Hirdetés

Amerikai mesterlövész - Kritika

|

Hirdetés

Én lennék az utolsó krapek a filmrajongói körökben, aki kritizálni merné Clint Eastwood munkásságát - legyen szó akár a színészi, akár a rendezői pályafutásáról - és az első, aki dicsérő szavakkal illetné. Illetem is, megérdemli: Eastwood minimalista stílusban, abszolút a hollywood-i álomgyár szabályaira fittyet hányva képes történeteket mesélni. Történeteket, amikben rendre lerombol valamilyen mítoszt, legendát. Mivel Hollywood nagy része sokkal inkább a mítoszgyártásra hivatott, semmint annak lerombolására, a színész/rendező stílusa hatványozottan üdvösnek hat. Akár ha a westernjeit megnézzük (pl.: Nincs bocsánat, amiben a saját imágóját vizsgálta meg egy kritikus lencsén keresztül), akár ha a Gran Torinót, vagy a másik legjobb példát, a Levelek Iwo Jimából és a Dicsőség zászlaja testvérfilmeket, (amely igazán egyedi vállalást vitt véghez: egy éremnek megmutatta mindkét oldalát), feltűnhet az, hogy miért tartom olyan fontosnak Eastwood-nak, mint rendezőnek a munkásságát. Utóbbi példát akár még jelenleg tárgyalt filmünkhöz is köthetjük, ugyanis mind az Amerikai mesterlövész, mind az Iwo Jima-filmek a háború témakörét járják körbe. Más-más megközelítésből persze: a Dicsőség zászlaja és a Levelek Iwo Jimából egy háborút mutat be kétszer, mindkét fél szemszögéből megmutatva az eseményeket. Megismertet minket két, egymástól gyökeresen különböző kultúrával, hogy aztán empátiával és az ebből fakadó zaklatottsággal a szívünkben elengedjen minket. Az Amerikai mesterlövész pedig egy jellemtanulmány keretein belül kalauzol el bennünket a szeptember 11.-i merényletet követő amerikai-iraki haddelhadd közepébe.

APphoto_Film Review American Sniper
Mindezek után a bennem élő nagy Eastwood-fan teljes joggal várta a Mester legújabb dolgozatát. Az amerikai patriotizmus, a "mi vagyunk a legjobb állam a világon"-mentalitás idézőjelbe tevése és a háború értelmét megkérdőjelező film helyett azonban mindennek az ellenkezőjét kaptuk meg. Nincs idézőjel, nincs a rendezőre oly jellemző kritikus hangvétel. Egyedi háborús film helyett egy olyan darabot kaptunk a témában, ami minden ízében kimeríti az "ízléstelen háborús film"-fogalomkörét. Hajszolja, élteti a patriotizmust, az irakiak gonoszak és csúnyák, a nők alárendelt szerepet kapnak (szegény Sienna Miller-nek nem sok dolga akadt, mint aggódni és bosszankodni amiért férjura távol van), a férfiak pedig csak akkor férfiasak és akkor érnek bármit is, ha habozás nélkül a vérüket ontják a hazájukért. És persze Chris Kyle a legnagyobb hős Amerikában. Ha pedig mindezt meg mered kérdőjelezni, akkor Te vagy a legnagyobb féreg és takarodj innen.
american-sniper-4
Ezt a borzalmasan bántó és súlyosan propagandisztikus jellegét a filmnek csak néha feledtetik a film egyéb, amúgy jó tulajdonságai. Bradley Cooper például egészen döbbenetes átalakuláson ment keresztül a címszereplőt jelölő Chris Kyle hiteles megformálásának érdekében. Függetlenül attól, hogy a filmen látott alak mennyire felel meg a valóságnak (mondják, hogy az igazi Kyle egy hazug volt és hőstetteit erős túlzásokkal adta elő, ellenben a filmben makulátlan lelkű hősként tűnik fel, aki jó hazafiként egyből megy is katonának a 9/11-es merénylet láttán), játéka alázatos és mélyre hatoló. A zsánerre jellemző harcjelenetek is hangsúlyos szerepet kaptak, melyek szintúgy mesterember keze munkáját dicsérik: ha csak az alkotás többi jelenetétől elkülönítve nézzük őket, akkor kendőzetlenül brutálisak és nem kérnek bocsánatot. A kamera nem mozdul el szemérmesen és félősen egy éppen lelőtt gyerek látványától, hanem hagyja, hadd nézze a néző. Ez önmagában vállveregetést ingerlő lépés (sőt, mi több), más lapra tartozik, hogy egyébként szörnyen egyoldalúak a film többi részének fényében. Részrehajlás nélkül hullajtják Eastwood hősei az iraki katonákat, nézőként pedig zavarban érzem magam: mintha a rendező hátrahagyta volna filmművészeti hitvallását és inkább politikai állásfoglalását kívánta hirdetni. Utóbbi ha igaz, ha nem, ellenkezője kevésbé érződik, pedig talán egy icipicit mintha hajlott volna afelé, hogy a háborúnak egy másik oldalát is megmutassa. Talán nem ártott volna egy-egy pozitívabb karaktert is felvonultatni a "másik" oldalról, hogy egy kicsit árnyaltabb legyen a kép.
american-sniper-bradley-cooper-sienna-miller1
A film második felében (ami jobban sikerült, mint az első, de mégis...) a háború tüzes poklából átmegyünk a hazai terep, a szerető, meleg otthon kínzó eseménytelenségébe és csendjébe: Kyle ugyanúgy küzd a civilizált, normális életbe való visszailleszkedéssel, mint tette azt William James A bombák földjén-ben. Bigelow filmjével ellentétben az Amerikai mesterlövészben egy kvázi kósza lábjegyzetként van csak jelen mindez, csak úgy mellékesen. Kevésbé erőteljesen, kevésbé dominánsan, kevésbé hihetően, mert a rendezői intenciókkal ezek a képsorok tökéletesen ellentétben állnak: hiányzik az összhang (Kyle eleve boldogan megy háborúba, egyetlen percre sem kérdőjelezi meg sem saját döntését, sem pedig Amerika hadba állását, mintha tényleg egy rossz propaganda-filmet néznénk), ami szükséges lenne ahhoz, hogy kellő mennyiségű drámai színezetet kapjanak a film végi képsorok. Megint, hiába Cooper remek játéka, Eastwood rendezése és az első fele a filmnek keresztbe tesz saját magának. A civil életbe való beilleszkedés képtelenségét egyébként olyan érzékletes és drámai jelenetek jelzik, mint például a családi kerti parti, amikor Kyle egy kutya ártalmatlan ugatásában és játékos vicsorításában látja meg az ellenséget és kis híján kitekeri a nyakát. Ez azon kevés remek jelenetek egyike, amelyek megvillogtatják Eastwood tehetségét. Visszafogottak, de hatásosak.
AMERICAN-SNIPER-4-1940x812
Mindent egybevetve azonban felszínes és bántóan egyoldalú film lett az Amerikai mesterlövész egy olyan emberről, aki valamelyest beleilleszkedik az Eastwood-hősök körébe (férfi erőszakos múlttal), mégis megkérdőjelezem a rendező döntését. Miért kellett Chris Kyle-ról filmet készíteni? Miért kellett lenyomni a torkunkon ennek a tökéletes amerikai férfinak a történetét, aki a filmben látottak alapján minden, de tényleg minden szituációban megállta a helyét? Miért kéne hogy érdekeljen minket, Amerikán kívül ennek a férfinak a története? Mit tud mondani nekünk, magyaroknak? Hogy a háború rossz? Tudtuk eddig is, sokkal jobb filmekből. De még így is, túlságosan sekélyes a drámázás és túlságosan alulírtak a karakterek. Túl amerikai, túlságosan hirdeti a háborút, ez utóbbi pedig rossz szájízt hagy az ember szájában. A brutális akciójelenetek ellenére is. Jellemtanulmányként sem működik túlságosan, árnyaltság ahhoz sem ártana, ennél sokkal több. Ami pedig a sok Oscar-jelölést illeti, túl sok minden nem igazolja az Akadémia ízlését. Műfajában semmi újat nem mutat, nem tudok másra gondolni, mint hogy mindenkiből előhozta a hazafias szellemiséget. Mert ha azt nézzük, nincs sokkal jobban megrendezve ez a film, mint a direktor előző munkája, a Jersey Boys. https://www.youtube.com/watch?v=99k3u9ay1gs
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.