Hirdetés

Kicsoda az új A majmok bolygóját és a The Legend of Zelda filmet rendező Wes Ball?

|

Íme, még egy rendező a vizuális effektesek kasztjából.

Hirdetés

Az utóbbi időben egyre több olyan filmes szakember próbálja ki magát rendezőként, akik alapvetően nem a szerzői, hanem inkább a produkció technikai megvalósításáért felelnek. Erre példa a ma már főként rendezőként tevékenykedő Gareth Edwards (Az alkotó, Zsivány Egyes), Christopher Nolan egykori operatőre, Wally Pfister (Transzcendens), vagy épp a kaszkadőrként bizonyító Chad Stahelski (John Wick), de idesorolható cikkünk alanya, Wes Ball is, aki Edwardshoz hasonlóan szintén vizuális effektesként kezdte.

Őt mutatjuk most be röviden, az apropót pedig nem más, mint Ball két közelgő filmje adja, A majmok bolygója: A birodalom, valamint a The Legend of Zelda-videojátékok adaptációja.

Hirdetés

Wes Ball Floridában végzett a filmművészeti egyetemen, azon belül is a képzőművészeti szakirányra specializálódva, így talán nem annyira meglepő, hogy már kezdeti kisfilmjeiben (A Work in Progress, Ruin) is fontos szerepet kapott a CGI használata. Míg az előbbi esetben a digitális animáció kiegészítésként tett hozzá az egészhez, addig a 2011-es Ruin már teljes mértékben CGI-jal készült. Itt a narratíva határozottan a háttérbe szorul, ugyanis a posztapokaliptikus környezetben játszódó sztori kimerül annyiban, hogy egy motoros egy drón elől menekül. Nyilván ez inkább egy kísérleti film, mely a korai 2010-es évek CGI-technológiájának színvonalas ujjgyakorlatának mondható.

Ez a rövidfilm viszont már felkeltette a "nagyok" figyelmét. Gondolhatjuk naivan, bizonyára felkérték Ballt egy hollywoodi film látványtervezésére, ám ennél egy még nagyobb lehetőség jött vele szembe: a 20th Century Fox felajánlotta neki James Dashner regényének, Az útvesztő filmadaptációjának rendezői székét, amit persze rögtön elfogadott. Az első film sikerét látva pedig rábízták a folytatásokat is, melyek azért már magukon viselték azokat a hibákat, melyek egy második vagy harmadik rész esetében előfordulhatnak.

A forgatókönyv talán egyik résznek sem a legkiemelkedőbb pontja (sőt, a későbbi részeknél már kifejezetten soványka), viszont azt el kell ismerni, hogy az akciójelenetek, az operatőri munka (a második és harmadik részt Pados Gyula fényképezte), valamint a vizuális effektek egytől egyig szemet gyönyörködtetően hatnak. Íme, még egy példa, miszerint színvonalas látványfilmet nem csak százmilliókból lehet forgatni (a részek egyenkénti produkciós költsége 34 és 62 millió dollár között mozgott). A legutolsó, Az útvesztő: Halálkúra 2018-ban került bemutatásra. 

Hogy mi vár Wes Ballra a közeljövőben? Kezdjük a korábbi és jóval előrehaladottabb fázisban lévő bejelentéssel, A majmok bolygója: A birodalommal, mely várhatóan 2024. május 23-án érkezik a hazai mozikba, és nemrég debütált az első előzetese. Rupert Wyatt (A majmok bolygója: Lázadás) és Matt Reeves (A majmok bolygója: Forradalom, A majmok bolygója: Háború) után nem lesz könnyű dolga Ballnak, de a film története igyekszik távolabb kerülni az előző részektől, ugyanis itt már több generációnyival Caesar uralkodása után vesszük fel a fonalat. Ball ebben olyan színészekkel dolgozott együtt, mint Freya Allan (Vaják, Lőpor turmix), Kevin Durand (Robin Hood, A negyedik), William H. Macy (Shameless, Fargo) és Owen Teague (Az, Fekete tükör).

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A The Legend of Zelda-filmadaptáció már inkább a Nintendo-rajongók számára tűnhet izgalmas projektnek, ugyanis eddig még nem készült belőle egy feldolgozás sem (talán nem is véletlenül). Ball azonban bevállalta, hogy filmre viszi Shigeru Miyamoto és Takashi Tezuka szerteágazó és mágikus univerzumát, melynek alapkonfliktusa tömören a varázslatos Hyrule megmentése körül forog, a két legfontosabb karakter pedig a címben szereplő hercegnő, Zelda, valamint a valódi főszereplő, Link. A filmet fele-fele arányban finanszírozza a Sony és a Nintendo (az idei Super Mario-film anyagi sikere minden bizonnyal közrejátszott a döntésben), továbbá maga Shigeru is részt fog venni a gyártási folyamatban, aki állítása szerint már évek óta dolgozik a játék vászonra vitelén.

Wes Ball egy ígéretes filmes szakember, aki bár rendezőként még nem a legkiforrottabb, a vizuális megjelenítéshez nagyon ért, mely a filmnyelv elengedhetetlen része. Ha tehetséges írókkal fog együtt dolgozni, akkor idővel nem csak a filmek esztétikája miatt emelhetjük kalapunkat.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.