Hirdetés

A Vadász és a Jégkirálynő - Kritika

|

Jégszívek szállodája, avagy fagyos csajok.

Hirdetés

Amikor azt a szót halljuk, hogy mese, akkor általában tündi-bündi állatkák, varázslat, mágia, szerelem és legfőképp a gyerekeknek is könnyedén befogadható tanulság jut eszünkbe. Arról már sokszor elfeledkezik az ember - nem egyszer a példás szülő - hogy ezekben a történetekben nem kevés horror is megbújik. A farkas felfalja a nagymamát és Piroskát, majd a vadász szó szerint felboncolja az élő állatot, hogy "eleségét kiszabadítsa", de hogy ne menjünk messzire,  a gonosz királynő Hófehérkének a szívére pályázik és ez esetben nem a leszboszi értelemben beszélek. A 4 évvel ezelőtti Hófehér és a vadász eme sötét tónusban próbálta újra elmesélni a jól ismert történetet, de végül Rupert Sanders filmje beváltatlan ígéret maradt, mert hiába volt magával ragadó a dark fantasy tónus, vagy a gonosz szerepében a filmet a hátán cipelő Charlize Theron, már a szereposztásnál körberöhögte mindenki a stábot, hogy hogyan gondolták komolyan, mely szerint Tátott Szájú Bella gyönyörűbb Furiosánál. Ennek tetejébe a film egy erőltetett krisztusi párhuzammal messiásként igyekezett feltüntetni a fogkrémgyártók álmát, megfejelve az alkotás körüli - vélt vagy valós - botránnyal, melyben a címszereplő összeszűrte a levet az egyébként családos rendezővel, ezzel megannyi Alkonyat-rajongó álmát összetörve (nem mintha az a kapcsolat Pattinsonnal nem a marketing része lett volna). Így nem csoda, hogy a kifordított mese, ha bukni nem is bukott, az elvártak alatt teljesített. Ezek után mind a rendező, mind Ms. Stewart röpült, a helyükre pedig új direktor és két másik gyönyörű színésznő jött, kiegészülve Theron kisasszonnyal és Mr. Thorral, ami sok szempontból a folytatás javára vált.

Hirdetés

De valóban folytatásról beszélünk? Mert ha a műfaji besorolást nézzük, az egyszeri mozinéző legalább annyira bajban lehet, mint Az eljövendő múlt napjai esetében. A Vadász és a Jégkirálynő, ugyanis egyszerre előzmény, folytatás, eredetsztori és spin-off - vagyis a cselekménye az előző rész előtt és után játszódik - és bármily meglepő mindegyikben helytáll. Korrektül. Ami az első filmes Cedric Nicolas-Troyanhoz képest meglepően szép teljesítmény, ahogy a Universal mértéktartása is valahol példamutató. Nem próbálnak meg még nagyobb látvánnyal rákontrázni az elődre, mivel belátták, hogyha már folytatásra adják a fejüket, alacsonyabb bevételt kell maguknak pozicionálniuk, ami a hollywoodi filmipartól szokatlan és megsüvegelendő húzás, és emellett is képes újdonsággal szolgálni.

Ahelyett, hogy Hófehérke ezerszer lerágott történetét gördítené tovább, inkább a kevésbé ismert Hókirálynő sztorijába nyúl bele, kevésbé Disney kompatibilis módon és elkezdi a saját útját járni. És utóbbit tessék úgy érteni, hogy a film már-már alulról súrolja a 16-os karikát, de tegyük hozzá, hogy az első rész sem volt éppenséggel derűs mozi. És itt ütközik ki A Vadász és a Jégkirálynő egyik nagy hibája, hogy olyan, mint egy ígéretes, de még az identitását kereső tinédzser: számos potenciál van benne, de a kora nem engedi érvényesülni. Ha az alkotók mertek volna egy kicsit merészebbek lenni, akkor többet kaptunk volna, mint pár snittet a patakokban folyó vérről vagy elhulló testrészekről, egy-egy elejtett káromkodásról nem is beszélve. Bizony. Merthogy ilyen is van benne. A forgatókönyvre ugyanez igaz: jó ötlet volt Hemsworth Vadászát még jobban előtérbe hozni, aki most kevésbé emlékeztet Thorra azzal, hogy mert csibészesebb lenni, de az oldalára rendelt törpök kizárólag poénforrásként szolgálnak - és azokból is csak a fele talál be - történeti funkciójuk nincs ama bizonyos tükör iránti hajszában, ami látványában a Gyűrűk Ura, de még inkább A hobbit filmeket juttatja eszünkbe.

Ezzel együtt sincs érdemi főszereplője a filmnek, amit viszont jelen esetben nem lehetne egyértelmű negatívumként felróni, inkább csak szokatlannak titulálni. Eme hangsúlyok közti eltolódás pedig a három grácián érhető tetten, akik egyértelműen a film (jég)szívét és lelkét jelképezik. A játékidő közepén Blunt tragikus Jégkirálynőjéről teljesen megfeledkezik a rendező, és inkább Chastain és Hemsworth kompániájára koncentrál, hogy aztán a fináléban ismét Elza Freya és a terminátrixként funkcionáló Ravenna kettőséé legyen a terep. A három karaktert pedig nem csak a szépségük, hanem fájdalomtól megkérgesedett szívük is, amire feloldozás már nem nagyon adatik, a három tehetséges színésznő pedig meg is hálálja a bizalmat, Theronnal az élen, de Bluntnak jutott az igazán hálás szerep, míg Chastainnek inkább csak jól elkapott pillanatai.

Persze mindettől nem lesz sem okos, sem maradandó film A Vadász és a Jégkirálynő, hovatovább végtelenül kiszámítható is, de mellőzi is az olyan bántóan buta megoldásokat, mint az előző rész egyik pillanatról a másikra való harcos hercegnőjévé avanzsálása, tónusa pedig még mindig megkapó. Amíg nézed nem fáj, de amint legördül a stáblista már éppúgy hidegen hagy, mint egy hűvös áprilisi fuvallat. 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.