassa, hogy aztán film végi sorsa által átértelmeződjék valamelyest a szerepe. Valamint az, hogy mi nézők hogyan viszonyulunk hozzá, mint mellékszereplőhöz. 

Coenék rendezése szokásukhoz híven felvonultat egy rakás ötletes és kiváló vizuális megoldást. Nézzük csak meg a bowlingos álomjelenetet, annak táncjelenetét és koreográfiáját, a kosztümöket és azt, ahogy a zenét hozzáválasztották. Vagy azt, ahogyan megvilágítják a jelenetet, melyben Lebowski megkéri Tökit, hogy nyomozza ki, mi történt a feleségével. A minimális fénnyel, mely a kandallóból jön, a sejtelmes hangvétellel tökéletesen megidézik a noirok stilisztikáját, miközben parányi humort is belecsempésztek. De ha példát kell még mondani, akkor az ébenfekete égbolt előtt lefilmezett, leharapott, repülő fül képe is maradandó nyomot hagy az emberben. 

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A film - mint ahogyan sok kultfilm - nem találta meg egyből a maga közönségét. A mozipénztáraknál gyengén teljesített, a kritikusok vegyes érzelmeket tápláltak irányába (előtte a Fargót készítették Coenék, amaz meg azért másfajta film volt). Pár évvel később kezdték el igazán felfedezni, majd kultiválni, a Töki bölcsességeit terjeszteni, magukévá tenni. Mostanra pedig abszolút megtalálta a maga közönségét, a klasszikusok közti helye betonbiztosnak tűnik fantasztikus dialógusai és karakterei miatt. Ez pedig így fog maradni. Mert a Töki engedelmeskedik. 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.