Ami a gála részét érinti, javarészt a papírforma győzőtt: Az Argo-akció elvitte a Legjobb film díját, Daniel Day-Lewis megkapta a harmadik Oscar-díját, egy szintén háromszoros díjas Streeptől, (viszont a beszédében örült, hogy nem Streep happolta el előle eme musical főszerepét), Anne Hathaway is élesben elmondhatta hónapok óta a tükör előtt gyakorolt köszöntő beszédét, így az őt színészileg alázó Amy Adams – és vele együtt a The Master – díj nélkül maradt. Christophe Waltz lényegében ugyanazért a szerepért vihette haza másodszor az Oscar-t (miközben az inkább a most azért mosolygó Tommy Lee Jones-nak járt volna), a kiszámíthatatlannak tartott Legjobb Női Főszereplő díját végül a 22 éves Jennifer Lawrence (JLaw) vihette haza az éppen 86. születésnapját ünneplő Emmaanuelle Riva helyett, az Amour viszont a Legjobb idegennyelvű film díját kapta, megérdemelten.
Az est (talán legkellemesebb) meglepetése volt Ang Lee díjazása a Pi életéért, így a tigris kaland a 4 díjával beelőzte Az Argo-akció 3 Oscarját, de a Legjobb film díját Benjamin Géza Affleck vehette át producertársaival, többek között a most már 2-szeres Oscar-díjas George Clooney-val együtt. És ha már kétszeres díjazás: hosszú évek után Quentin Tarantino is hazavihette második arany szobrát a legjobb eredeti forgatókönyvért.
A technikai díjak azonban szokás szerint vérnyomásnövelőnek és szemrángások előidézőjének voltak jók. Az egyik legfájdalmasabb Roger Deakins újabb operatőri díj nélkül való távozása volt, amit a Skyfall helyett a Pi élete kapott. Filmzenében ugyan szintén a Pi és Mychael Danna nyert – még csak nem is érdemtelenül – de fájdalmas, hogy Alexandre Desplat vagy Thomas Newman még mindig díj nélkül maradt. A betétdal kategóriában nem is volt kérdéses, hogy Adele nyer, egyrészt megérdemelten (ezzel 50 év alatt ez lett az első Oscar-díjas Bond-dal), ugyanakkor a sorozat megemlékezése alkalmából a Goldfinger-t eléneklő Shirley Bassey olyannyira alázta előbbit (aki hamisan és erőtlenül adta elő a nótát), hogy Bassey-nek abszolút kijárt az álló ováció, sőt akár még egy Oscar is. És ha már Bond: egy két perces, jelenetekből összevágott montázsnál többet – akár humorosabbat is – érdemelt volna a franchise jubilálása. A Legjobb vizuális effektek díját – melyet a Bosszúállók csapata (mínusz Scarlett Johansson) prezentált természetesen a Pi kapta a szuperhőscsapat ellenében, és Joss Whedon moziját jól jellemezte a házigazda, miszerint azért járt a filmnek ez az egy jelölés, mert ez volt az év anyagilag legsikeresebbje.
Animációs fronton pedig biztosra vehetjük, hogy az Akadémia a Disney és a Pixar zsebében van, ezzel magyarázható, hogy hogyan nyerhetett a lámpás cég egyik leggyengébb filmje a minőségibb Rontó Ralph-al és a Frankenweenie-vel (szintén Disney) szemben, hogy a Paperman-t meg se említsem. A nyomorultak is pont olyan kategóriákban nyert ahol nem kellett volna, mint például a legjobb hangkeverés, vagy az idén szintén csúnyán megvásárolt Legjobb maszk, ahol olyan filmeket gyűrt le, mint a Hobbit vagy a Hitchcock, a díszletet viszont pont a Lincoln happolta el, hogy Daniel Day-Lewis díja mellett ne tűnjön annyira gáznak, hogy a film 12 jelölésből 2-őt váltott valóra. Az est egyik kellemes meglepetése volt viszont a Legjobb hangvágás, ami Mark Wahlberg és az ő mackója, a felekezetet váltó Ted prezentált. Miután utóbbi megtudta, hogy a szokásos Oscar utáni orgia Jack Nicholson-nál lesz – aki az est végén a Legjobb film díját prezentálta Michelle Obama-val (!!!) közösen – az a ritka eset történt, hogy a díjat megosztva kapta a Zero Dark Thirty (aminek ez volt az egyetlen díja), valamint a Skyfall. Ugyanakkor a Messzi dél vadjainak függetlenként egy szemernyi babér sem termett, de hát nem állhat minden film mögött egy Harvey Weinstein.
Összegzésül viszont elmondható, hogy hiába volt némely kategória kiszámíthatatlan, hiába próbált az Akadémia idén itt-ott szembemenni a trenddel, attól még nem lesz jó a műsor és maga a díjátadó, ha egy, a fiatalok körében népszerű, szókimondó komikust teszünk meg házigazdának (pláne ha felsőbb utasításra még vissza is fogják), amíg a show producerei annyira maradiak, mint maga az Akadémia.
Legjobb film:
Az Argo-akció
Legjobb rendező:
Ang Lee – Pi élete
Legjobb férfi főszereplő:
Daniel Day-Lewis (Lincoln)
Legjobb női főszereplő:
Jennifer Lawrence (Napos oldal)
Legjobb férfi mellékszereplő:
Christoph Waltz (Django elszabadul)
Legjobb női mellékszereplő:
Anne Hathaway (A nyomorultak)
Legjobb eredeti forgatókönyv:
Quentin Tarantino (Django elszabadul)
Legjobb adaptált forgatókönyv:
Az Argo-akció (Chris Terrio)
Legjobb vágás:
Az Argo-akció (William Goldenberg)
Legjobb operatőr:
Pi élete (Claudio Miranda)
Legjobb díszlet:
Lincoln
Legjobb vizuális effektek:
Pi élete
Legjobb jelmez:
Anna Karenina (Jacqueline Durran)
Legjobb maszk:
A nyomorultak
Legjobb zene:
Pi élete (Mychael Danna)
Legjobb betétdal:
Adéle – Skyfall
Legjobb hangkeverés:
A nyomorultak
Legjobb hangvágás:
Skyfall, Zero Dark Thirty (megosztva)
Legjobb animációs film:
Merida, a bátor
Legjobb animációs rövidfilm:
Paperman
Legjobb rövidfilm:
Curfew
Legjobb dokumentumfilm:
Searching for Sugar Man
Legjobb rövid dokumentumfilm:
Inocente
Legjobb külföldi film: