Hirdetés

Filmklasszikus: Piszkos Harry (1971)

|

50 éves a rendőrfilmek egyik megkerülhetetlen mérföldköve, a Piszkos Harry.

Hirdetés

A rendőrmítosz dekonstrukciója mára bevett szokás a legtöbb zsarufilm esetében, ám ez sokáig korántsem volt így. Az egyik legjelentősebb alkotás a műfajban, ami meglépte azt, hogy a főhős a törvény betűjét mellőzve hallgat az igazságérzetére, nem más, mint Don Siegel (Szökés Alcatrazból, A tizedes háreme) 1971-es thrillere, a Piszkos Harry Clint Eastwood főszereplésével, ami ebben a hónapban tölti premierjének 50. évfordulóját.

Hirdetés
 

A címszereplő tűpontosan megfogalmazza, hogy miért ragadt rá e szemlátomást pejoratívnak mondható jelző:

Ezért hívnak "Piszkos Harry"-nek. Mert mindig én végzem el a piszkos munkát!

A Zodiákus-rejtélyen alapuló történet során egy magát Skorpiónak nevező pszichopata sorozatgyilkost (Andrew Robinson) hajszol Harry látszólag eredménytelenül, de a morálisan és jogilag is megkérdőjelezhető döntéseinek és megoldásainak következtében közelebb sikerül kerülnie az elkövetőhöz.

A film legnagyobb erőssége a merészsége: tobzódik az erőszakban, demoralizálja a protagonistát és nem ad egyértelmű választ semmire sem. Hát akkor hol itt a merészség, ha még egyértelmű konklúziója sincs? - tehetjük fel a kérdést. A forradalmi húzás mégis ebben rejlik: adott egy karakter, akinek a céljaival bár tudunk azonosulni, mert azok a rendőrszakma elvárt értékeit képviselik, az addig elvezető út tele van olyan bukókövekkel, melyek egyáltalán nem illenek egy idealizált hős karakterisztikájába. A Piszkos Harry-ben azonban ez történik, kezdve az utcai rablást követő Shakespeare-monológgal egészen a zsarolásképpen gyermeket szorongató gyilkos tétovázás nélküli vállon lövéséig.

Az 1971-es Piszkos Harry-filmet még négy folytatás követte, melyek ha árnyaltnyi különbségekkel is, de eltérő aspektusokból közelítették meg Harry karakterívét és történetét. A filmsorozat olyannyira nagy hatással volt az elkövetkező évek "rendőrgenerációjára", hogy például a Fülöp-szigeteki rendőrségen bevett szokássá vált az első részt levetíteni tréningfilmként. Ez nem is lehet véletlen, hiszen a film körbejár minden olyan kérdéskört, ami a szakma kihívásainak szerves részeit képezik, melyekbe beletartozik az önbíráskodás, az igazságszolgáltatás és az elhivatottság is.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Tanulságos, ugyanakkor nem szájbarágósan didaktikus Don Siegel akciófilmje. Nem hoz erkölcsi ítéletet Harry felett, de kellőképpen elbizonytalanítja a nézőt a főszereplő tetteinek helyességében. Már az önmagában forradalmi a film tematikájában, hogy a karakterábrázolásnál nem a Skorpió bűneit taglaljuk, hanem az alapvetően főhősként beállított Piszkos Harryét, aki a "cél szentesíti az eszközt"-elv groteszk kifordítását alkalmazza a munkája során. Az abszurditás azonban nemcsak a szereplőkben rejlik, hanem a rendkívül okosan adagolt humorban is, mely magában hordoz mindig valami (rész)igazságot, ellehetetlenítve ezzel a remélt comic reliefet. A legjobb példa erre a korábban már említett nagymonológ, amiben Harry hamleti filozofálásokba emeli kegyetlenségét, de célja pusztán az, hogy "áldozatát" megalázza és megsemmisítse.

Első pillantásra a cím predesztinálhat egy olcsó és kiszámítható akciófilmet, ami nem húz semmi váratlant a műfajban, de ehelyett kaptunk egy korát meghazudtolóan depresszív és erőszakos hajszát, ami erőteljesen átformálta a bűn fogalmáról alkotott értelmezésünket. Isten éltesse az 50 éves Piszkos Harryt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.