Gru 2. (Hazai bemutató: július 4.)
Az első rész 2010 egyik meglepetésfilmje volt, nemcsak külföldön, hanem nálunk is. Mivel folytatásról van szó, ezért értelemszerűen visszatérő hangokról is beszélhetünk. Ahogy múltkor is írtam, az animációs filmek a szinkron stáboknak nagyobb kreativitást engedélyeznek, és kevésbé kell figyelembe venniük a figurát eredetiben megszólaltató színész orgánumát, vagy a hozzá rendszeresen párosított színészt. Így lehet, hogy a hegyes orrú exgonosztevő Steve Carrell erősen szlávos akcentusa helyett Scherer Péter bohémabb hangján szólal meg újfent (Carrelt egyébként Kassai Károly szinkronizálja általában). Scherer pedig most is jó, habár kétségtelenül kissé másabb így a karakter, de abszolút szórakoztató a magyar verziójú Gru is.
Akit a filmben érdekes választásnak tartottam, az a Lucynak hangot adó Nemes Takách Kata, akitől a figura lényegesen fiatalabb hatást kelt, mint eredetiben Kristen Wiig tolmácsolásában (aki mellesleg az első részben is szinkronizált), de mivel a karakter Gru nagy rajongója és egy kezdő ügynök, abszolút elfogadható a szinkronrendező választása. Viszont mindenképpen öröm hallani a manapság ritkán mikrofon mögé álló, leginkább néhány sorozatban (Tudorok, Trónok harca) hallható Dunai Tamást, aki most is jól hozza a kimért, rideg Silas Kosülepet. Az újonnan érkezők közül pedig most is hozza a formáját mindenki Al Bundyja/Csokija, a mindig biztosan bevethető Csuja Imre Eduardoként, akit eredetiben a lényegesen machóbb Benjamin Bratt szólaltat meg. Azt pedig díjaztam, hogy az anti színész Ken Jeong-ot ebben az esetben nem Józsa Imre szinkronizálta, hanem Kardos Róbert.
Az első rész szinkronjai közül viszont még visszatért a Dr. Senkiházit szinkronizáló Király Attila is, aki már legutóbb is furcsa választásnak tűnt, de most mintha már jobban eltalálta volna a figurát. A három kislánynak pedig most is a Csifó Dorina-Károlyi Lili-Koller Virág hármas ad hangot, akik közül csak utóbbin érződik, hogy három év alatt változott a hangja, de ettől még Agnes nem lett kevésbé szerethetőbb.
Értékelés: 70%
A magányos lovas (hazai bemutató: július 11.)
Annak ellenére, hogy a western nem csak hazájában nem nevezhető már népszerűnek, hanem nálunk sem, kijelenthető, hogy a Fórum Hungary odatette magát a szinkron terén, aminek oka nyilván az is lehetett, hogy a főszerepet Johnny Depp játssza. Depp szinkronjainál általában három név szokott felmerülni: az ezredforduló környékén, és még azután is gyakran megfordult a hangjaként Stohl András (aki természetesen most se maradhatott ki, ezúttal Barry Pepper parancsnokának ad hangot) olyan filmekben, mint a Betépve, a Csokoládé, a Pokolból vagy a Titkos ablak. Aztán 2003-ban behajózott Jack Sparrow és a Fekete Gyöngy, a szinkronrendező, Kosztola Tibor pedig úgy gondolta, hogy ez esetben Király Attila a legjobb választás. Noha sokan mind a mai napig szidják ezt a párosítást, Király sokkal jobban passzolt a kalózkapitány kásás beszédstílusához, mint a lényegesen finomabb orgánumú Stohl vagy a színész kellemesen lökött karaktereit azóta szintén rendre megszólaltató Nagy Ervin (Charlie és a csokigyár, Sweeney Todd, Alice Csodaországban, Rango, Éjsötét Árnyék). Az olyan kegyetlen világban azonban, mint a vadnyugat Király orgánuma kellett, aki most is hibátlanul hozza a Tonto szerepében már csak rutinját kamatoztató színészt.
Armie Hammer ellenben még a sztárrá válás útján lépdes, így törvényszerű, hogy a szinkronrendezőknek az ő esetében még nincs állandó választásuk. A színészt már eddigi hazai pályafutása során megszólaltatta a leginkább a XXI. századi Sherlock hangjaként elhíresült Simon Kornél (Social Network - A közösségi háló), Makranczi Zalán (Tükröm, tükröm) és az eddigi legrutinosabb Széles Tamás (J. Edgar). Ezúttal a szintén feltörekvő Zöld Csabára esett a választás, aki remekül illik Hammerhez és a karaktert is jól hozza, így reménykedjünk, hogy ez a párosítás nem csak erre az egy alkalomra szólt.
Manapság sokszor kesergek azon, hogy az igazán karakteres hangok már alig hallhatóak a mozik szinkronjaiban, és féltem, hogy pont az ilyen orgánumokat megkövetelő western film esetében túlságosan steril lesz a végeredmény, de örömmel jelenthetem ki, hogy erről szó sincs. A kisebb szerepekben olyan hangok hallhatóak, mint Fekete Ernő, Kaszás Gergő, Welker Gábor, Rajkai Zoltán, vagy az idősebb generációból Szokolay Ottó, Cs. Németh Lajos és Bácskai János. Az pedig igazán örömteli, hogy a szinkronszakma mostanság mintha kezdené magának ismét felfedezni Szilágyi Tibor hangját, ugyanis a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész idén a Vasember 3. és A nagy Gatsby után már harmadszor hallható a mozikban (és hamarosan újfent találkozhatunk kellemes orgánumával a Repcsikben). Szilágyinak pedig nem ismeretlen Tom Wilkinson sem, hiszen a néhai Végvári Tamás mellett ő is már több ízben szólaltatta meg a neves, Oscar-jelölt brit színészt, ennek talán legemlékezetesebb állomása a Batman: Kezdődik volt. William Fichtner esetében viszont nem lehetne azt mondani, hogy lenne már egy jól bejáratott szinkronja (legutóbbi mozis felbukkanásában, a Féktelen haragban Forgács Péter hangján volt hallható), ezért a szinkronrendező Faragó József a manapság egyik legbiztosabb – és egyben legjobb – választást hozta Epres Attilával, akire előszeretettel osztják enyhén cinikus hanghordozása miatt a rossz- és keményfiúk (lásd Jason Statham filmjeit) szerepét. Epres pedig most is hibátlan, többek között ezért is szoktam Szakácsi Sándor halála óta őt nevezni az Új Szinkronkirálynak.
Helena Bonham Carternél viszont úgy érzem kissé mellényúltak. Noha a dögös csajok megszólaltatásában Pikali Gerda mindig is az élen járt, és a film alatt se volt vele semmilyen probléma (és elvégre Carter is egy ilyen nőt játszik, még ha féllábút is), ha a karaktert vissza kellene idéznem magamban, akkor a Harry Potterekben és a Terminátor: Megváltásban neki hangot adó Balázs Ági hangja cseng a fülemben. Viszont Ruth Wilson karaktere még ennyit se mondhat el magáról, ami nem tudom, hogy mennyiben a színésznő és mennyiben az őt megszólaltató Varga Gabriella hibája.
Értékelés: 80%
Tűzgyűrű (Hazai bemutató: július 11.)
A fent már említett petíció létrejöttében javarészt ennek a filmnek a szinkronja játszott közre, amit rengeteg fórumon láttam szapulni, pedig abszolút vállalható, korrekt munka. Az viszont tény, hogy a Tűzgyűrűnél ugyanaz a nehezen orvosolható hiba jön ki, mint a Transformers filmek szinkronjai esetében, mégpedig hogy a sokszor coolnak szánt egyszerű (megmerem kockáztatni: bárgyú) szövegek angolul nagyon is jól hangoznak, de magyarul akármilyen minőségi munkát is végeznének a szinkronstábok, akármilyen tapasztalt tagokkal, a végeredmény röhejesen hangozna. Ezt jelen esetben megfejelik azzal, hogy a két főszereplőt, Charlie Hunnam-et és Kikucsi Rinkot a hozzájuk hasonlóan ismeretlen Pál Andrással és Ubrankovics Júliával szinkronizáltatják. Előbbi esetében még nem olyan vészes a helyzet, feladatát korrektül megoldja, és a hangszíne is kellemes, ellenben utóbbi hangját nehezemre esne kicsit is felidézni.
Szerencsére a mellékszerepekben lényegesen jobb a helyzet. Galambos Péterre természetesen megint a keménykötésű néger karaktert osztották, amit Galambos márcsak azért is könnyedén megold, mivel Idris Elba-t jól ismeri a Thor és a Prometheus kapcsán. Rajkai Zoltánnak sem ismeretlen Charlie Day, mivel már a Hétmérföldes szerelemben és a Förtelmes főnökökben is ő szólaltatta meg, és elmondható, hogy a szinkronban leginkább Rajkai tudta kiélni magát. Ron Perlman eddig a legtöbb alkalommal Vass Gábor tolmácsolásában volt hallható, Nikodém Zsigmond azonban úgy döntött, hogy Vörös első kalandjához és Reviczky Gáborhoz nyúl vissza (a másodikban Bognár Tamás hangján volt hallható), akire természetesen most sem lehet panasz, ahogy a pár mondat erejéig ide is beszuszakolt Stohl Andrásra sem. Sőt, azt kifejezetten díjaztam, hogy a nálunk a Jim szerint a világból ismert Larry Joe Campbellt abban a pár mondatos szerepben a sitcomhoz hasonlóan Besenczi Árpád szólaltatta meg (aki az R.I.P.D.-ben ezt már nem tette meg). Azonban Burn Gorman izgága tudósát még Viczián Ottó sem tudta szimpatikusabbá tenni.
Értékelés: 60%
Nagyfiúk 2. (Hazai bemutató: július 18.)
A filmnek még a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető celluloid förmedvénynek szerencsére a szinkronjáról nem lehet semmi különösebben rosszat elmondani, elvégre a vígjátékok (vagy annak szánt mozik) szinkronjai ritkán szoktak igazán rosszul sikerülni, ráadásul egy siker folytatásáról van szó, tehát nem nagyon kellett a szinkronrendezőnek gondolkodóba esnie, hogy kit kire osszon, pláne azért sem, mert jónéhány párosítás már több évre nyúlik vissza.
Az egyik ilyen Csőre Gábor Adam Sandler esetében, aki a komikus (?) néhány kezdeti filmjét leszámítva, mint amilyen a Happy, a flúgos golfos (ebben Rudolf Péter szinkronizálta), vagy a Nászok ásza (melyben pedig Stohl András) minden valamire való megmozdulásában megszólaltatta (még a Tök állat és a Tökös csaj apró felbukkanásaiban is). Tehát jól bevált csapaton ne változtass, és ez működött Kevin James esetében is, aki a szintén Sandler nevével fémjelzett Férj és férjet leszámítva (abban Gesztesi „Shrek” Károly volt a hangja) a Férjek gyöngye óta összenőtt Holl Nándorral. De Kállóy Molnár Péter és Chris Rock is jó ismerősei egymásnak a szintén Sandler érdekeltségű Csontdarálóval valamint jelen förmedvény valamicskét minőségibb első részével. És ugyanez igaz Rajkai Zoltánra is, aki szintén visszatért a folytatásra, ahogy Gubás Gabi is Hayek kisasszonyként, pedig anno szintén meglehetett volna oldani a latin amerikai szépségekre biztos befutóként használható Pikali Gerdával.
Az új szereplők közül Taylor Lautner mondható az egyik nagyobb névnek, akit az előzetesekben még Előd Álmos szólaltatott meg, a filmben viszont már az Alkonyatokból ismert Gacsal Ádám hangján, akit leginkább azért továbbra is Harry Potter hangjaként jegyzünk fel magunknak, esetleg a Misfits Nathanjaként. Anger Zsolt viszont a kreténnek finoman is csak nehezen titulálható buszsofőrt zseniálisan hozza. Kálid Artúr pedig Galambos Péter mellett az egyik leggyakrabban bevethető szinkronhang a fekete karakterekre, ráadásul az egykori profi kosaras, mára már kissé megereszkedett Shaquille O’Neal sem ismeretlen a számára, hiszen olyan sikertelen színészi szárnypróbálgatásaiban tolmácsolta, mint az Acélzsaru, vagy a Kazaam. Ellenben a Hősök pompomlánymentő, tejfölszőkén majdhogynem felismerhetetlen Peter Petrellije, azaz Milo Ventimiglia ezúttal Fehér Tibort kapta.
Értékelés: 70%
R.I.P.D. – Szellemzsaruk (Hazai bemutató: július 18.)
Tipikus esete annak, amikor egy jellegtelen filmnek korrekt szinkron jut, amit különösebb panasz nem érhet, mivel minden téren biztosra mentek a készítők, sőt egy helyen még dicséret is megilleti őket. Ryan Reynolds nem csak Boksz Office téren szerencsétlen (hiszen jelen filmjével egy időben a Turbo című animációsfilmje is megbukott a tengerentúlon), hanem hazai fronton a szinkronok terén is, mivel továbbra sincs egy jól bejáratott hangja a kanadai szépfiúnak, pedig szerintem Zámbori Soma adná magát. Azonban a manapság egyre felkapottabb Szatory Dávidot sem érheti különösebben panasz, aki egyre biztosabban bevethető a 20’-as, 30’-as korosztály férfiszínészeinél, így Reynoldsnál is, akit a Testcserében már egyszer volt alkalma szinkronizálni. Sörös Sándornak azonban mindenféleképpen dicséret jár. Annak ellenére, hogy Mel Gibson mellett a hangja Bridgesszel is szinte teljesen egybeforrt, még most is tud újat mutatni, mivel nagyon ügyesen próbálta átültetni magyarra a színész karakterhez felvett tájszólását, ami így a film kevés poénforrását figyelembe véve kifejezetten üde színfoltja az egésznek.
Mary-Louise Parkert leginkább a Nancy ül a fűben és a RED kapcsán ismerik a honi nézők, akinek egyébként bájt ezúttal is Kökényessy Ági csilingelően kellemes hangja kölcsönöz, ahogy a RED 2 esetében is. Kevin Bacon pedig általában annyira elválaszthatatlan Rékasi Károlytól, mint Tom Cruise esetében, noha voltak már azért ritka, de üdítő kivételek is, mint pl. az X-Men: Az elsők melyben az imént már dicsért Epres Attila hangján gonoszkodhatott. Most azonban ismét Rékasi hozza a rutinját, ami jelen esetben egyáltalán nem baj. A kisebb szerepekben pedig olyanok nyújtják a kötelezőt, mint Szinetár Dóra, vagy Kerekes József, ezzel pedig a szinkronnak kölcsönöznek egyfajta régimódi bájt, ami egy ezer helyről összelopkodott filmnek még valahol jól is áll.
Értékelés: 65%
Farkas (Hazai bemutató: július 25.)
Az X-Men széria immár közel másfél évtizedes múltra tekinthet vissza, de ami fontosabb, hogy már a kezdetektől szinkronizáltan láthatjuk kedvenc mutánsainkat a vásznakon, főleg annak adamantiumvirtuóz fenevadját. Mivel az első rész kijövetelekor még lényegesen kevesebb szinkronizált film került a mozikba, elmondható, hogy a szinkronrendezők is sokkalta merészebb döntéseket tudtak hozni. Az egyik ilyen, hogy az akkoriban leginkább Chandler Bing magyar hangjaként elhíresült Sinkovits-Vitay Andrást választották, egy akkor még ismeretlen ausztrál színészhez. Közben Hugh Jackman – elsősorban Logan karakterének hála – igazi világsztár lett, de valamiért Sinkovits-Vitayhoz csak a mutánsmozik esetében nyúlnak (még Az elsők egymondatos szerepe esetében is, ami a Mafilm maximalizmusát dicséri), pedig a Vasököl esetében minden előzetest és reklámot vele szinkronizáltak le, ellenben a kész filmben mégis Kőszegi Ákos volt hallható. Ez azért is sajnálatos, mert egyrészt a színész tökéletesen passzol Jackmanhez, másrészt pedig manapság igazán ritkán hallható kellemes orgánuma, amivel most is hibátlanul hozza a karaktert, de azt el kell ismerni, hogy az ő hangján a figura cinizmusa jön ki jobban, míg eredetiben az állatiasabb én dominál. Azt viszont ki kell emelni, hogy olykor pár fordítás nem sikerült a legjobban, és ezek nem érik el a kívánt hatást. Az egyik legjobb példa erre, amikor az egyik haddelhad után a „Farkas vagyok.” szöveget mondja Sinkovits-Vitay, miközben sokkal erőteljesebben, keményebben hangzott volna „A nevem Farkas.” mondat.
Jackmanen kívül még visszatérő szereplő Famke Janssen, aki a trilógiához és az idei Boszorkányvadászokhoz hasonlóan ezúttal is Fehér Anna hangján szólal meg, akit én hagynék a színésznő állandó hangjának, annyira passzol hozzá. SPOILER ON Az pedig egyszerre természetes és dicséretre méltó, hogy a stáblistás jelenet pár mondatára Helyey László és Horányi László is befáradt a stúdióba. SPOILER OFF
Mivel számunkra javarészt ismeretlen ázsiai színészek teszik ki a stáb kétharmadát, ennél fogva a szinkronrendező keze nem volt megkötve, így nyugodtan a karakterhez választhatott színészt, akik sokban segítenek abban, hogy az egyformának tűnő aktorokat megkülönböztessük egymástól, ebben pedig segítségünkre vannak az olyan nevek, mint Forgács Péter, Szokolay Ottó, a manapság ritkán hallható Moser Károly (aki az eredeti trilógiában Pyrot szólaltatta meg), vagy Szávay Viktória. A forgalmazónak azonban a jövőre érkező X-Men esetében igencsak bele kell nyúlnia a zsebébe, hiszen majdhogynem minden eddig felbukkant karaktert megszólaltató színészt vissza kell hívniuk a mikrofon mögé, ami reméljük azért minőségi munkát eredményez, és valamivel jobbat, mint ez a korrekt, de nem kiemelkedő végeredmény.
Értékelés: 65%