Jelen esetben nehéz erről a filmről írni. Na, nem mintha olyan mélyen szántó, vagy komplex lenne (éppen ellenkezőleg), hanem mert jelen esetben az egyszeri férfi kritikusnak lehetetlen elkerülnie, hogy ne égjen rá a szexizmus vádja egy elsősorban nőket megcélzó regényadaptáció elemzése esetében. A romantikus filmeket kivéve ugyanis nem kifejezetten vannak célzottan a nőknek készült mozik, és ahogy jelen írás tárgya mutatja, ha a téma eléggé érdekes (és szaftos), jelentős piaci igény is van rá. Pedig amit A szürke 50 árnyalata képvisel már régóta létező műfaj, sőt mi több az egyik legmeghatározóbb a szórakoztatóiparban. Ezt úgy hívják, hogy pornó. Mert mit szépítsük, E.L. James írása - ami egy Alkonyat fanfictionnek indult - pont ugyanazt a funkciót látja el, mint mondjuk a Kovi-művek: kielégít. Viszont ezzel együtt megmutatkozik a két nem közti különbség, hogy hova helyezik a hangsúlyt: míg a férfiak magáért a szexért nézik a pornót, Christian Grey és Anastasia Steele (ilyen névvel simán lehetne pornósztár, mondom) románca arra világít rá, hogy a hölgyeknél a körítés a lényeg. Ezzel őszintén szólva nem is lenne probléma, amennyiben a karakterek nem lennének végtelenül üresek, a párbeszédek nem az említett felnőtt filmek szintjét verdesnék (ahol - mint tudjuk - pont nem a szöveg a lényeg) és amennyiben lenne az egésznek érdemi mondani valója és cselekménye, ahova érezhetően tart is az egész.
Javarészt ezek is közrejátszottak abban, hogy James "művét" (mert regénynek nem nevezném) rövid időn belül a sarokba hajítottam. Az ugyanis, hogy az alapvető Hamupipőke sztorit vegyíti a szexualitással - azt megfosztva annak bensőségességétől - és ezzel együtt a férfi dominanciáját hirdeti a nő felett rendkívül káros. Már maga a hercegnő sztorik romanticizáltságáról is hevesen lehetne vitatkozni, hogy manapság mennyire állják meg a helyüket, mennyire sarkított képet festenek szereplőiről és miért képtelenek sokszor írók és filmesek egyaránt a kornak megfelelően megújítani. Jelen esetben már ez a tündérmese is elvérzik, ugyanis szereplőiről nem tudunk meg semmit, és a rendező Sam Taylor-Johnson kísérletet sem tesz rá, hogy legalább megpróbáljon karakterei - elsősorban címszereplője maszkja - mögé látni, ha már az alapanyag nem engedi.