Hirdetés

Tíz különleges filmes marketing módszer

|

Olykor a sablon reklámanyagokon túl elképesztő kreativitást sugárzó reklámokba is belefuthatunk...

A stúdiók számára egyre inkább kulcsfontosságú a marketing. Hétről hétre jönnek az újabb és újabb blockbusterek, dollármilliók százait költik el reklámra a legnagyobb nevek esetén. Jó pár bejáratott módszer ismerős lehet: poszterek, előzetesek, óriásplakátok a házak falain, vagy a filmet hirdető színészek interjúi a különböző talkshow műsorokban.

Hirdetés

Az előző két évtized során az internet és a közösségi média térhódításának köszönhetően találkozhattunk számos vírusmarketinggel a különböző honlapokon. Sőt, a legnagyobb fandomok készítői már odáig mentek a titkolózással és a rajongók felcsigázásával, hogy kamu jeleneteket forgatnak le az előzetesekhez, vagy a filmek címét is csak később fedik fel - legyen szó a Bosszúállók: Végjátékról vagy a közelgő Star Wars: Skywalker koráról.

Egyes filmek azonban jóval tovább mentek kreativitás terén. A következő listában különleges marketinges módszereket és stratégiákat fogunk nektek bemutatni az elmúlt 20 évből.

Ideglelés

Az eredeti, '99-es Ideglelés (The Blair Witch Project) minimális összegből készült, hogy aztán óriási kasszasikerré és klasszikussá nője ki magát - közben megteremtve a talált kamerás horror műfaját is. Mindezek mellett a film indította be igazán a vírusmarketinget is filmes fronton, amit később még jó néhány film előszeretettel alkalmazott (a listán például nem kaptak külön helyett, de mindenképp érdemes megemlíteni a 2008-as Cloverfieldet vagy a 2010-es Eredetet is).

A film hivatalos honlapja megágyazott a Maryland környékén rejtőzködő boszorkány legendájának, személyleírásokat és fotókat közölt a 3 eltűnt fiatalról, plusz a "családtagjaikkal" is kerültek fel különböző interjúk. Az egész filmet úgy adták el, mintha valóban megtörtént volna az eset és egy évvel később az eltűnésük után tényleg megtalálták a kézi kamerájukat.

Nem csoda, hogy a valaha készült egyik legsikeresebb független filmes projekt lett: mindössze 60 ezer $-ból készült és 250 millió $-t hozott a konyhára. 

Borat

Ahogy a bevezetőben is írtuk, színészek szinte rutinosan látogatják a híres amerikai talkshowkat egy-egy interjú erejéig. Nos, az alapjáraton nem normális Sacha Baron Cohen ezt nem a saját, hanem az idétlen kazahsztáni riporter bőrében tette meg David Lettermannél, a 2006-os filmjét promotálva.

A sötét lovag

"Hiszek Harvey Dentben", hangzik el a mondás többször is a legendás Batman filmben - ám nemcsak a filmvásznon találkozhattunk először a szlogennel.

Aaron Eckhart karaktere köré ugyanis egy kiforrott politikai kampányt húztak fel a neten. Az oldal látogatói feliratkozhattak a hírlevélre és megismerkedhettek a kerületi ügyész Gotham városával kapcsolatos céljaival és terveivel.

Az idő előrehaladtával egy kisebb ARG burjánzott el az oldalon, a szemfülesek infókat találhattak Gordon kiszivárgott aktáiban Batmanről, Jokerről és a gothami maffiáról. Az oldalt később Joker is "feltörte" és alaposan a saját ízlésére szabta.

District 9

Neill Blomkamp forradalmi sci-fije, a District 9 egy olyan Földet mutat be, ahol az idegeneket illegális bevándorlóként tartják számon és rezervátumokban, elkülönítve őrzik őket.

A filmet megelőzően az idegenek kirekesztésének motívumát erősítve jó pár plakát jelent meg az utcákon, buszmegállókon, padokon. Az üzenet mindig ugyanaz és egyértelmű volt: embereknek fenntartott terület. Idegeneknek belépni tilos.

Az erő krónikája

2012-ben lehet, hogy még a csapból is az első Bosszúállók film folyt, de egy egészen másfajta szuperhős filmmel készültünk ebben a listánkban. Kézikamerás jellegét tekintve a Chronicle - Az erő krónikája inkább hasonlít a már említett Ideglelésre, mintsem Tony-ék harcára Loki ellen.

A három srác ugyanis, akik rejtélyes módon emberfeletti erőkre tesznek szert, New Yorkban is megjelentek egy kis szállingózásra. Na persze Dane DeHaan és Michael B. Jordan sem élték bele magukat ennyire a szerepbe - helyettük a készítők ember formájú, távirányításos repülőket röptettek az égen, három ifjú Superman illúzióját keltve a város felett.

Prometheus

Szintén 2012-ben érkezett az Alien franchise előzményfilmje, a Prometheus.  Ekkor már nagy sikernek örvendett a TED Talk előadássorozat, Ridley Scotték is erre építették a marketing egyik elemét. A Guy Pearce alakította fiatal Peter Weyland is egy ilyen videóban tűnik fel, amiben a történelem nagy technológiai áttöréseiről számol be - és kéri az emberiséget, hogy engedjék neki megváltoztatni a világot. Elon Musk gyanúsan látta ezt a videót.

Carrie

Habár a 2013-as Carrie remake eléggé feledhetőre sikeredett, a reklámkampánya mindenképp megérdemli a helyet ezen a listán. A telekinézisre képes, őrület határára kergetett fiatal lányt egy amerikai kávézóban szó szerint életre keltették egy zseniális gerilla marketingnek köszönhetően.

Történt ugyanis, hogy egy fiatal lány és egy pincér srác eljátszották, hogy komoly vitába keverednek, miután a férfi véletlenül leöntötte a nő laptopját kávéval. A lány ekkor annyira kiakadt a pincérre, hogy telekinetikus energiát használva ellökte magától, szabályosan felragasztva a falra. (Persze abszolút nem játszott közre a srácra akasztott kötél és a papírfal mögötti gépezet és személyzet.) A hölgy persze megijedt újdonsült képességétől, mire az asztalokat és a teljes könyvespolcot is átrendezte egy halálsikoly közepette. Zseniális.

Hangya

A galaxis őrzői után sokan azt hitték, hogy a Marvel nem fog tudni ennél is röhejesebb irányba elmenni, de bizony Mordály és Groot után a stúdió bevállalt egy filmet a zsugorodni képes Hangyáról is. Persze Paul Rudd és az idős Michael Douglas heist mozija végül egy szerethető, mókás alkotás lett, amit ráadásul jó néhány kreatív húzás előzött meg. Mondanunk sem kell, mindegyik a karakter alapkoncepciójára és képességére épített.

Az ízelítő előzetest bejelentő előzetes (igen, ezt a bevezetőből kihagytuk, de bizony már ilyenek is vannak) direkt elképesztő kis méretben került publikálásra YouTube-on.

Később megjelent az egyik poszter is, ami látszólag csak egy fehér hátteret és a hivatalos logót tartalmazta... de ha jobban megnéztük, középen ott virított "életnagyságban" a címszereplő is.

Mindezek után pedig a film megalkotta a saját maga verzióját is a buszmegálló plakátokról...

És az "óriás" hirdetőtáblákról is...

Trónok Harca

George R. R. Martin könyvének adaptációja óriási sikerre tett szert az évek során, az HBO pedig nem rest, ha a saját sorozatainak reklámjáról van szó. Ez alól a csatorna zászlóshajója, a Trónok harca sem kivétel. A 3. évad előtt feltűnt egy sárkány csontváza az angliai Charmouth partjainál.

De láthattuk egy felettünk elszálló sárkány sziluettjét is a napi újság lapjai között.

Most pedig a záró, 8. évadra felcsigázva a rajongókat elrejtettek 6 darab trónt a világon, különböző titkos helyekre. Közzé tettek a helyszínekre utaló jeleket, az első megtalálók pedig értékes jutalomban részesülhettek.

Ráadásul a Vastrónt jó célokra is használták: hazánkban is dübörgött az "Add a véred a trónért" véradási kampány a Magyar Vöröskereszttel összefogva, ahol szintén ajándékokat kaptak a véradók.

És ha már Dracarys...

Godzilla: Szörnyek királya

Végül, de nem utolsó sorban pedig egy egészen friss attrakció, ami a május végén debütáló Godzilla: A szörnyek királya filmet hirdeti Los Angeles lakóinak.

Az óriáshüllő ugyanis a hollywoodi Cinerama Dome kupoláját töri át épp a fejével, elképesztő látvánnyal hirdetve eljövetelét. Ráadásul esténként még durvább hatást kelt: a szájából gőz árad és a kék neonfény emlékeztet minket rá, hogy a szörnyek királya közelebbi rokonságban áll a sárkányok, mintsem a nílusi krokodil családjához.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.