Hirdetés

Szolgálnak és idétlenek - beszámoló a Brooklyn 99 szinkronforgatásáról

|

A Brooklyn 99 - Nemszázas körzet a jelenleg futó egyik legjobb szitkom, és nagy elődei hagyatékán az egyik legjobb kvázi paródiasorozattá nőtte ki magát. A széria szinkronforgatásán jártunk, a színészekkel beszélgettünk.

Hirdetés

Nem lövök mellé, ha azt írom, hogy sokak számára a mai napig a Rendőrakadémia (a filmek és a sorozat), valamint a Csupasz pisztoly márka alá tartozó alkotások testesítik meg a nagy betűs rendőrkomédiát, a krimiparódiát. Bár ezeknek a humora időtlen, és talán csak nagyon kevesen vannak, akik nem ismerik a Frank Drebin hadnagy okozta pusztítást, nem szabad csak visszafelé tekingetnünk.

Hirdetés

Már csak azért sem, mert az amerikai szórakoztatóipar az elmúlt öt-hat évben kitermelt több igazán kiemelkedő és ami nagyon is lényeges, okos rendőrparódiát. A műfaj jelenleg talán legszínesebb és legélvezetesebb darabja a hazánkban a VIASAT6 műsorán már a negyedik évadával látható Brooklyn 99 - Nemszázas körzet, amely idén jobb, mint valaha.

A 99-es őrs életét minden korábbinál jobban megnehezítették az írók, de a csapat összetartott, átvészelték a legdilinyósabb, legdilettánsabb főnök regnálását és a mindenkit megviselő éjszakai műszakot is, és megmutatták, hogy az előző szezonokra jellemző fáradtság csak időszakos volt. A poénok és Jake Peralta nyelve gyorsabban pörög mint eddig bármikor és az őrület tényleg a tetőfokára hág.

Egy ilyen jó értelemben vett pusztító évad szinkronforgatására kilátogatni az SDI Media Hungarybe igazán üdítő élmény volt és bár kevesebbet nevettem a stúdióban, mint idehaza a képernyő előtt, semmiképp sem mondanám, hogy rossz hangulatban telt a felvétel. Bár az tény és való, hogy egyszerre több részt is venni egyik sorozatból sem pihentető feladat.

Kovács Lehel a Katona József Színház tagja kölcsönzi a hangját már negyedik évada a főszereplő Jake Peraltanak, és bár a színpadon a drámai, fajsúlyos szerepei vannak többségben, nagyon nem áll távol tőle a komédiázás, hiszen hat szezonon keresztül volt a sokáig egyetlen magyar szitkomnak számító, mára véget ért Munkaügyek állandó tagja.

Az a trend a filmekben, hogy minél életszerűbbek legyenek a párbeszédek, ezért rengetegszer vágnak egymás szavába, beszélnek egyszerre a szereplők, plusz az én figurám emellé még hadar is. Ez persze betudható annak is, hogy az epizódok rövidsége miatt minél több mindent bele szeretnének zsúfolni 20-30 percbe.

Nehéz volt elkapni a tempóját, de most már, a negyedik évadban ez a munka tulajdonképpen felüdülés. Egyedül csak az fárasztó, hogy több epizódot is veszünk egyszerre. De a munka hangulata nagyon jó, főleg mert vannak olyan poénok a sorozatban, amin mi is sírva nevetünk.

Egy vígjátéksorozat figurái elég gyakran tekinthetők karikatúrának, és bármennyire is okos egy történet és okos a humor, a tipikus stílusjegyek felnagyítása, a kifigurázás szinte sehol sem marad el. A Brooklyn 99 - Nemszázas körzet készítői ügyesen bánnak a szereplőkkel, hiszen látszólag mindenki megmaradt az elsőre megismert skatulyájában, mégis alakítottak rajtuk annyit, hogy papírfigurából "érzőbb lényekké" váltak. Persze egyes karakterek továbbra sem nevezhetőek teljesen normálisnak. Még a pedáns, szabálykövető Holt kapitány sem, erről Jakab Csaba mesélt nekünk bővebben:

Sokat kísérleteztünk az elején azzal, hogy milyen hangja is legyen Holtnak. Ő egy nálam testesebb, meleg, afroamerikai férfi, és nagyon figyelni kellett, hogy ne vigyük el abba az irányba, ami már túlzó és leesik a képről. Végül abban maradtunk Aprics Lacival, a szinkronrendezővel, hogy egy normális embert csinálunk belőle magyarul is.

De közben pont ez adja a nehézségét, hiszen az ő figurája attól vicces, hogy látszólag egy karót nyelt, unalmas figura. Időnként olyan poéntechnikát használnak, hogy elgondolkodunk azon, most hogy is van ez? Látom, hogy vicces dolog történt, nekem is viccesnek kellene lennem, de a szereplő arcán egy rezdülés nincs, mimika nulla, de nekem hangban meg kell teremteni a poént. Ezt a középutat nehéz volt megtalálni.

Vissza is kellett fognom magam, főként mert a vígjátékoknál a munka hevében hajlamosak vagyunk arra, hogy picit túljátsszuk a figurát, hogy szellemesebbek, viccesebbek legyünk a fordítónál, a készítőknél is. Egyes poénokat nehéz volt kibírni röhögés nélkül. Nagyon jó Laciékkal dolgozni és kimondottan megszerettük ezt a sorozatot.

Balogh Anna a sorozat legkeményebb és legvadabb szereplőjének, Rosanak kölcsönzi a hangját. A színésznővel való beszélgetésem során kiderült, hogy Rosa mennyire egy "csinált" hang, hiszen Balogh Annának sokkal lágyabb, finomabb hangszíne van.

Nagyon szeretek Aprics Lacival dolgozni, és amikor először jöttem, nem is igazán tudtam, hogy milyen lesz ez a sorozat. Megérkeztem, Laci pedig elmesélte, hogy miről szól, majd azt mondta, vegyem elő a legmélyebb hangomat.

A sorozat egyik új és vélhetően rövid időre meghatározó szereplője a Gina Gershon alakította rendőrnő, aki eléggé megkeseríti Jake Peralta életét. A színésznő magyar hangját Détár Enikő adja, akinek nem ismeretlen ez az amerikai hölgy, hiszen jó pár évvel ezelőtt pont a Brooklyn 99-t is rendező Aprics Lászlónál csinálta az egyik filmjét.

Lacit a főiskola óta ismerem, és mikor megkeresett a gyártásvezető, Újréti Zsuzsi ezzel a munkával, akkor elgondolkodtam azon, hogy kell-e nekem a vidéki fellépés, és a több órás buszút előtt a szinkron, de amikor mondta, hogy Aprics Laci és Gina Gershon, akkor nem gondolkodtam tovább. Szinte a busz indulása előtt csináltam meg ezt a pár részt.

Détár Enikőt régebben a Reflektor című műsornak köszönhetően elsősorban talán a tévéből ismerhettük, bár a színház és a szinkron mindig is jelen volt az életében, persze változó mennyiségben. Most, hogy fia már kamasz, így a több elfoglaltsággal járó sorozatszinkronokra is igent tud mondani és nagy öröm, hogy egyre több rendező hívja őt újra szinkronizálni.

A Kaptár-filmek, Barbra Streisand vagy Cher, a szinkron tényleg mindig része volt az életemnek, de amikor a tévézés és a színház kitöltötte szinte minden időmet, nem tehettem meg az akkor még kicsi gyermekemmel, hogy éjjel-nappal dolgozzak. Ma már könnyebb és az az igazság, hogy szívesen is szinkronizálok. Egy jó filmet, jó színésznőt mindig öröm.

Amikor interjút adsz, vagy a tévében szerepelsz, akkor óhatatlanul, vagy akár tudatosan is csak egy-két arcodat mutatod meg. A színpadon és a szinkronban viszont mindent ki tudsz játszani magadból, pont ez az izgalmas a mi szakmánkban. Azt szeretem, ha fajsúlyos egy történet, ha hatni tudunk a nézőre, ha katarzist okozunk neki. Nem kell ehhez hatalmas szerep, tíz mondatban is megélhetsz egy sorsot. Minden csak attól függ, mennyi energiát, munkát fektetsz bele.

A Brooklyn 99 - Nemszázas körzet minden hétköznap délután látható a VIASAT6 műsorán.

Az interjúk elkészítésében a MűsorVízió volt segítségünkre.
Fotó: Jasinka Ádám (Détár Enikő fotója: Máté Krisztián)

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.