10 éve annak, hogy Nic Pizzolatto útjára indította a True Detective-et, amely nem csak egyedi és formabontó megvalósításával vált hivatkozási ponttá, hanem egyfajta vízválasztónak is számít a sorozatok világában. Hiszen ezt tartják annak az alkotásnak, amelytől fogva az A-listás hollywoodi sztároknak már nem derogál sorozatokban szerepelni, és egyre többen kezdtek el tévés szerepeket is vállalni, köszönhetően főleg a Matthew McConaughey-Woody Harrelson párosnak, akik a hátukon cipelték az etapot máig emlékezetes alakításukkal.
A siker sem maradt el: 5 Emmy-díj, rengeteg jelölés (köztük a legnagyobb presztízzsel bíró kategóriákban és díjátadókon), és persze jöttek a folytatások is, szám szerint 2 évad, antológia formájában. A további siker és minőség azonban elmaradt, ezekkel még csak megközelíteni sem sikerült az első etap szintjét. Ekkor döntött úgy az HBO, hogy inkább újra előveszik a jól bevált receptet, és megpróbálják megidézni az első szezont.
Ez lett a Night Country alcímet kapó "4. évad" - főszerepben az Oscar-díjas Jodie Fosterrel, valamint Kali Reisszel -, amelynek éppen most, a 10. évforduló környékén érkezik a premierje. A nyitány pedig legnagyobb örömünkre egyelőre alátámasztja azt, amit már az előzetesek is sugalltak: a True Detective valóban visszatért, és régi sötétségében fényében tündököl.
A történet a fikciós észak-amerikai, pontosabban alaszkai kisvárosban, Ennisben játszódik, egy olyan messze, bőven az Északi Sarkkörön túl fekvő világban, ahol nem csak a kietlen és zord örök tél, de a sarki éjszaka is uralkodik. Ahogy ez a hosszú téli éj beköszön decemberben, úgy üti fel a fejét a rejtély is: a közeli Tsalal nevű sarkvidéki kutatóállomás nyolc férfi tudósa ugyanis nyomtalanul eltűnik, és csak egy levágott nyelv marad utánuk. Ezt az ügyet kezdi el felgöngyölíteni Liz Danvers nyomozó (Jodie Foster) és Evangeline Navarro rendőr (Kali Reis), hamarosan pedig kiderül, hogy nem csak a saját múltjukkal, de azzal a sötét és hátborzongató, misztikummal teli igazsággal is meg kell küzdeniük, ami a sarkkör jege alatt rejtőzik.
Ez az első alkalom, hogy nem Pizzolatto felelt az etapért, mint showrunner és író, emiatt pedig többen is aggódtak, hogy vajon jó ötlet-e nélküle belevágni az egészbe. Megnyugtathatok mindenkit: egyrészt Pizzolatto executive producerként továbbra is a fedélzeten maradt, vagyis nem hagyta magára teljesen a projektet. Másrészt pedig a helyét átvevő Issa López - aki egy személyben rendezte, írta és felügyelte az évadot - maximálisan jó munkát végzett. Nem csak megértette, hogy mitől működött anno olyan jól a sorozat, és hasznosította ezt, hanem úgy formálta a saját képére a történetet, amely egyszerre tiszteleg az első évad előtt, valamint hoz be frissességet a sorozatba.
A Night Country már ebben a nyitányban elsajátította, és beépítette a történetbe a korábban olyan jól működő védjegyeit és elemeit: sebzett, drámai, és máig kísértő múlttal rendelkező nyomozók próbálnak meg évekkel elválasztott, de bizonyítékokkal összekapcsolt rejtélyeket és ügyeket megoldani zsigerig hatoló atmoszférában a természetfeletti határát súroló misztikumok közepette. Ehhez hozzájön most egy isten háta mögötti izolált, paranoid helyszín olykor lovecrafti horrorba is beillő momentumokkal, amelyek önmagában megadják a kellő feszültséget a sztorinak. Mindeközben pedig elkezdjük megismerni a helyi közösséget is, és felszínre kerül néhány érdekes konfliktus, amelyek valamilyen módon majd bizonyosan kötődni fognak a fő szálhoz.
A színészekről érdemben még nyilván nem lehet sokat elmondani ennyi alapján, de az már az első részből kiderült, hogy a casting nagyon rendben van. Foster kisujjból hozza a vagány, tapasztalt nyomozót, akinek nem csak munkahelyi nehézségeivel, de nevelt lányával is gyakran meg kell küzdenie. Hozzá pedig felnőni látszik karizmában, mélységben és keménységben is Kali Reis, akiből érdeklődve várom, mit hoz majd ki a történet, hiszen őt sokkal több minden kísérti a múltból.
Emellett a sorozat zenei világát is érdemes kiemelni, mert szerintem remekül eltalálták, mi illik ehhez a világhoz. Helyenként kellően aláfestő, néhol pedig rendesen a bőr alá kúszik, és hangulatot teremt. A nyitócím is kellően hatásosra és emlékezetesre sikeredett, már-már majdnem annyira, mint az eredetié.
Minden tekintetben erősen nyitott tehát a True Detective: Night Country, amelyet idehaza január 15-től lehet majd figyelemmel követni az HBO-n és az HBO Maxon.