Hirdetés

A családbarát akcióhősök védelmében

|

Avagy hogyan tanuljuk meg szeretni és elfogadni azt, hogy a nagy akciósztárok ezentúl mellőzik a vérfürdőt.

Hirdetés

Idővel az ember megszokja. Elfogadja azt, hogy egyszerűen más idők járnak, mint régen. Nem ugyanazok a trendek az uralkodók és nem ugyanazok az értékrendszerek már. Képtelenség filmbe úgy belevinni egy szintizenét, hogy az embernek ne ugorjon be az, hogy "hommage", hogy ne vegye tisztelgésnek mondjuk a nyolcvanas évek előtt. Nem lehet úgy véres akciófilmet csinálni, hogy ne mondjuk rá azt, hogy "Ez olyan, mint amilyen a hetvenes-nyolcvanas években volt. Ma már ilyet nem csinálnak, és de mégis, nézd! Történnek csodák!" Most leginkább az amerikai akciófilmekről beszélek, hiszen míg Gareth Evans Jakarta területén igazi, jóvágású, old-school, über-brutál vérfürdőt rendezett kétszer is (The Raid 1-2), addig Hollywood-ban valami bűzlik, túlértékelik a korhatárbesorolás és a bevétel kapcsolatát. Nem kéne, de ez van, mi gyarló, halandó emberek ez ellen nem sokat tehetünk. Maximum annyit, hogy ha véletlenül készítenek egy R-es filmet, akkor arra elmegyünk tömegesen, hogy bizonyítsuk: van rá kereslet. Ha a komédiákat nézzük, akkor érezhetően ez a helyzet, a korhatáros poénkodásoknak nagy keletje van, jó kérdés, hogy ugyanígy miért nem tudnak gondolkodni az akciófilmeket illetően.

Az, hogy Stallone kis dédelgetett franchise-a, a Feláldozhatók harmadik része nemrégiben hivatalosan is PG-13 besorolást kapott szimplán és egyszerűen financiális okokra vezethető vissza, ez annyira világos, mint a nap. Maga Stallone sem rejtette véka alá ezeket a dolgokat, amikor Cannes-ban az egész bandával a háta mögött bejelentette, hogy ezúttal a vér nem fog fröcsögni, mondván, így még több embert tudnak megszólítani, még több embert tudnak magukhoz édesgetni. Ergó, a fiatalokat is be tudják csalni a moziba (hülye logika, ha engem kérdeztek, hiszen egy fiatal krapeknak inkább az a vonzó, ha egy film jó véres, bár tény, hogy akkor lehet nem engedik be a moziba, ha nagyon szigorúak ott), szóval több bevételre számítanak. Kész. Korrekt. Oké, Sly. Gratulálok. Magadra haragítottad a fél internetet azzal, hogy egy all-star akciófilmet nem olyan véresre és erőszakosra csinálsz, mint amilyennek mindenki elképzelte, és mint amilyennek normális esetben, egy ideális világban lennie kéne.

Mindenki vegyen egy mély levegőt, gurítsunk le egy felest és higgadt, észlény ember módjára gondoljuk át ezt az egész témát. Először is, ez a korhatár-mizéria már az első résztől kezdve kulcsfontosságú kérdésnek számít és már az elejétől fogva az R és a PG-13 közti keskeny határvonalon egyensúlyoztak. Még élhet az emlékeinkben az az eset, hogy a második részt fenyegette az alacsony korhatár veszélye (egy ideig hivatalosnak számított és Terry Crews agyba-főbe védte a döntést, aztán cáfolták ezt az egészet, mondván hogy elejétől fogva R-esnek tervezték a filmet), úgyhogy egyáltalán nem újkeletű ez a dolog. Tulajdonképpen már az tökösségre vall, hogy kvázi végre fel tudták vállalni magukat és azt mondani: "Igen, PG-13 vagyunk és büszkék is rá." Végtére is ennyi akció-ikonnal a főszerepben - akik leginkább arról híresek, hogy filmjeikben egyenként több embert mészároltak le, mint a legnagyobb tömegmészárosok egész életükben - alacsony korhatáros filmet forgatni is egyfajta tökösség. Ahogy nézzük. Más részről: vegyünk egy pillantást - függetlenítve a főszereplőket illető előzetes elvárásainktól - a széria történelmére. Leszámítva egy-két csonttörést, CGI-vérzést, nem tudnám igazán, hardcore-módon erőszakos filmeknek tartani. Tudom, tudom. A második rész tartalmaz egy jelenetet, melyben hőseink cafatra lyuggatnak egy szegény ficsúrt. Ez már önmagában elég ahhoz, hogy a szó hagyományos értelmében erőszakosnak cimkézzük. Akkor mégis mi a fenéről beszélek? Mielőtt kifejteném, hadd mutassak meg egy jelenetet a Rambo negyedik részéből szemléltetés gyanánt.

És most nézzünk meg egy jelenetet a The Expendables második részéből:

A feladat: gondolkozzunk el azon, hogy vajon melyik az a jelenet, ami kevésbé lenne működőképes funkcióját tekintve akkor, ha újraforgatnák a PG-13 szellemében kevesebb vérrel és agresszivitással. Tisztában vagyok azzal, hogy elég sarkalatos példa, de úgy gondolom, hogy szemléletes. Míg a Rambo abszolút elvesztené minden erejét és általában a lényegét azzal, ha vizeznék, addig a The Expendables 2 nem változna túl sokat. Vegyük ki a CG-vért és máris megkapjuk az alacsonyabb korhatárt. Erőszakos, de nem olyan értelemben erőszakos, mint a Rambo. Emberek halnak meg, de annyi súlya van a halálnak, mint - teszem azt - egy Transformers-filmben. Nem érezzük azt az intenzitást, nem sugárzik át az agresszió, az egészet áthatja egyfajta irónia, összekacsintás, rajzfilmszerű báj, ami megakadályozza azt, hogy mondjuk érezzük a lelkünkben az erőszak hatását. Lepereg rólunk, nem úgy, mint a Rambóban látott mészárlás, aminek sokkal több jelentősége van és nagyobb ereje. Nem is értem ezek után azt a felháborodást, amit kiváltott ez az egész, hogy nem lesz R a harmadik. Könyörgök emberek, két film után nem tudjátok belátni azt, hogy ha továbbra is ilyen szinten űznék ezt a korhatároskodást, akkor az egésznek nincs értelme? Neccesebb aspektusnak tartom ezen filmeket illetően a sztorit és magát a forgatókönyvet. Legyen egy koherens script, legyen karakterük a szereplőknek és köztük legyen kémia, lássuk együtt dolgozni a csapatot és mindenki kapja meg az őt illető reflektorfényt (rég láttunk, Mr. Snipes!), valamint az operatőr tartsa az akciótól tisztes távolságban a kameráját. Ezek azok a dolgok, amelyek leginkább számítanak. Nem az, hogy mennyi számítógép által generált vércsepp van a vásznon. Elvégre Rated R volt a Die Hard ötödik része és mégis egy rakás szar lett. Ez nem elég lecke?

Tekintetünket fordítsuk egy pillanatra az egyik legfeltörekvőbb és az idő folyamán minőségi javulást mutató szériájára, a Halálos iramban-ra. A negyedik résztől kezdve picit más irányvonalat magáénak tudó filmek immáron vérbeli macsófesztiválokká válnak, amelyek végre nem csupán a kipufogók orbitális hangjával és a benzingőz szagával menőznek, hanem azzal is, hogy megannyi kiváló (ha néhol a fizika törvényeinek ellent is mondó) akciójeleneteket köszönhetünk nekik. A Feláldozhatók harmadik részének legutóbbi előzetesét nézve és a betűtípust megfigyelve nem tudtam másra gondolni mint arra, hogy valamelyest példát vesznek a Halálos iramban-filmekről. Őrült kaszkadőrmutatványokat ígérnek, faltól-falig akciójeleneteket (megintcsak, fuck the physics), stb. És tudjátok mit? Justin Lin az autós filmjeivel úgy tudott nagybetűs akciófilmet készíteni PG-13 besorolással, hogy közben olyan arcokat szerepeltetett, mint Vin Diesel, The Rock, vagy akár Gina Carano. Az, hogy nem hangzott el a fuck szócska lépten-nyomon és nem ömlött a vér, nos egy fikarcnyit sem rontott a dolgokon, a macsóság, a férfias erő és a "fun" ugyanúgy át tudott jönni és élvezni tudta/tudja a néző. Sőt, még jobban is végezte a dolgát, mint Sly vagy Simon West a maguk osztálytalálkozójával.

The Rock és Vin Diesel összecsapása ütős, tökös, izzadós egymásnak feszülés, ami mondhatni kenterbe veri a Feláldozhatók első részében látható Jet Li-Dolph Lundgren ütközetet (mely egyébként a rendezői változatban sokkal jobb és követhetőbb, nagy kár, hogy elég nehéz hozzájutni). Kérdem én: jobb lenne ez a jelenet vagy ez a film attól, hogy R-es lenne? Nem. Marhára nem. Nem változtatna a lényegén. Egy Hobo With a Shotgun működne PG-sen? Rohadtul nem, ugyanakkor meg ha megnézzük a Casino Royale-t, PG létére egész durva dolgokat láthatunk benne. A lényeg az, mélyen tisztelt olvasók, hogy ezek sokszor szart se jelentenek. Lehet egy film PG-13, de nem biztos, hogy mondjuk engedném megnézni a nemlétező gyerekemnek, viszont vannak R-es filmek, ami miatt éppenséggel nem aggódnék, ha megnézné egy pöttöm. Ilyen ez, egy idióta rendszer. Számok csak és levegőbe beszélés, ezért sem tartom fontosnak felháborodni ezen a besorolás-témán. Abba gondolom senki nem gondolt bele, hogy talán ez lesz a három film közül a legjobb, aztán majd foghatják a nagy ellenzők a fejüket megrökönyödésükben: "Jóóóóó, hát annyira nem lett szar, végülisoké. De basszameg, mert mégiscsak pídzsíszörtín, azannyukpicsáját."

Mindenki nyugodjon le a picsába, valószínűsíthető, hogy a harmadik részben semmi olyat nem fognak eltakarni szemeink elől a cenzorok, rendezők, amit a többiben ne takartak volna el. Nem lesz belezés, persze. De nem volt az előző filmekben sem. Nem lesz vég nélküli káromkodás. Az előzőekben se nagyon volt, csak elvétve. Ez a sorozat egyébként is nagyban épít az iróniára és kikacsintásra, elég megnézni a második részben felhalmozott kacsintás-gyűjteményt, ön- és egymás idézgetését. Ehhez a játékos modorhoz egyébként sem illik az elvárt agresszió. Nem és kész. Aki az urak erőszakos kalandjaira kíváncsi, annak ott van a Fejlövés Walter Hill-től, a Cliffhanger, vagy mondjuk a Statham nevével fémjelzett Crank-filmek. De telhetetlenek és örökös nyafogók azért ne legyünk, inkább reméljük azt, hogy ezúttal egy összeszedettebb, szellemesebb, jobb akciókkal és jobb dialógusokkal teli filmet fogunk látni. Elvégre Patrick Hughes szerintem már bizonyított a Red Hill című darabbal. Reméljük azt, hogy picikét példát vesznek a Halálos iramban-filmekről (legalábbis az ötödik, illetve hatodik részről mindenképpen) és egy jó kis buli-akciófilmet rántanak össze, amiben egészséges arányban van irónia, karakterépítés (igenis van bennük olyan!), illetve macsóskodás. A lényeg, hogy szórakozzunk egy rohadt nagyot és óriási vigyorral az arcunkon jöjjünk ki a moziból a film után. Nem kell fröcsögő vér ahhoz, hogy Rambónak képzeljük magunkat.

Szarjunk hát a korhatárbesorolásra és legyünk pozitívak, uraim. Köszönöm a figyelmet, a védelem ezzel befejezte.

Oldalak: 1 2

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.