Hirdetés

Az Űrcsilliárdostól a Mars jövőjéig - Adaptálásra váró hazai sci-fi-k

|

Műkincsrablás, lenyűgöző trilógia és egy zöldfülű riporter hányattatásai - egytől-egyig feldolgozásért kiáltanak!

Hirdetés

Ha lemaradtatok a cikk első részéről, akkor a linken keresztül elolvashatjátok!

2015. január 2-án rengetegen reménykedtek abban, hogy egy ízetlen tréfa vagy éppen aljas álhír járja be órák alatt a magyar elektronikus médiát. Viszont sajnos hamar kiderült, hogy szó sincs félreértésről: Dragon "Gyu" György, a honi videojáték-újságírás ikonikus alakja valóban elhunyt.

A tragikusan fiatalon, alig negyvennyolc esztendős korában eltávozó zsurnaliszta kiváló képességeit ékesen illusztrálja, hogy az irodalom területén is sikerrel próbálta ki magát: regénye, az Űrcsilliárdos sokak szívébe belopta magát. Ez persze nem csoda, hiszen az élete nagy esélye előtt álló, pályakezdő riporter, Aberthy Nokum a távoli jövőben játszódó kalandjait elmesélő mű magán hordozza az igényes lektűr főbb vonásait. Azaz könnyed, de egyáltalán nem felszínes, és bár igyekszik oktatni, nyomuk sincs kartonízű közhelyeknek vagy didaktikus frázisoknak.

Hirdetés

Ez a jóval komolyabb kérdéseket boncolgató Zsoldos Péter klasszikusairól is elmondható. A Viking-trilógia tagjai, az 1963-as A Viking visszatér, az 1969-es Távoli tűz és az 1988-as Az utolsó kísértés közel letehetetlen, izgalmas etalonok. A technikailag fejlett Földről Avana elmaradott planétájára érkező Gregor Man elszakad a társaitól, és hol vademberekkel, hol pedig ravasz-gyanakvó városlakókkal kénytelen együttműködni a megmaradásért. Majd mikor kisül, hogy az űrutazás során átélt megpróbáltatások miatt sohasem térhet haza, a merész geológus eltökéli, hogy ha már égből jött istenkirályként tisztelik, akkor átformálja a helyi viszonyokat. Ám miként az sejthető, ez távolról sem ígérkezik könnyű menetnek.

Tanító-nevelő szándék, ügyesen kiötölt szimbólumok, ravasz allegóriák és körmönfont utalások - efféle bölcsész-hívságokat keresni is fölösleges Nemes István 2099: Menekülés Nyú Drcenbőljében. Az erősen korhatáros szlengben megírt, tesztoszteron-szagú sztoriban Igor "Tetű" Ruzkin Magyarhon eltűnt elnökét keresi, miközben bűnbandák, terrorbrigádok és árnyakban rejtőző machinátorok vadásznak rá. Ám a brutalitást univerzális megoldásnak tartó, és stukkere mellett a nyolcvanas évek ütöm-vágom blődlijeit idéző alvilági problémamegoldót nem egyszerű lekapcsolni.

Egy bankrablásnál kevés hálásabb témát lehet kiötleni egy akcióorientált filmhez - főleg, ha az intézmény gondosan óvott trezorját futurisztikus megoldásokkal védik. Szélesi Sándor Ellopni egy Chagallt-jában a hírhedett szerencsevadász, York Ketchikan páratlan megbízást kap. A jeles festő egy képét kell eltulajdonítania, de azt kiborgok, nanorobotok, technomágusok, hackerek és természetesen állig felfegyverzett zsoldosok őrzik. Azonban a rafinált férfi nem ismeri a kudarcot - pláne, ha egy munka sikeres abszolválásával a saját pecsenyéjét is sütögetheti.

Az előző felvonást is egy asztali szerepjátékkal zártuk - úgy illendő tehát, ha a tudományos-fantasztikus vonulat kivesézését is egy efféle alkotással fejezzük be. Az Armageddon 2092 - Mars le sem tagadhatná, hogy a Shadowrun és a Cyberpunk hatása alatt született. Igaz, öreg hibát követnénk el, ha holmi szellemtelen klónnak minősítenénk. Ahogy azt nem nagy kunszt kitalálni, a játékban az ezernyi veszéllyel és rejtéllyel teli, kolonizált vörös bolygó lakónak küzdelmeiben vehetünk részt. A helyzet finoman fogalmazva sem rózsás: fajunk bölcsőjét idegenek támadták meg, így a merész úttörők magukra maradtak - minden adott hát a megacégek éjsötét játszmáihoz.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.