Hirdetés

Exkluzív: A vihar magja háttércikk

|

Illusztris szereplőgárda, perfekcionista rendező, földbedöngölő látványvilág - A vihar magja című filmnek minden esélye megvan arra, hogy jó legyen. Figyelem, csak nálunk olvasható, exkluzív anyagok érkeztek!

Hirdetés

A romok közt Richard Armitage, a brit színész (A hobbit: Váratlan utazás) és amerikai kollégái, a The Walking Dead című tévésorozatból ismert Sarah Wayne Callies és a Másnaposok sztárja, Matt Walsh igyekeznek talpra állítani a felborult teherautót. A váratlan tornádó egy autókereskedésen is átsöpört, nem csak az eladó kocsikat borítva fel, hanem a szereplők nyugalmát is: Steven Quale rendezésében készült új, nagyszabású katasztrófafilmben, a Vihar magjában Tituszon kívül senki nincs igazán felkészülve arra, hogy szembeszálljon a szél kaotikus, mindent elsöprő erejével. Épp a tornádók kiszámíthatatlansága volt az egyik olyan dolog, ami miatt Steven Quale-t érdekelni kezdte a történet. „Itt nincsenek szörnyek, ez nem horror és nem is sci-fi” magyarázza a rendező.  „Maga az anyatermészet tombol előttünk, márpedig ő egyszerre csodálatos és rémisztő is tud lenni, ha akar.”
A színészek és Titusz közös erővel (és egy vontatókötéllel) igyekeznek helyrehozni, amit a tornádó tönkretett. Egy rántás, és máris újra talpra áll a teherautó. Mint ez a jelenet is illusztrálja, bár képesek vagyunk helyrehozni a károkat és mindig újrakezdeni, mégsem tudjuk elkerülni a természet kiszámíthatatlan dühkitöréseit.
Nem véletlenül épp Quale-re esett a választás, hogy megörökítse, mivel jár egy-egy bénító erejű, váratlan tornádó, hiszen a rendező nem újonc a 3D-s technika és a vizuális hatások területén. Mostanában fejezte be a Végső állomás ötödik folytatását, melyben bemutatta, hogy a Halált ugyan ideiglenesen megúszhatjuk, de nem verhetjük át. A Vihar magjában a rendező emeli a téteket, amikor kimondja, hogy nem csak a halált, hanem az anyatermészetet is érdemes tiszteletben tartani. Quale szerint „A tornádó a film egyik szereplője, sőt, főszereplője. Erre alapoztam az egész munkámat. Nem akartam olyan túlzásokba esni, mint amilyeneket oly sok hollywoodi produkcióban láthatunk. Azt az érzést szerettem volna kelteni a nézőben, hogy a tornádó épp mellette csapott le, és neki sikerült a nála lévő kamerával megörökíteni az elemek nyers tombolását.”
Mivel az alkotók ragaszkodtak az amerikai Közép-Nyugat hangulatához (itt játszódik a történet), a forgatás Michigan-ben zajlott, mert ez a terület nagyon hasonlít a „Tornádófolyosóra” vagyis az USA tornádóktól leginkább sújtott részére. Kanada hegyei, vagy a napsütötte Dél-Kalifornia nyilván szóba se jöhettek. „Azért választottuk Michigant, mert gyönyörű hely!” áradozik a rendező. „Hatalmas sík területei nagyon emlékeztetnek  Oklahoma és Nebraska tájaira.”
Bár az alkotók mindképp élethű látványt akartak teremteni, maguk a látványelemek nem feltétlenül valós jelenségekre épülnek. Még a Végső állomás 5 előtt Quale a Titanic forgatásán second unit rendezőként dolgozott, majd James Cameron Avatarjában ő volt felelős a vizuális hatásokért. Hozzájárulása e filmek sikeréhez akkora volt, hogy a Vihar magja producerének, Todd Garnernek rögtön ő jutott az eszébe, mikor a készülő filmhez rendező keresett. „Steven munkája lenyűgözött” meséli Garner.  „Mikor először hallottam róla és a munkáiról, amiket James Cameron-nel csinált, azonnal nyilvánvaló volt számomra, hogy képes lesz úgy elmondani egy történetet, hogy a látvány nem megy a sztori rovására. Nem is kellett tovább keresgélnem.”
A maga részéről a rendező reméli, hogy a Vihar magja nem csak lenyűgöző kivitelezése, hanem magával ragadó, drámai cselekménye miatt is képes lesz majd megtölteni a mozikat.  Ahogy a tornádó átszáguld a Tornádófolyosó egyik középiskolájának érettségi ünnepségén, az emberi konfliktusok is gyorsan kibontakoznak. Az Armitage által alakított Gary Morris az iskola igazgatóhelyettese, edzője, maga is két gyermek apja. Az események forgatagában megmenti Allison Stone-t (Sarah Wayne Callies), és hamarosan közeli kapcsolatba kerülnek egymással. „A karaktert arra alapoztam, hogy Gary matematika tanár és edző egyszerre” magyarázza Armitage.  „Visszafelé kezdtem el építkezni, abból indultam ki, mi lehet az, amit egy ilyen embertől elvárhat a környezete. Bizonyára sportos fickó, gondoltam, de mégsem az a tipikus hős. Addig a pillanatig, amíg egy átlagember igazán extrém helyzetbe nem kerül, nem lehet tudni, hogy például hajlandó lesz-e berohanni egy égő épületbe, vagy fejest ugrani az árba, hogy megmentsen egy gyereket.”
Sarah Wayne Callies, a népszerű The Walking Dead és Prison Break tévés sorozatok sztárja vonzónak találta azt az ötletet, hogy egy akciófilmben jól kidolgozott, hús-vér karakterek szerepeljenek. „Tetszett nekem az Allison és Gary közti kapcsolat ” ismeri el a színésznő. „Teljesen életszerű történet: két vadidegen valamilyen krízishelyzet kapcsán rendkívül közeli kapcsolatba kerül egymással.” Wayne Callies saját magát a szerepekhez kapcsolódó kutatómunka megszállottjának tartja. Amikor elfogadta a meteorológusként és klímaszakértőként dolgozó Allison Stone szerepét, a felkészülés során egy olyan egyetemi professzor tanácsaira hagyatkozott, akit a klímaváltozás és a tornádók szakértőjeként tartanak számon.  „A szüleim is egyetemi tanárok” teszi hozzá a sztár.  „Soha nem tudnék úgy a kamerák elé állni, hogy előtte ne olvastam volna el legalább 1000 oldalt az adott témával kapcsolatban. Plusz vagy 200 filmet is meg szoktam nézni.” A színésznőt azonban a hosszas előtanulmányok sem készíthették fel arra, ami a forgatás során várt rá. „Soha életemben ezelőtt nem álltam még szemtől szemben egy óránként 160 kilométeres szelet kavaró ventilátorral. Levett a lábamról, hogy úgy mondjam. Esőgéppel sem dolgoztam még. Merő víz a hajam, már vagy három hete egyfolytában!”
Allison Stone, a tudományos munkában elmélyülő, módszeresen dolgozó kutató jól egyensúlyozza partnere, Pete ösztönvezérelt karakterét. Bár a szerepet az alapvetően vígjátékokból ismert Matt Walsh-ra osztották, Pete helyzete a történetben messze nem vicces. A viharvadász alakulat (és Titusz) vezetőjeként pályafutása és hírneve azon áll vagy bukik, sikerül-e megörökítenie a vihar szemét, azaz el tudja-e készítenie azt a felvételt, melyet a forgatókönyv szavai szerint „csak Isten láthat”. Mint Walsh rávilágít „Pete nem kaphat több támogatást, mert AZT a fotót soha nem sikerült megcsinálnia, éppen ezért nagyon elszánt. Nem csak az élete, hanem a karrierje is veszélyben forog.”
Walsh ezelőtt még soha nem szerepelt katasztrófafilmben, de nagyon tetszett neki a dolog.  „Nagyon szeretem az akciófilmeket” vallja be a színész, aki szerint Quale „afféle őrült zseni. Tudja, mit akar, és ez a legtöbb amit egy rendezőtől elvárhatsz. Öröm volt vele dolgozni.” Walsh az Upright Citizen’s Brigade („Mintapolgárok Brigádja”, egy chicagói improvizációs társulat) egyik alapító tagja. Humoristaként a forgatáson a legnagyobb örömét abban lelte, ami egy akciósztárnak a mindennapi munka része: dögös kocsikat vezethetett.
A bevezetőben említett romhalmazos jelenethez visszatérve: Walsh tehát a Tornádóvadásszal megpróbálja talpra állítani a meteorológusok felborult teherautóját. A csörlőzés azonban csak egy Titusz számos különleges képessége közül. A járművet egy detroiti autóspecialista készítette, kimondottan a filmesek számára. Ablakai golyóálló üvegből készültek, és kapaszkodó karmai segítségével a 270 km-es szélben is képes helyben maradni. „Csináltam már kaszkadőrmutatványokat, de ebben a nagyságrendben soha” ismeri el Walsh . „Csak a tegnapi napon a következő ellenfeleket győztem le: eső, tűz, gigaventillátor. Ráadásul egyfolytában fázom. Soha nem csináltam ilyen bombasztikus filmet, lenyűgöző élmény!” Titusznak nem csak állnia kell a tornádó haragját, hanem le is kell filmeznie. Tornádóvadász járműként emberéletek múlnak azon, hogy mennyire bírja a strapát. „Csak a Tituszon van vagy 24 kamera. Minden kameraállásnak megvan a maga feladata, minden kamerára tényleg szükség van.” mondja Walsh.
A viharvadászok járművének rengeteg kamerájára nem csak a valószerűség miatt volt szükség, a kamerák a valós filmezési folyamatban is szerepet játszottak. A Vihar magja „talált videós” stílusban készült, ahol az egyes karakterek nézőpontját egy-egy kameraállás képviseli. Ez erősíti az alkotás realisztikus jellegét. A stílus alkalmazását Todd Garner javasolta, mert szerinte így a közönség szinte részesévé válik az akciónak. „A talált videós filmekhez a közönség egészen másképp áll hozzá, a néző úgy érzi, maga kezeli a kamerát” magyarázza Garner „Az ilyen film azt a benyomást kelti, mintha mi magunk is az akció részesei lennénk, és a szemünk előtt zajlana az egész a valóságban.”
A díszletek ugyanúgy tele voltak pakolva kamerákkal, mint az elkészült filmben a karakterek környezete. A Titusz 24 kamerájának felvételei mellett az alkotók az összes létező eszközt felhasználták a filmezéshez, a mobiltelefontól a videó-kamerákon és kimondottan szemcsés képet adó biztonsági kamerákon át a SteadiCam-ig. „Az operatőrök hihetetlen munkát végeztek, mindennel filmeztek, ami a kezük ügyébe akadt” lelkendezik Garner.  „HD, digitális kamerák, kis kézi kamerák… minden létező formátumot és lencsét kipróbáltunk. Igazi kihívás volt a forgatás. Steven tényleg mindent megtett, hogy minden a lehető legvalóságosabbnak tűnjön.”
Steven Quale olyan rendező, aki úgy teremt fantasztikus látványvilágot, hogy közben igyekszik a valóság illúzióját is megteremteni. Nem csoda, hogy bejött neki a talált videós megközelítés.  „Az tetszett igazán a filmben, hogy tényleg bemutatja, mi történik. Mindig szerettem az olyan filmeket, amik a valóságban gyökereznek.”
Előfordult, hogy a színészeknek nem valamelyik kollégájukkal kellett együtt játszaniuk, hanem az azt helyettesítő kamerával. Ez még a sokat próbált Richard Armitage-t is kihívások elé állította. „Egy-egy kamera ugyanúgy lehetett a fiam, mint egy viharvadász. Teljesen más dolog kamera előtt játszani, mint a kamerának játszani. Ez utóbbi számomra is új élmény volt. Nagyon izgalmas volt így dolgozni, olyan valóságosnak tűnt az egész. Minden megvan kézi kamerán, vállkamerán vagy SteadiCam-en. Minden olyan közvetlen, néha szinte dokumentumfilmszerű. A karakterem teljesen valósnak érződött.” Nathan Kress (iCarly) Armitage legkisebb gyerekét, Treyt játssza. Ő is egyetért kollégája gondolataival. „Nagyon érdekes így filmezni. Nem volt éppen könnyű, tényleg teljesen újszerű a módszer, hozzá kell szoknom. Máris imádom! Eddig minden remekül ment.”
A rengeteg különböző beállítás és a vágói munka révén az alkotók gyakorlatilag végtelen számú perspektívából válogathattak a történet elmesélése során. Az utómunkálatok fele ennyi kameraállással is ugyanilyen hosszan tartottak volna, hiszen a tornádókat (melyek nyilván igen nagy számban szerepelnek majd a filmben) számítógéppel kellett az alkotáshoz adni. Bár Quale nyilatkozatai szerint a Vihar magjában több száz speciális effekt lesz, nem feledkeztek meg a talált videó koncepcióról, és az egész nagyon valóságosnak tűnik majd.
Ahogy a rendező megfogalmazta: „Nagyszabású filmet készítünk, rengeteg felszereléssel dolgozunk, ami komoly logisztikai kihívást jelent. A legnehezebb feladatunk azonban az, hogy minden operatőr és színész megfelelően reagáljon azokra a szörnyű tornádókra, melyek a valóságban nincsenek is ott...” A cinikusok szerint a filmkészítés voltaképp folyamatos problémamegoldást jelent, ahol a problémák száma végtelen. Ez valószínűleg nincs is messze a valóságtól. A Vihar magja komplex effektekkel dolgozó, nagy volumenű alkotás, amit egy perfekcionista rendezett, meg is voltak a maga problémái, de amivel a legkevesebb gond adódott, az a rendező szerint a színészi játék volt.  „Jó móka volt egy csomó ifjú tehetséget összegyűjteni, és utána kihozni belőlük a legjobbat” mondja Quale.
A Vihar magja szereposztásában csakugyan sok az ismeretlen, új név, ami segíti a közönséget a szereplőkkel való azonosulásban. Arlen Escarpeta (a Végső állomás 5-ből) Darrylt játssza, míg Jeremy Sumpter (a nálunk nem annyira ismert Friday Night Lights tévés showból) Jacobot alakítja, ők a viharvadászok operatőrei. Az elsőfilmes Alycia Debnam Carey és Max Deacon játsszák azt a két balvégzetű szerelmest, akik váratanul a tornádó közepén találják magukat. A kaszkadőrből színésszé lett Lee Whittaker a viharvadászok asszisztenseként tűnik fel. „Lenyűgöző volt ezekkel a fiatalokkal dolgozni, mind nagyon tapasztalt színészek” fogalmaz a rendező. „Richard Armitage tényleg csodás. Sarah egyszerűen remekelt. Semmi nem könnyíti meg úgy az ember munkáját, munt a jó színészel. Minden fantasztikusan jól ment!”  (Az anyagot köszönjük az InterCom-nak! A fordítást végezte: Tréfás Hajnalka)

Oldalak: 1 2

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.