Hirdetés

Az ember, akit Ottónak hívnak - Kritika

|

Szívmelengető történet az amerikai középosztályról.

Hirdetés

A tengerentúlon már nem először fordul elő, hogy egy hollywoodi stúdió átemel a skandináv filmgyártásból egy-egy nagyobb sikernek örvendő darabot, és a nagyközönség igényeihez igazodva feldolgozza azt. Ezek között akad pozitív példa, aminek sikerült tisztelettel bánni az alapanyaggal (pl. A tetovált lány, Álmatlanság), de készült sok félresiklott alkotás is (pl. A bűnös, Lejtmenet), melyekre jobb, ha nem is emlékszünk vissza.

Az újabb filmes delikvens az azonos című Fredrick Backman-regényen alapuló 2015-ös svéd filmdráma, Az ember, akit Ovénak hívnak, amire ezúttal a Sony csapott le.

Hirdetés

Marc Forsterék ahogy a címen (az Ove nevet kicserélték Ottóra), úgy a cselekményen sem gondolkoztak sokat. A nyugdíjas éveihez közeledő, megözvegyült Otto (Tom Hanks) feladatának érzi, hogy lakóövezetében rendet tartson. Nem csak a háza körül szorgoskodik, de fejére koppint a szomszédjainak és a látogatóknak is, amennyiben nem tartják be a szabályokat. A gyásztól megkeseredett, mogorva öregembertől mindenki tart, ám a frissen odaköltöző család erről mit sem sejt.

A film hangulatában és történetvezetésében javarészt egyezik az eredetijével. A jelen történései mellett Otto feleségével (Rachel Keller) töltött fiatalkorába is betekintést nyerünk néhány flashback erejéig (a svéd filmhez képest itt kevesebbet időzünk el a múltban, ami előbbinek nagyon jól állt), melyeken keresztül fokozatosan megértjük, hogy miért viselkedik szemlátomást meglehetősen gorombán és távolságtartó módon az emberekkel. A film fő vezérfonala azonban az új szomszédokkal való kapcsolatának kibontakozását követi végig, akik - élükön az édesanyával, Marisollal (Mariana Treviño) - lebontják az általa kreált valóságot, amiben ő a főszereplő, a körülötte lévők pedig csupán felesleges statiszták.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A legnagyobb eltérés a 2015-ös filmtől két fronton érhető tetten. Az egyik a kulturális kontextus. Bár ezek sem feltétlenül tolakodóak, de Otto katonai múltja, Marisol mexikói származása, illetve az amerikai álom örökös hajszolása némiképp megkülönbözteti a két filmalkotást. A másik szignifikáns különbség a dramaturgiai építkezésből fakad, ugyanis míg Ove életében a tragédiákat és az addig elvezető utat részletesebben kibontották, addig esetünkben ezek háttérbeszorultak. A kérdés, hogy ezért megérte-e újraforgatni egy zsörtölődő úriember megváltásának történetét. A válasz korántsem egyértelmű. Egyrészt öröm látni Tom Hankset egy szerethető drámai főszerepben, továbbá a történet hordoz magában annyi értéket és tanulságot, hogy a szélesebb közönséghez is eljusson, másrészt viszont Hankset leszámítva már Hannes Holm filmjében is fellelhető volt a film univerzális üzenete, ami a megértést, a szeretetet és az optimizmust ünnepli.

Az amerikai feldolgozást talán pont az menti meg, hogy az elődje is legalább annyira érzelmektől áthatott, mint a 2023-as. Tény, hogy Holm más formanyelvi eszközöket is alkalmazott a dráma érzékeltetésében, viszont a történet abban az esetben is inkább a szívére hallgat, mint az eszére. Nem lehet tehát haragudni Az ember, akit Ottónak hívnak meséjére, de vitathatatlan, hogy nem nyújt többet Ove kalandjánál.

Az ember akit Ottónak hívnak (2022)

Kinek Ajánljuk
  • Aki szereti az érzelmekkel teli történeteket.
  • Aki szívesen viszontlátná Tom Hankset egy szeretnivaló szerepben.
Kinek Nem
  • Aki egy sokrétegű drámát vár.
  • Aki egy eredeti történetre vágyik.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.