Mi adja a nagyobb boldogságot? A cél elérése, fáradságos munkánk beteljesülése, vagy az odáig vezető út, a felfedezés öröme? Az erre a kérdésre adott válaszunk ugyanis nagyban befolyásolhatja a Holnapoliszhoz fűződő viszonyunkat. A film jócskán visszaad valamit abból a gyermeki optimizmusból és naivitásból, amikor szentül hittük, hogy bármire képesek lehetünk, ha hiszünk benne, és amit az évek során - George Clooney karakteréhez, Frank Walkerhez hasonlóan - mára már szinte teljesen levedlettünk magunkról. A Holnapolisz mégsem válik egy nosztalgikus múltidézéssé, sokkalta inkább egy sajátos korlenyomattá Hollywoodról és annak franchise-oknak való kiszolgáltatottságáról.
Brad Bird filmje ugyanis végre eredeti ötlet alapján készült, így ebből a szempontból teljesen lényegtelen, hogy egy disneylandi látványosság szolgáltatta az alapjait, amit a film rögtön a nyitányban meg is idéz. Mégsem hatnak ismeretlennek - ne adj, Isten, eredetinek - karakterei, hiszen a kiválasztott tini, és a zsörtölődő tudós nem ismeretlen alkotó elemek egy sci-fi kalandban, Bird kezei alatt mégis frissnek érződnek. A Hihetetlen Család, a Lecsó és a Mission: Impossible - Fantom protokoll direktora mindig is képes volt élettel megtölteni figuráit, ami jó adag gyermeki naivitással és pozitív világlátással is párosult. Sok szempontból ő Chris Columbus modernebb megfelelője, míg azonban a családi filmek koronázatlan királyának munkái inkább negédességbe torkollanak, akár szájbarágós tanulsággal, addig Bird hurrá optimizmusa nem kevés intelligenciával párosul, amik mégsem fekszik meg a kisebbek gyomrát. Figurái pedig a film alaptézisének számító optimizmus (Britt Robertson rendkívül természetes alakításában) és a feladás (Hugh Laurie takaréklángon is abszolút komolyanvehető) közti tengelyen Clooney karaktere szlalomozik, akinek már csak a fizimiskája miatt is kijárt egy a 60-as évek világát idéző sci-fi kaland.
Holnapolisz - Kritika
Hirdetés
Hirdetés