A leginkább értékelhető albumok: olyan téren viszont a rangsor elhagyásával mindenképpen könnyű dolgom van, hogy megjelenésük időrendje szerint csoportosítsam azokat az albumokat, amelyek a leggyakrabban fordultak meg a lejátszómban.
Hallatlan 2013 – Filmzene
Ismét eltelt egy újabb év, Hollywoodban pedig a filmzene tovább hígult, ezzel még inkább megszüntetve művészi vénáját.
Hirdetés
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=nYZkMSm22g4[/embed]
Radioactive – The Host (Imagine Dragons)
A botrányosan ótvar film előzetesét is ez a szám adta el és sajnos bő két órát végig kellett ülnünk a filmből, hogy végre felcsendüljön az együttes remek száma, ami legalább próbálja velünk feledtetni az addig látottakat.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=822P87a773c[/embed]
Oblivion – Oblivion (M83 feat Susanne Sundfor)
Az együttes és a norvég énekesnő egy egyszerre régi vágású és modern dallal rukkoltak elő, ami azon kevés nóta közé tartozik (jelen listán is az egyetlen), ami hangzásban szorosan összefonódik a score-al.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=jbNsx3RcliE[/embed]
We own it – Fast & furious 6 (2 Chains feat Wiz Khalifa)
A hip-hop és a rapp nem éppen a szívem csücskei, már ami a modern zenei irányzatokat illeti, de azt el kell ismernem, hogy ez egy több, mint hangulatos darab.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Q-GLuydiMe4[/embed]
Happy – Despicable Me 2. (Pharrel Williams)
Az első rész válogatás része szerintem több, mint botrányos volt, és a most lényegesen jellegtelenebb score-al összevonva sem sokkal jobb a helyzet. Ettől a daltól azonban lehetetlen, hogy az ember ne derüljön jó kedvre.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=DzD12qo1knM[/embed]
I See Fire – The Hobbit: Deselation of Smaug (Ed Sheeran)
Valójában a Középföldéhez készült betétdalok közül messze a leggyengébb és igazán csak a stáblista alatt fejtette ki nálam a hatását, de ott legalább nagyon.
Legjobb témák: ez az egyetlen olyan kategória, ahol képes voltam rangsort felállítani, pedig tavalyhoz képest, most nem volt olyan erős a felhozatal.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=D5lmDMcmW6c[/embed]
+1. Can You Dig It – Iron Man 3 (Brian Tyler)
Az amúgy korrekt, a jellegtelen score-t némileg megmentő főtémának nem sok keresni valója lenne ezen a listán, viszont ez a retrós, rajzfilmsorozatok főcímét idéző interpretációja kétségtelenül zseniális.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=1jj71XnTPAE[/embed]
5. The Witch Hunters - Hansel & Gretel Witch Hunters (Atli Örvarsson)
A főtémát hallgatva némileg furcsa, hogy egy Hans(el) Zimmer keze alól kikerült, egyre tehetségesebb komponista és nem Danny Elfman egyik rajongója szerezte eme hangzatos kis muzsikát, pedig az előbbi esete forog fenn.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=eLyMR3UKltQ[/embed]
4. Philomena – Philomena (Alexandre Desplat)
Már az első hangjegytől világos, hogy ki az elkövető. Sőt! Sok hasonlóságot mutat Desplat korábbi műve, az Extremely Loud and Incredibly Close főtémájával, de ennek ellenére bánatos meghittsége továbbra is magával ragadó.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=1oTx9COPrzg[/embed]
3. Now You See Me – Now You See Me (Brian Tyler)
Az egész mű gerincét képező főtéma könnyed és laza, ami nagyon jól fekszik a komponistának, és annak ellenére, hogy a zene a kelleténél jobban erre van felfűzve, valahogy cseppet sem válik unalmassá.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=JoNf4hfbfBI[/embed]
2. Arcade – Man of Steel (Hans Zimmer)
A német komponista kétségtelenül ért a hangfalszaggató főtémákhoz, és adná magát, hogy itt az előzetesekben is elhangzó új Superman-theme szerepeljen, számomra azonban ez a Zod motívumából eredeztethető akciótéma nyerte el a tetszésemet
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=feHZDLSHkPM[/embed]
1. Ode to Harrison – Star Trek: Into the Darkness (Michael Giacchino)
Sajnálatos, hogy ebben a formájában nem került rá az albumra, pedig a játékidő elbírta volna (és a stáblista alatt is szerepelt), de Harrison témája a maga, kezdeti sejtelmességével, ami – Star Trek filmtől némileg szokatlan módon – csodálatos magasságokba emelkedik. Ennek fényében kár, hogy a Star Wars VII.-ről Giacchino lecsúszott, de egy olyan emberrel szemben, mint a saga-tól elválaszthatatlan John Williams ez egyáltalán nem szégyen.
Legjobb tételek: ebben a kategóriában, szerencsére legyen akármilyen gyenge is az év, mindig bőséggel találok kedvemre valót. Most is a tavalyi mintájára nem rangsorolva, hanem egy filmzene album mintája szerint következnek a 2013-as év legjobb számai.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=5sDHfGQqPpA[/embed]
Logo Mania – Jack, The Giant Slayer (John Ottman)
Mikor anno a film alatt meghallottam ezt az alig egy perces szösszenetet, arra gondoltam, hogy végre a komponista igazán odateszi magát. Sajnos ez nem történt meg, de ebben a 60 másodpercben több intenzitás és kalandosság van, mint az album többi részében.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Z2XguZ5xIaA[/embed]
Yuri Says – A Good Day To Die Hard (Marco Beltrami)
Itt ellenben már bajban vagyok, ugyanis számos tétel közül választhattam volna (pl. Truckzilla Part 1), nekem mégis az (egyébként a film szempontjából irreveláns) Örömóda felhasználásával készült nyitó track az abszolút kedvencem.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=5Sa5MtN4Bow[/embed]
A Very Sick Girl (Main Title) – Side Effects (Thomas Newman)
Newman kétségtelenül a dráma és a melankólia zenei kifejezésének nagy mestere, ami itt a film szempontjából is központi elem, ő ezt pedig már az első hangjegyeknél tökéletesen elkapja.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=PyCSZzdLBhQ[/embed]
Smash and Grab – The Croods (Alan Silvestri)
John Powell tavaly a túlhajszoltságra hivatkozva szabadságolta magát, viszont az animációs filmkészítők ragaszkodtak az általa jól bevált stílushoz, amit részben Danny Elfman Epic-je, de főleg a másik nagy öreg, Alan Silvestri is követett. Ha a fenti tétel mellett nem lenne ott, hogy ki szerezte, nehezen hinném el, hogy ezt Zemeckis házi zeneszerzője követte el, de ez nem von le semmit az érdemeiből.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Q1fNHRn6P-c[/embed]
London Calling – Star Trek: Into Darkness (Michael Giacchino)
Itt is belefuthatunk számos remek zeneműbe, mint például a kórus, klingon nyelven kántáló „The Kronos Wartet”-jébe, de a legemlékezetesebb a Harrison téma első, zongorára épülő variánsa. A kezdeti bánat szépen fokozatosan megy át fenyegetettségbe, hogy aztán végül a címszereplőhöz hasonlatosan testi valójában is felbukkanjon. Egyszerűen nagyszerű.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=m0df1WsEKwE[/embed]
The Tour – The Hunger Games: Catching Fire (James Newton Howard)
Ez a szám tökéletes példája annak, hogy hogyan kell egy franchise zeneiségét továbbvinni. A tétel eleje az első rész legszebb témájával a „Rue’s Farewell”-el nyit, hogy utána átadja a helyét a szerző szokásosan magas színvonalú drámaiságának.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=hz1l9GrY8G0[/embed]
Let’s Go to Town – The Great Gatsby (Craig Armstrong)
A legtöbb szó általában a válogatásalbumról esik – ami szerény véleményem szerint meg sem közelíti zeneiségében Luhrmann Moulin Rouge-át – pedig a rendező házi komponistája is egy nagyon kellemes score-t hozott össze, amiről a záró tétel mellett a kocsikázás alatt hallható folyamatosan erőre kapó tétel lett a legjobb.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=OS_iW6qmqys[/embed]
The Mechanic – Iron Man 3 (Brian Tyler)
Igazándiból ez volt az első – valamint a zárótétel retrós főtéma variánsán kívül az egyetlen – tétel, amire felkaptam a fejem. A kezdeti bánatos hangzás a főszereplőhöz hasonlatosan fokozatosan magára talál, hogy aztán egy big bandes, karácsonyi csengettyűvel megfűszerezett kavalkádban magára találjon. Cool.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=3moHHN84jTE[/embed]
Earth 2077 – Oblivion (M83)
Sokat vacilláltam, hogy ez, vagy az Eredet utánérzésű „Canyon Battle”-t válasszam, végül annak enyhén szétszabdaltsága ez ellen szólt, míg ennél a tételnél nem lennék meglepve, ha előzetesek alatt is belefutnánk.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=bUKlPUc6GGc[/embed]
Car Trouble – Rush (Hans Zimmer)
Ha Zimmer, akkor az intenzitás elkerülhetetlen velejárója egy olyan score-nak, mely a Forma 1 fénykorát járja körbe. Ennek legékesebb példája pedig ez az erőtől duzzadó, energikus és rock-os tétel.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=KiZrb0vgCD4[/embed]
New Coordinates – Percy Jackson: Sea of Monsters (Andrew Lockington)
A szerzőre az elmúlt években leginkább a filmhez hasonló másodvonalbeli ifjúsági fantasy-k (Szikraváros, Utazás a Föld középpontja felé) kapcsán figyelhettünk fel, ahol munkái valamivel jobb minőséget képviseltek, mint a mozgókép, ami alá készültek. Ez jelen esetben csak félig igaz, mivel mire ehhez a tételhez eljutunk, lepörög az album több mint a fele, de itt végre felkapjuk a fejünket.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=Q2-JbVEIIAg[/embed]
Through Falling Snow – Prisoners (Jóhann Jóhannsson)
Az igencsak depresszív score könnyedén rá tud telepedni az ember lelki világára, mivel megnyugtató, derűs pillanatokkal – a filmhez hasonlóan – nem szolgál. Ez alól csak a zene vezérmotívumát a remény és a dráma elegyével tökéletesen vegyített, végletekig fokozó szám jelent kivételt, de az nagyon.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=w4OdIOGBW2Q[/embed]
Flight – Man of Steel (Hans Zimmer)
Az album roskadozik a szórakoztatónál szórakoztatóbb számoktól (Zimmer, ugyebár), ennek egyik legjobb példája Clark Supermanként való első repülése alatt hallható.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=U5MD-SyamJM[/embed]
Valentine – The Mortal Instruments: City of Bones (Atli Örvarsson)
A szerző igen kellemes kis zenéje igazán a főgonosz, Valentine felbukkanásakor kap fenyegetően megkapó erőre, és amíg szól, eltudjuk hinni – szegény Jonathan Rhys Meyers próbálkozása ellenére is – hogy egy valamire való antagonistával állunk szemben.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=3P6YbocWkdA[/embed]
Warehouse Showdown – Kick Ass 2. (Henry Jackman & Matthew Margeson)
A film alatt többször is felkaptam a muzsikára a fejem, annak westernes behatásai miatt, de a finálé alatt olyan mértékű libabőr és adrenalin kapott el, ami ritkán szokott. Itt érezhetően a két komponista már mindent beleadott az elektronikai részlegbe, kíváncsi vagyok, hogy egy esetleges harmadik részben ezt hova tudják majd fokozni.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=iStsALnOZ8s[/embed]
Elysium – Elysium (Ryan Amon)
Noha az album szerintem a kelleténél hosszabb, rengeteg nagyszerű tétel foglal helyet rajta. Nekem mégis ez a női vokállal kísért, enyhén hatásvadász track volt az egyik kedvencem.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=K3-YGVb6Tbw[/embed]
Gravity – Gravity (Steven Price)
Sok téren hasonló a helyzet, mint az előző számmal. Némileg talán közhelyes, de szépen építkezik a zene egyik vezérmotívumára, ami korábban a veszteség és a fájdalom jelképe volt, itt már a reményé és az újrakezdésé.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=RZIVphczMbY[/embed]
Finale – The Lone Ranger (Hans Zimmer)
Ebben a trackban a szerző részéről ritkán hallható alázat figyelhető meg. A lovas korábbi interpretációival egybeforrt, Rossini féle Tell Vilmos nyitányra csak annyira telepszik rá Zimmer akció stílusa, amennyire kell. Nagyszerű.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=JEUaPlfwQZM[/embed]
Desert Star Septic (Credits) – The Counselor (Daniel Pamberton)
Ha az imént azt írtam, hogy maga az album olyan, mintha nem lenne lényegi különbség Ridley Scott előző filmjeinek zenéjét jegyző Marc Streitenfeld és Pamberton muzsikája között, akkor az a megállapítás is helytálló, hogy eme zárótétel viszont akármelyik Robert Rodriguez film vége főcíméhez elmenne.
Hirdetés