Hirdetés

Kibeszélő: Az igazság ára

|

Egy lecsúszott Los Angeles-i ügyvéd súlyos örökséget kap: egy halom nagy volumenű ügyet, és egy halálos fenyegetést, ami élete és karrierje végét jelentheti.

Hirdetés

Magasra tette a lécet a készítők számára a 2011-es, azonos című nagyjátékfilm Matthew McConaughey egyedülálló alakításával, hiszen a Netflixen futó The Lincoln Lawyer szalagcímet látva sokakban felmerülhetett a kérdés: Ugyan, mit adhat hozzá a kocsija üléséről dolgozó pengeéles eszű ügyvéd történethez egy komplett sorozat? Mitől lesz jobb vagy több ez a Mickey Haller, mint az előző (Mick Haller) volt?

Hirdetés

Úgy tűnik, David E. Kelley hamar megválaszolta ezt a kérdést, minekután olyan függővégekben és izgalmas ügyekben bővelkedő sorozatot tett le az asztalra, ami hamar elkezdi nézetni magát. Pedig a főszereplőt alakító Manuel Garcia-Rulfo-nak nincs akkora rutinja, szexuális kisugárzása és pimasz, mégis imádnivaló mosolya, mint McConaughey-nek, mégis epizódról epizódra egyre jobban megkedveljük. Hogy miért? Mert David E. Kelley-nek köszönhetően ösztönösen szorítani kezd a néző a főhősnek: a lecsúszott, mégis tisztességes és zseniális ügyvédnek, akiről tudjuk, egy nap mindenkinél jobb lehet... Persze, Kelley-től vélhetően nem is számított kevesebbre a nagyérdemű, hiszen az ő nevéhez fűződik többek között a "Kilenc idegen", a nemrégiben debütált minisorozat, az "Egy botrány anatómiája", és a Hugh Grant nevével fémjelzett "Tudhattad volna".

A történet gyorsan, agresszív képsorokkal, majd egy érzelmileg merőben más húrokat pendítő visszatekintéssel indul Los Angeles belvárosának egy kietlen parkolóházában, illetve egy - a helyi szörfösök által kedvelt - tengerpart-szakaszon. Nincsenek egyik jelenetben sem párbeszédek, mégis pontosan kirajzolódik előttünk a történet gyújtópontja. Zseniális húzás ez, kevés rendező és forgatókönyvíró mer így indítani.

A főhősünk, Mickey Haller egy "lecsúszott" ügyvéd, akinek már vagy egy éve nincsenek ügyfelei - noha egyedülálló észjárása és a korábbi praxisa miatt az élvonalban kellene lennie. Több házassággal, szeretőkkel, függőségekkel és bonyodalmakkal a háta mögött Mickey maga sem tudja, mit akar az élettől. Visszatérne persze, ha lehetne, de úgy tűnik, maga sem hisz már ebben.

A fent említett gyújtópont azonban beindítja az eseményeket, akár a lavinát, amelyek néhány óra alatt gyökeresen megváltoztatják az ügyvéd életét - legalábbis, ha képes felvenni a hirtelen ritmusváltást és a nyakába zúduló ügyeket, köztük a híres Trevor Elliott aktát, amely nagy nyilvánosság előtt zajlik. A vádlottat, akárcsak annak idején O.J. Simpsont, kettős gyilkossággal gyanúsítják. Az ügyész szerint a férfi féltékenységből ölte meg feleségét és annak szeretőjét, amikor hazaérve az ágyban találta őket. Hallernek meg kell védenie ügyfelét, ám bennünk, nézőkben is rögvest felmerül a kérdés: Mi van akkor, ha Elliott volt a gyilkos?

Persze, a sorozatban ez csak egy ügy a sok közül, amelyek kapcsán epizódról epizódra a tárgyalóteremben találhatjuk magunkat Hallerrel, aki mondhatni egy-egy jól irányzott huszárvágással nyeri meg az ügyeit úgy, hogy a másik fél jogi képviselői labdába sem rúghatnak. Az érvelései azonban sokkal velősebbek és rövidebbek, mint a Brilliáns elmékben a zseniális és nagyon erőteljes kisugárzású Harvey Specteré, és bár nincs is meg Hallerben az a felsőbbrendű arrogancia , mint Harveyban, mégis, a karaktere legalább annyira szerethető. Azt hiszem, a jogi sorozatok varázsa valahol abban is rejlik, hogy "hétköznapi" szituációkat tárnak elénk, amelyeket azonban olyan farzsebből előhúzott aduászokkal oldanak meg, ami nekünk, átlagembereknek eszünkbe sem jutna - noha utólag látva mindegyik kézenfekvő. Ez a jogi tanácsadókat és a forgatókönyvírót dicséri, hisz a fő eseményszálak mellett ezek adják a történet sava-borsát, ráadásul idővel látható: minden ügy hatással van a következőre, sőt, Haller magánéletére is, ami - a csillogás mellett - egyre zűrösebbé válik.

A történet nagyon nézeti magát. Ez egyrészt a sodró eseményeknek, az izgalmas fordulatoknak, a lenyűgöző Los Angeles-i helyszíneknek, a frappáns tárgyalótermi okfejtéseknek, másrészt a színészi játéknak köszönhető. Haller Lincolnja ikonikus, bár nehéz elképzelni, hogy valóban kényelmesen lehet úgy dolgozni, hogy az ember az autójában ülve, a dugóban megrekedve lapoz az aktái között - de legalábbis furcsa látvány a Briliáns elmék elegáns luxusirodája után. Persze épp ebben rejlik Haller zsenialitása: az ő (perdöntő) gondolatai bizony így indulnak be, menet közben, vagy épp az utolsó pillanatban, a legnagyobb városi forgatagban.

Haller magánélete meglehetősen zavaros. Ott az első, és a második exfeleség, és megannyi nő, aki az exek szerint mind széttette a neves ügyvédnek a lábát. És ott van a tini lánya is, akit szeretne nem belekeverni az ügyeibe, de közben arra is vágyik, hogy a gyereke pontosan lássa, hogy ő nem csak egy elvált apuka, egy lecsúszott lúzer, hanem olyasvalaki, akire a gyermeke nagyon is felnézhet. Haller azonban olyan körökben mozog, és olyan ügyeket vállal, amelyek életveszélybe sodorják őt, ezáltal mindent és mindenkit, aki fontos számára.

Mick csapata meglehetősen furcsa: legközelebbi munkatársai, a második exfelesége Lorna (Becki Newton) és annak magánnyomozóként dolgozó élettársa Cisco (Angus Sampson), valamint sofőrje, a kis híján lesittelt afroamerikai lány, Izzy (Jazz Raycole). Haller első nejét, Maggie-t Neve Campbell alakítja, akin mintha sosem fogott volna az idő: ugyanolyan bájos és szerethető, mint a 20 évvel ezelőtti filmjeiben. Kettejük közt remekül működik a kémia, voltaképp nehéz is megérteni, hogy ha két ember ennyire szereti egymást, hogy tudnak azért elválni, mert nehézségeik adódnak? Maggie egyébiránt szakmabeli: egy kőkemény ügyész, aki legalább olyan, ha nem durvább ügyeket kap, mint az exférje, ráadásul annak legfőbb ellenségével randizik, ami megnehezíti mindkettejük számára az objektív ügymenetet.

A sorozat emészthetősége azon is múlik, hogy a jogszabályokat és jogi eszmefuttatásokat vagy következtetéseket nem a maguk nyers valójában, szaknyelven halljuk, hanem Haller szájából, érthető, hétköznapi nyelven, amint elmagyaráz egy-egy ügyet a sofőrjének (és ezáltal nekünk, a nézőknek). Ettől kicsit úgy érezheti magát az ember, mint annak idején a Vészhelyzet című sorozatban, ahol az első évad után minden magyar pontosan tudta a képernyő előtt ülve, mit is jelent pontosan az intubálás. Itt persze senki sem lesz jogi szakértő a végére, de egy kicsit tisztább képet kapunk arról, hogy is működik az esküdtszék, vagy az ügyészség miként dolgozik, milyen sokat nyom a latba egy-egy szakértő véleménye vagy éppen egy koronatanú.

A The Lincoln Lawyer azoknak való, akik imádják a jogi sorozatokat, és szeretik a csattanós ügylezárásokat, a folyamatosan fenntartott izgalmat és bonyodalmakat, és örülnek, ha napról napra részt vehetnek a kedvenceik életében. Mert ez egy "egyben-nézős" sorozat, amit érdemes napról napra követni, nem hosszú kihagyásokkal nézni, ráadásul olyan cliffhangerrel zárul az első évad, ami szabályosan folytatásért kiállt.

Jöhet még több film, sorozat, könyv, képregény? Katt ide!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.