Hirdetés

Mustang - Kritika

|

Hirdetés

Felhőtlen boldogság mámoros perceivel indítunk, hogy aztán később a szabad akaratot megbéklyózó, görcsös és avítt konzervativizmus boncasztalán végezzük. "Its a mans world" - énekelte beletörődő melankóliával hangjában James Brown és ez erre a világra duplán, sőt triplán igaz: ha férfinak születsz, úgy hangod van és tekintélyed, nőként viszont a férfi hímtag szolgálatába állsz és teszed, amit parancsolnak. A felhőtlen boldogság titkolózások burka alatt lehetséges csupán, az intimitás pedig nem várt veszélyeket és kockázatokat rejt magában - haljanak ki a hagyományok, az istenit neki.

hero_Mustang-2015
A feszültséget szító és tragédiát kiváltó eset nem nevezhető éppen bicskanyitogatónak, amennyiben más ország más falvai között járunk. A kora nyári időben az iskolaszünetet ünneplő diáklányok pancsolnak a tóban, arcukról a mindenkori, univerzális ártatlanság tükröződik, amint fiú osztálytársaik nyakában nevetgélve élvezik az életet. Látszólag nincsen ebben semmi különös, a néző szinte gyanú nélkül figyeli a képsorokat - haloványan sejtjük csupán, hogy nem lesz annyira örömteli a befejezés, mint amilyen a nyitány. Hazatértükkor megrovás és szitkozódás várja őket, no meg a címkék a nyakba: a rövid terjedelmű mámoros boldogságnak ára van, bélyeg illeti őket és egyesével történő elfenekelés (haladva a legidősebbtől a legfiatalabbig), de a legrosszabb még hátravan: a munkából hamarosan hazatérő nagybácsi haragja az, amelytől igazán félnie kell a lányoknak. Poroszos kinézetű, pokróc alak bajusszal és szigorú tekintettel - igazi "én vagyok a férfi a háznál"-megjelenés. A büntetés házasság, de nevezzük csak nagy fokú szabadságvesztésnek.
Movie Film Trailers Reviews Movieholic Hub
Deniz Gamze Ergüven új név a szakmában. Török születésű, Franciaországban nevelkedett rendezőnő, ambiciózus, ám meg nem valósult terve után vágott bele projektjébe (a téma: L.A. riots, alias Rodney King fekete bőrű férfi rendőrök általi brutális szétverése), kvázi "Így jöttem"-filmben gondolkodva - saját életéből inspirációt nagy kanállal merítve, a török kultúra (legyünk pontosak: török házastársi viszonyok, török lányok predesztinálható sorsa) látleletét nyújtva, a feminizmus farvizén evezve.
mustang.movie.2
Talán meglepve tapasztalhatjuk, de nem rögrealista szociográfiai tanulmány lett az eredmény, annál sokkal kevésbé gyomorterhelő dolgozattal állunk szemben. Hangvételben elődjét képezi Sofia Coppola Öngyilkos szüzek című produkciója - ámbár a különbség tematikailag nem is lehetne eltérőbb. Előbbi a női lélek és a kamaszkor enigmatikus voltát hivatott bemutatni, utóbbi egy specifikus nemzet fiatal lányainak előre meghatározott sorsát mutatja be és az egyén harcát az ellenszenves hagyományokkal szemben. A szigorú valóságtól elrugaszkodott ecsetvonásokkal festi meg, de nem elbagatellizálva magát a témát és annak jelentőségét. Javára válik. Ahelyett, hogy túlzottan a nézőre erőltetné üzenetét, lassan és finoman vezeti fel és bontja ki történetét. Tavaszias szépségű képeivel és könnyed, ámde a képsorok mögött alattomosan meghúzódó belterjes, fenyegető és kirobbanásra kész feszültséggel és keményebb vonalakkal. Ergüven intenciója nem a sokkhatás elérése, hanem olyan tapasztalatok bemutatása, amelyek még kamaszkori élményeire vezethetők vissza és amelyek sajátját képezik népének. Nem politizál, ezt a részt kihagyja. Nem ítélkezik, inkább az empátiát gyakorolja és közben a szinte már mesébe illő képek mellett őszintén beszél az égető problémáról. Ahogy szűkülnek be a lánytestvérek szabadságra vonatkozó korlátai (másutt áttételes értelmet nyerne, itt direkt és konkrét: rácsot kapnak szobáik ablakára, hogy véletlenül se jöjjenek hívatlan vendégek szexuális érintkezés céljából), úgy növekszik a szabad gondolkodásra irányuló vágyuk és úgy szeretnék egyre jobban és jobban ledobni magukról a bilincset. A bilincsnek pedig van egy olyan tulajdonsága, hogy az erőfeszítés hatására mind egyre inkább csak szorít és szorít.
Mustang_4-0-2000-0-1125-crop
Ezzel párhuzamosan változik meg a Mustang légköre is: a szabadságból haladunk a bezártság és elnyomás felé, majd a kétségbeesett, magatehetetlen állapot színterére érkezünk, hogy aztán ne maradjon más, csak a harc a függetlenségért és a felszabadulás iránti mindent elsöprő vágy, mely egy feszült és meglepő, de az egészbe szervesen illeszkedő ostrom-jelenetben kulminálódik. A segélykiáltással felérő finis pedig katartikus és kielégítő, még ha egy kicsit vágybeteljesítő jelleget is ölt, annak a hihetőbb fajtájával szembesülünk: van remény a szabadulásra, még ha a konzervatív nézetek nem is fognak egyhamar változást produkálni. Azért harcolni és ellenállni szükséges, hogy idővel ezek a mára már kifakult és emancipációra káros nézetek oda kerüljenek, ahová valók. Egy képzeletbeli legfelső polc legbelső részébe, hogy soha senki el ne érje azt.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.