Hirdetés

Vélemény: Az Oscarral csak a baj van

|

Avagy a populáris film lekezelése.

Hirdetés

Valami zűr mindig van Oscar háza táján. Nemrégiben azért becsmérelték a jó öreg aranyszívű fószert, amiért látványosan mellőzi a színes bőrű művészeket, rúgtak már belé azért, amiért hanyagolták két díj híján A Sötét Lovagot a gálán és anyázták elegen, amiért merték nem jelölni legjobb film díjára a Logant. Oscart ócsárolni, vagy legalábbis kritizálni egyébként valamelyest természetes dolog - magamból kiindulva mindig van az embernek egy kezdeti filmrajongási fázis, amikor tiszteli és szereti az Oscar-díjat, ad a véleményére. Majd eljön egy pont, amikor besokall, nem ért egyet, átlát rajta, fényűzésnek tetszik, illetve rájön: az Oscar nem a világ, a jelölteken, díjazottakon túl is van egy minőségi filmkultúra. Azt persze nem lehet mondani, hogy az évek során nem próbált meg változni a nívós díj és annak körítése. Igyekszik színes lenni, igyekszik nyitni mindenféle kisebbség felé, valamint az Akadémia tagjai közé is úgy próbálnak felvenni tagokat, hogy lehetőség szerint fedve legyen minden etnikum. Ez pedig - egyébként - így van jól, hiszen az ember nem csak fehér, nem csak hetero, nem csak angolul beszélő, és még ha nem is megy a nagy változás egyről a kettőre, a kis lépések is számítanak. Na de miért írtam azt e cikk címének, hogy "Oscarral csak a baj van"? Mert akármennyire is azon van, hogy kijavítson néhány hibát, valahogy mindig belefut egy jókora bakiba.

Hirdetés

Beszt popjúlör múvi

Az Akadémia a minap fellebbentette a fátylat: új kategória érkezett az egyébként is számottevő mennyiség közé. Ez az új kategória pedig nem más, mint a "Best Popular Film", avagy Legjobb népszerű film. Merem feltételezni, hogy a Te reakciód is hasonló volt az enyémhez - értetlenkedéssel egybekötött fejrázás, szemöldökráncolás. Az internet hirtelen felrobbant, hirtelen mindenkinek megvan a véleménye, mindenki tudja, miért jó ez, miért rossz, egy szóval azon nyomban egy felkapott, milliónyi kitárgyalás potenciálját magában rejtő témává avanzsált. Hozzátenném, cseppet sem jogtalanul, hiszen ez a húzása az Akadémiának újabb bizonyítéka csupán annak, hogy ez az egész Oscar szíve legmélyén nem más, mint a toxikus elitizmus élő iskolapéldája. Mondom ezt úgy, hogy igen, szoktam szurkolni a filmeknek, szeretem, hogy van ez a gála, ahol lehet ünnepelni a filmeket (még ha csak egy bizonyos rétegét is) és igen, én örültem a legjobban, hogy elvitte a legjobb film díját A víz érintése. A probléma csupán ott van, hogy a legjobb populáris film kategóriájával gyönyörűen sarokba szorította saját magát az Oscar és magával húzott egy csomó kérdést, mely okkal merül fel az emberben.

Akkor most csak a nagyonkomoly film az igazán jó film?

Na de mégis mi a film? Az emberek szórakoztatásának egy formája? Igen. Termék, melyet el lehet adni? Ez is stimmel. Művészeti ág? Abszolút, de még mennyire. A film, táruljon az elénk akárhogyan, művészeti forma. És mint minden művészeti forma, úgy ez is igyekszik valamit kifejezni, kommunikálni valamilyen gondolatot a néző felé. El szeretne mesélni egy történetet, amelyen keresztül mond valamit. Valamit a világról, valamit az emberekről, emberi kapcsolatokról. Ez esetben igazából teljesen mindegy, hogy miről beszélünk: egy Halálos iramban-film is ugyanúgy mond valamit, amiként egy Spielberg-film, épp csak az eszközök mások. Úgy gondolom, minden film megérdemli, hogy "műként" aposztrofáljuk azt, hogy alkotásként tekintsünk rá, amelybe bizony emberek belefektették szellemi, valamint fizikális energiájukat, idejüket. Hogy mindegyik jó lenne? Közel sem. De világéletemben megvetettem azt, ha bizonyos filmeket lenéznek csak azért, mert esetleg bőszen vetítik a multiplexekben, mert az azt promótált terméket megtaláljuk a McDonald's-ban, vagy…Igen, azért, mert az adott film népszerű. És úgy gondolom, ha hiszünk abban, hogy a film alapvetően egy művészeti forma és minden egyes történetnek van valamiféle morálja (ha kimondják, ha nem, ha kihangsúlyozzák, ha nem), akkor bizony nem feltétlen teszünk különbséget úgymond "komoly" filmek és "népszerű" filmek között. A film, a történetmesélés úgy általában rendkívüli fontossággal bír és igenis illő komolyan vennünk akkor is, ha neadjisten egy képregényfilm keretein belül teszi ezt (és itt most idecitálhatjuk akár a Fekete Párducot, akár az első Superman-filmet). A történet az történet és pont.

Nézve magát a tényt, hogy az Akadémia bejelentette az új kategóriát, akár mondhatnánk azt is: végre számba veszik a populáris filmeket, amik eddig kimaradtak! Lehet így nézni, én azonban mégsem tudom erre rávenni magam. Ezt a döntést inkább úgy látom, hogy az Akadémia fogott egy fontos kérdést/problémát (miért is hanyagolják nagy általánosságban a sokszor minőségi blockbustereket a jelöléseikből?) és adott egy teljesen rossz választ/megoldást. Rossz, mert azzal, hogy elkülönítik a "jó" filmeket a "populáris" filmektől, csak az elitizmus oltárán áldoznak. Rossz, mert így kvázi semmibe veszik a filmet, mint művészeti formát. Rossz, mert egész egyszerűen továbbra is képtelenek felfogni azt, hogy egy film nem azért "jó", mert komoly témákról komoly hangnemben beszél. Hanem azért is lehet jó, mert egy komoly témáról egy sokkal közvetlenebb, úgymond közönségbarátabb formában beszél - ahogy tette azt a Fekete Párduc, és amiért annyira élteti sok filmkritikus és filmbarát (köztük én is). Ha az eszközök mások, de ugyanúgy hatásos és tisztán kommunikál egy film egy bizonyos problémát, attól miért lenne kevesebb az a bizonyos film, mint egy "legjobb film"? A "Legjobb populáris film" nagyon sarkosan nézve lényegében a népszerű alkotásoknak a kvázi gettósítása. Kész. Kimondtam. Az pedig, hogy képtelenek anélkül jelölni egy blockbustert, hogy kitaláljanak egy újabb kategóriát, nem más, mint meghunyászkodás, gyávaság. Kész. Ezt is kimondtam.

Más részről egyéb okokból is szerencsétlen ez az egész: mi van akkor, ha egy "legjobb film" egyben népszerű is? És ki lesz az, aki megmondja, hogy ez a film inkább "legjobb film", semmint "legjobb népszerű film"? Lássuk be, az Akadémia sarokba szorította saját magát. Persze, értem én az okokat: az alacsony nézettség miatt szeretnék felfrissíteni a programjukat, szeretnék jobban magukhoz édesgetni a fiatalabb nézőközönséget. Papíron persze jól néz ki. Épp csak módszerileg bajos és láthatóan nincsenek tisztában azzal, mit kommunikálnak mindezzel. Ugyanakkor ki tudja, talán eltelik egy kis idő és működni fog. Vagy átalakul. Formálódik. Jelen pillanatban azonban ott tartok, hogy mérhetetlen nagy ostobaságnak vélem mindezt, aminek az égvilágon semmi értelme nincs és semmit nem ér el azon kívül, hogy egy alapvetően magát nívósnak és tisztelettudónak beállító filmes díj saját magát komolytalanná avanzsálja.

Kedves Oscar, kérlek ne csinálj hülyét magadból!

Köszi,

Sanyi

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.