Az 1999-es Ideglelés (The Blair Witch Project) után joggal gondolhatták a szakmabeliek és a nézők is, hogy a horror zsáner, illetve a talált kamerás, found footage formátum ötvözését mintha az égiek írták volna elő. Eduardo Sánchezék filmjét mégsem követte az az átütő erejű tumultus a found footage horrorok terén, mint amire számítani lehetett volna, sőt az Ideglelés 2-vel konkrétan még a franchise maga is visszalépett a megszokott narrációs mederbe, elárulva a found footage-t annak minden bájával és hatásával együtt.
Valószínűleg a zsáner veteránjainak is fejtörést okozna, ha az 1999 és 2007 közötti időszakból kellene összeszedniük legalább három found footage filmet, ám a 2007-es év végül vízválasztónak bizonyult. Egyrészt abban az évben jelent meg a Paranormal Activity az Egyesült Államokban, másrészt az öreg kontinens is képviseltette magát a [Rec] című horrorral. Eme 15. évforduló pedig tökéletes apropót szolgáltat arra, hogy ismét elmerüljünk Paco Plaza és Jaume Balagueró rendezők rémálmában néhány bekezdés erejéig.
A found footage-os horrorok már az alaphelyzet felvázolásánál hajlamosak elbukni, hiszen valahogy illik megágyazni annak, hogy hőseinknél mégis miért van állandóan kamera. Persze 2022-ben már mindennapjaink részét képzik az okostelefonok a mindenféle high-tech kamerákkal, ám a 2000-es években még szükség volt egy kis fantáziára ahhoz, hogy egy hiteles kiindulópontot teremtsenek egy found footage horrorhoz.
Plazáék pedig már a trailerrel bevonzzák a nézőket, hiszen "valósnak" tűnő adatokkal adják el, hogy a spanyol tűzoltók évente mennyi tűzeset mellett mennyi beazonosítatlan esethez mennek ki, a [Rec] pedig pont ez utóbbiak egyikét fogja elmesélni a nézőnek. Itt szerencsére nem állt meg a kreativitás és a hitelesség felépítése, ugyanis a főszereplőnek egy törtető helyi riportert és annak kamerás asszisztensét teszik meg, akik esetében az első gyanús helyzetnél nem merül fel rögtön a szokásos found footage-os kérdés. Ugyanis mindig ez az a kritikus ebben a formátumban, amikor a hétköznapi karakterek hitelüket vesztik azáltal, hogy végig hidegvérrel veszik továbbra is a körülöttük zajló eseményeket.
A hitelesség megágyazása mellett már csak egy parás settingre volt szükség, amit játszi könnyedséggel idéz meg a rendezőpáros. Egy rutinnak tűnő bevetés egy spanyol társasházba kalauzolja a tűzoltókat és az őket dokumentáló tévéseket, és csakhamar kiderül, hogy valami nagyon nincs rendben a házban. Mire meggondolhatnák magukat, az épületet máris karantén alá helyezik, úgyhogy a pórul járt lakók a megmentésükre igyekvő tűzoltókkal és a riporterekkel együtt bent rekednek.
A [Rec] sajátos módon idéz meg egy másik klausztrofóbiára, bizalmatlanságra épülő klasszikust, John Carpenter A dolog című filmjét. Senki sem tudja, hogy mégis mi történik, ám mindenki fél a házban tomboló fertőzéstől, mely látszólag vadállatias ösztönökkel ruházza fel az embereket. Nem tudják, hogy mégis mennyi idő kell ahhoz, hogy beüssön az agresszív tünethalmaz, ahogy azt sem sejtik, hogy ha valaki belehal a fertőzésbe, az nem feltétlenül jelenti az illető végét.
Plazáék A dolog atmoszférája mellett a 28 nappal/héttel később filmek zombikoncepcióját is átemelték a saját közegükbe - illetve csak részben, hiszen a [Rec] egy olyan rejtélyt bontakoztat ki a nézők előtt, ami 2007-ben még igazi kuriózumnak számított. Ám aki csak a misztikum miatt nézné meg a filmet, az készüljön fel a megemelkedett pulzusszámra is: a [Rec] ugyanis egy igazán szórakoztató, de valóban ijesztő alkotás lett, ami nem véletlenül ragadt meg a found footage-es toplisták élmezőnyében még 15 év elteltével is (hogy ez a tény az azóta kikerült filmek minőségét jellemzi vagy a [Rec]-et magasztalja, azt mindenki döntse el maga).
A [Rec] minden bizonnyal kiállja majd az idő próbáját, és több évtized múlva is hivatkozási pont marad a horror műfaján belül. Már csak azért is, hiszen a Paranormal Activityvel együtt megreformálta a found footage zsánert, hogy 2007 után eljöjjön a kánaán a formátum szerelmesei számára - a talált kamerás filmek 2022-ben még mindig képviselik magukat az éves felhozatalban, több-kevesebb sikerrel.
A [Rec] a 2007-es frissességét, kreativitását, para atmoszféráját mindig is magával fogja hordozni, ám már csak a jellegéből fakadóan sem érdemes évente újrázni - inkább adjunk az újbóli megtekintésnek 4-5 évet, hogy bizonyos részletek feledésbe merüljenek, hogy az újranézés alkalmával ismét érhessenek minket őszinte meglepetések és ijedezések, mint legelőször. Az bizonyos ugyanis, hogy a [Rec] legelső megtekintése olyannyira maradandó élmény marad a többség számára, hogy görcsbe fog rándulni a gyomrunk, ha egy társasház lakóiként tűzoltókat látunk megjelenni az épületben.