Hirdetés

A klán - Kritika

|

Gyerek a kocsiban? Igen. Uzsi a dobozban? Igen. Az eheti túsz a pincében? Persze.

Hirdetés

Valahogy így tudom elképzelni a Puccio-család beszélgetéseit, akik az 1980'-as évek Argentínájában, a junta idején emberrablásokból biztosítottak maguknak biztos megélhetést. Miután elég változékony idők törtek az országra az erőszak szépen beszivárgott a mindennapokba, az egykori titkosszolga Arquimedes pedig jómódú embereket ejtett túszul, akiket a kifizetett váltságdíj után szépen fejbe is lőtt. Ebben segítségére volt legidősebb fia, Alejandro is, akinek sokszor a közvetlen környezetéből kerültek ki az áldozatok. A megtörtént esetet feldolgozó mozi valójában a kettejük történetét mutatja be, amely (törvényszerűen) idővel robbanáshoz vezet a felek között.

Hirdetés

Pablo Trapero (Havanna, szeretlek!) filmje lényegében tipikus felemelkedés és bukás történet. A filmet nézve önkéntelenül is A mások élete ugrott be, pedig a korszakon kívül nem sok közös van a két alkotásban - hacsak az nem, hogy itt is a rendszer kiszolgálói vannak a középpontban - sokkalta inkább rokonítható Francis Ford Coppola és Martin Scorsese gengszter klasszikusaival.A család és a gaztettek a famíliával, annak a tagjaival való indoklása, majd folyamatos széthullása, miközben eme rozoga piramis élén egy mindenki felett uralkodó családfő trónol, és vannak, akik behódolnak, vannak akik elmenekülnek.

Önmagában tehát semmi rendkívüli nincs A klánban, mégis az elejétől a végéig a vászonra szegezi a tekintetünk. Ennek egyik oka, hogy Trapero túlságosan nyilvánvalóan kezeli a tényeket, így akik nem jártasak a történelem ezen szakaszában, azok könnyen elveszhetnek benne, viszont van annyira érdekes a közeg, hogy folyamatosan a figyelmünket igényelje. Mindemellett a film bizonyos időközönként ugrál az időben, amely csak fokozza a kezdeti zavarodottságot, azonban a flashforwardok a játékidő végére értelmet nyernek.

Az egyszerre tiszteletteljes, szerető, mégis rideg családfő szerepében Guillermo Francella egyértelműen uralja a filmet.  Pusztán hideg, megfáradt, mégis ravasz tekintetében mindvégig ott van az a tekintély, amely egy család összetartásához szükséges. A fiát alakító Peter Lanzani értelemszerűen nem tud felnőni hozzá, de Alex karaktere közel sem annyira hálás, mint apjáé. A fiú folyamatosan csak sodródik az árral, és hiába villantja fel a sors fiútestvérei képében a lehetséges jövőképeket (a reptéri jelenet a maga eszképizmusával tökéletesen kifejezi mindezt), a végkifejlet majdhogynem értelemszerű.

Trapero viszont annyira a két férfira koncentrál, hogy a család többi tagja lényegében statisztaszerepre jut. A nők itt sajnos biodíszletté silányodnak és csak alkalmanként érzékelteti, hogy a gyengébbik nem képviselői hogyan élhették meg azt, hogy embereket kínoznak a pincében. Éppen ezért a végkifejlet akármennyire váratlan is, idegen az addigiaktól.

Mégis rátelepszik a hangulat a nézőre és nem engedi a végéig. A szuggesztív operatőri munka - különösen az egysnittes emberrablásoknál - berántja a nézőt és a köztiszteletű Puccio-család tökéletesen reprezentálja az autoriter rendszerek sajátosságait, amelyek a külvilág felé a békesség és az egység álcáját mutatja, belülről azonban menthetetlenül rohad a folyamatos önbecsapásoktól és hazugságoktól, mígnem megállíthatatlanul lemálik a külső máz is. Pont ettől válik Trapero alkotása többé egy átlagos gengsztertörténetnél, még ha felejthetetlenné nem is.

Értékelés: 80%

Kiknek ajánljuk?

Akiknek már elegük van a mainstream hollywoodi filmekből!

A gengsztermozik elkötelezett rajongóinak!

Kiknek nem ajánljuk?

Akik még a szomszéd bácsira is gyanús szemmel néznek!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.