Május 2-án, reggel 6-kor kezdetét vette a hollywoodi írósztrájk. A WGA (Writers Guild of America, azaz Írók Céhe) tagjainak nem sikerült megállapodni a követelései pontjaikban a mozis és tévés producereket tömörítő AMPTP-vel (Alliance of Motion Picture and Television Producers, azaz Mozi- és Tévéproducerek Szövetsége), így azonnali sztrájkot hirdettek, és erre buzdítanak mindenkit a szakmában.
Nem először, és vélhetőleg nem is utoljára történik ilyen. De mivel a streaming robbanásszerű elterjedése óta először, mindenképp érdekes lesz figyelemmel követni az eseményeket. Hiszen ezzel nem csak a sorozatok forgatókönyveinek írása állt le, de az írási folyamatnak számító forgatási munka (ahol író showrunner felügyelete mellett dolgoznak), illetve az utómunkák is, ahol író-showrunnerek dolgoznak.
Mi történt a legutóbbi sztrájk alkalmával?
Talán mindenki hallott már a nagy 2007-2008-as sztrájkról, amely a sorozatos bumm hajnalán zajlott. Akkor nem kevesebb, mint 12 000 író hagyott fel a munkával 2007. november 5-étől 2008. február 12-éig (tehát 14 hétig és 2 napig). Az akkori nézetkülönbségek között a DVD-értékesítésből származó részesedés, az animáció feletti hatáskör, a valóság-show írók és az új médiákból fakadó kompenzáció (például internet) szerepeltek.
A sztrájk következményeképp elmaradt például a Golden Globe-gála, de ami ennél is érzékenyebben érintette az ipart, hogy számos tévésorozat leállt, bizonytalan időre szünetelt. Előbb csak az írókat rendszeresen foglalkoztató talk show-k álltak le, majd a téli szünetre leálló sorozatok sem tértek vissza. A nagy csatornák ismétlésekre kényszerültek, a forgatások megálltak, vagy - néhány esetben - el sem kezdődtek.
Olyan akkori sorozatok aktuális évadai lettek megcsonkítva, mint például a Breaking Bad első, a Hősök második, A szökés harmadik vagy éppen a Lost negyedik évada, csak hogy tényleg a legnagyobbakat és talán idehaza legismertebbeket említsük. De emellett rengeteg címet (a 24, a Csillagközi romboló, a Törtetők) el kellett halasztani, és még számtalan produkció volt ilyen-olyan formában érintett.
Az akkori veszteségekről különböző adatok származnak: valahova 400 millió és 2 milliárd dollár közé teszik a becslések. Vagyis egyáltalán nem mindegy, hogy meddig húzódik egy ilyen sztrájk, mennyi ideig tart el a két fél közötti megegyezés.
Mi történik most?
Egy hosszú dokumentumban az Írók Céhe kifejtette, hogy mikben próbáltak az AMPTP-vel idáig megegyezni sikertelenül. E szerint javaslatot tettek a minimum tévés személyzet növelésére, amely az epizódok számától függően sorozatonként 6 és 12 író között mozogna a produkcióknál. A fejesek azonban ezt elutasították, és még csak ellenajánlatot sem tettek.
Ezen felül az alábbiakat szeretnék még elérni:
- A céh garantáltan legalább 10 és 52 hét közötti, évadonkénti minimális foglalkoztatási hetet is szeretne elérni, a stúdiók azonban ezt is elutasították ellenajánlat nélkül.
- A céh a streamingből is nagyobb részesedést akar. Pontosabban át szeretnék írni a streamingszolgáltatókkal kötött szerződésekben a jogdíjaikra vonatkozó részeket úgy, hogy az összeg arányosan emelkedjen a sorozat sikerességével, illetve a nemzetközi előfizetőszám emelkedésével a kompenzáció is növekedjen. A céh számításai szerint a javaslatuk évi 429 millió dollárba kerülne, az AMPTP azonban az ellenajánlatukban mindössze évi 86 millió dollárig ment el.
- Az Írók Céhe a mesterséges intelligencia szabályozását is szeretné. Azt javasolják, hogy a mesterséges intelligencia "ne írhasson vagy írhasson át irodalmi anyagot", és ne lehessen "forrásanyagként sem használni" azt. Az AMPTP viszont csak abba egyezett bele, hogy tanulmányozza ezt az újkeletű problémakört.
- A céh emellett a három évre szóló (három évente tárgyalják újra ezeket a szerződéseket) 6%-os, 5%-os és 5%-os emelést javasolta a maradékdíjakban. Az AMPTP viszont csak 4%-ot, 3%-ot és 2%-ot ajánl.
- A WGA egy új minimumszint létrehozására is törekszik az író-producerek számára. A jelenlegi rendszerben a minimum heti 7 412 dollárt szeretnék 25%-kal megemelni.
- A WGA ezen felül 25%-os prémiumot szeretne az írói szobában dolgozó írók számára a pre-greenlight, azaz a hivatalos berendelés előtti szakaszra is. Az AMPTP itt hajlandó volt emelni a prémiumon, de csak 5%-ot. Az írók azt is követelik, hogy a minimális tévés írói létszám felét a gyártás teljes időtartama alatt alkalmazzák, ami az íróknak gyártási tapasztalatot biztosítana. Az AMPTP elutasította ezt a javaslatot.
Vagyis látható, hogy egyelőre rengeteg mindenben távol állnak egymástól a felek.
Mik a sztrájk azonnali hatásai?
Az írósztrájk azonnali hatásai már érezhetőek is. Rögtön leálltak például a talkshow és íróasztalos műsorok, az élő vagy aznap rögzített műsorok készítései. Azaz többek között a The Late Show with Stephen Colbert, a Jimmy Kimmel Live! és a The Tonight Show Starring Jimmy Fallon már kedden sötétbe borulnak, és nem lesznek új részeik a sztrájk végéig, de a Saturday Night Live, a Real Time with Bill Maher, a Last Week Tonight with John Oliver és a The Daily Show is erre a sorsra jutottak.
A továbbiakat a Sorozatjunkie-tól szedtem össze, amely így foglalta össze alaposan a dolgokat:
- az írók nem dolgozhatnak (nem írhatnak, még saját projektet sem, nem adhatnak el sorozatötletet, nem lehetnek ott a forgatáson, nem vághatnak, nem vehetnek részt utómunkában és nem is promótálhatnak projekteket)
- a már bejelentett dátummal rendelkező nyárra tervezett sorozatpremierek csúszhatnak
- egyes most futó kábeles sorozatok esetleg utómunkában lévő utolsó részei vagy showrunner felügyelete nélkül készülnek el, vagy nem készülnek el
- a Marvel és Star Wars tartalmakba nem szólhatnak bele az írók, szóval azok előnyben vannak, akárcsak a rendező showrunerrel rendelkező sorozatok
Mint írja, minden forgatás csúszni fog jó eséllyel, és a tervezett forgatáskezdések halasztásra kerülnek. De mivel ezen sorozatoknak nincs bejelentett premierdátuma, ezt mi nem nagyon fogjuk észlelni. Az ősszel visszatérő országos csatornás szériák nagyja pedig júliusig biztonságban van (ekkor szoktak általában összeülni az írók). Viszont akadnak olyan szériák, ahol már tavasz óta dolgoznak az új évadokon, ha őszig elhúzódna a sztrájk. Vagyis sok helyen igazából tudhatták előre, hogy nem lesz azonnali megegyezés a két fél között.
Komoly hatása tehát a sorozatokra akkor lesz a sztrájknak, ha több hónaposra nyúlik az egész. Erre pedig könnyen lehet esély. Néhány meg nem nevezett közeli forrás ugyanis úgy fogalmazott, hogy ez a mostani sztrájk kevesebb ideig fog tartani, mint az 1988-as (ami a 21 hetével és 6 napjával minden idők leghosszabb írói munkabeszüntetése volt), de tovább, mint a 2008-as (ami tehát 14 hétig és 2 napig tartott). Néhány szériát azonban már ez a rövid leállás is érint a Variety szerint:
- Abbott Elementary - május 2-án ült volna össze az írói szoba, a sztrájk hatással lehet rá, hogy mennyi epizódot tudnak majd írni
- Big Mouth - augusztusban fejezték volna be a 8. és egyben utolsó évad írását
- Cobra Kai - Jon Hurwitz szerint szolidarításból lerakták a cezurázt a 6. évad írói
- Good Omens - a 2. évad elkészült, de Neil Gaiman is sztrájkol, ez hatással lehet rá
- Yellowjackets - megállt a harmadik évad írása, pontosan egy napot tudtak dolgozni rajta
Kíváncsian várjuk, igaznak-e bizonyulnak ezek a pesszimista előrejelzések, vagy hamar megegyezik a két fél.