Ha október, akkor ugye horrorfilmek orrba-szájba. Ha pedig horrorfilmek orrba-szájba, akkor mi sem egyértelműbb annál, mint hogy elővesszük azt a filmet, ami abszolút etalonnak számít a zsánerben. Etalonnak, mérföldkőnek, klasszikusnak, iskolapéldának ugyanúgy mondhatjuk, mint egy filmrendező pályafutásának minden tekintetben kiemelkedő darabjának. Ez a Halloween. John Carpenter, hölgyeim és uraim!
Szigorúan figyelembe véve azt, hogy a Halloween mennyi mindennek az alapja és hogy úgy általában a slasher-filmeket tőle eredeztetjük, még nem feltétlenül biztosítaná azt, hogy egy olyan filmmel van dolgunk, mely a mai napig nem veszített hatásából. Ugyanakkor, objektíven nézve, pontosan ez a helyzet áll fenn. Megnézve ezt a 1978-ban bemutatott, pofátlanul alacsony költségvetésű kis horrorfilmet, döbbenetes hatást kelt, pedig eltelt már kemény harminchat esztendő azóta, mióta először felcsendült ez a vészjósló és alapvetően nagyon egyszerű, minimális taktusból álló főcímzene.
https://www.youtube.com/watch?v=BI0QNdIi508
Annyira egyszerű az egész: egy kicsiny város Halloween éjszakáján vérfürdő helyszínévé válik. Michael Myers rettegésben tartja a környéket. Közben adott három tinilány: a szende szűz, a szexmániás, illetve a kevésbé szexmániás. Plusz egy kisfiú. Indulhat a hentelés! De talán – ahogyan az Aliennél is – az egyszerűség a kulcsa a tartós sikernek.
Carpenter rendezői pályája során megannyi alkalommal foglalkozott már a természetfelettivel és a gonosz erőkkel, de talán itt sikerült a leginkább megragadnia a dolgot. Michael Myers alakjában – hiába ölt hús-vér testet – magát a Gonoszt üdvözölhetjük. A természet egy makacs és szótlan salakanyagát, aki nem ismer könyörületet, sem pedig kegyelmet. Myers egy természeti erő, amit nem lehet elpusztítani. Rejtélyes, kiismerhetetlen: félelmetességét éppen ebből nyeri. Ez az amit nem értett meg Rob Zombie és épp ezért az ő remake-je egy otromba, trágár fércmunka. Mert a Gonosznak nem lehet háttértörténetet adni, nem lehet csak úgy ráhúzni egy budi-pszichológiát, ezzel az értelme vész el. Carpenter itt egyszerű, szinte már skiccnek tűnő vonásokkal ruházza fel ezt a szituációt, de amilyen egyszerűen viszi véghez, olyannyira komplex és működőképes az eredmény – félelmetes még mai szemmel nézve is az a jelenet, amelyben Myers kvázi a semmiből előbukkan az út másik oldalán és csak nézi mozdulatlanul a Jamie Lee Curtis által alakított főszereplőt. Ugyanígy feleleveníthetjük azon szcénát, melyben Loomis beszél egykori pácienséről és minden kimondott szaván érezzük: van miért félnünk tőle és nem véletlenül „valami”-ként emlegeti. Nem pedig emberként. A nyitójelenet zsenialitása mellett sem mehetünk el minden szó nélkül: a megvalósítás maga ugyan nem Carpenter találmánya (Michael Powell a Kameralesben már kísérletezett a POV-effektussal), de nem válik kevésbé hatásossá. Itt is megragadnám az alkalmat, hogy jelezzem, Rob Zombie ócska budipszichológiája mit sem ér. A kis, szőke Myers a legártalmatlanabb tekintette, késsel a kezében sokkalta nyomasztóbb látvány a kontextust nézve, mint a remake állatkínzása, meg a redneck, paraszt, szókimondó családi háttere.
Halloween - Ismertető
Hirdetés
Hirdetés