Hirdetés

Érdekvédelmi terület - Kritika

|

Halálgyári idill.

Hirdetés

A holokauszt az emberiség történetének egyik legkirívóbb szégyenfoltja, és a filmeseket is számos alkalommal megihlette. A Schindler listájától kezdve a Zongoristán át a Saul fiáig bezárólag rengetegszer bepillantást nyerhettünk a szörnyűségekbe. Az Érdekvédelmi terület ugyancsak ezt a témát járja körbe, amire sokan rögtön legyinthetnek, mondván képtelenség ezen a fronton újat mutatni. Jonathan Glazer azonban egy szimpla, mégis frappáns húzással csavarta meg az összképet.

Történetről csak nagy vonalakban, vagy úgy sem lehet beszélni. 1943-ban járunk, Rudolf Höss (Christian Friedel) a feleségével, Hedwiggel (Sandra Hüller) és gyermekeivel Auschwitzban él, a koncentrációs tábor közvetlen szomszédságában. A férfi a hírhedt telep vezetője, aki a munka mellett gondos családapaként és szerető férjként tengeti napjait, mondhatni kiélvezve az idillt.

Hirdetés

Glazer elsősorban videóklipeket rendez, legutóbbi nagyjátékfilmje a 2013-as A felszín alatt volt, melyben Scarlett Johansson misztikus lényként csábította el az útjába kerülő férfiakat. A nyomasztó, hipnotikus erejű, lázálomszerű alkotás után ismét nagy fába vágta a fejszéjét, de olyannyira nem okozott csalódást, hogy megalkotta a műfaj egyik legjobbját.

Lehet, hogy nincs klasszikus értelemben vett sztori vagy konfliktusok, az Érdekvédelmi terület koncepciója hibátlanul működik. Ezúttal ugyanis az áldozatok perspektívája helyett a másik oldalt követjük, mely rögtön kiszélesíti a zsáner határait és újfajta aspektusoknak ágyaz meg. Glazer a minimalizmusra törekszik, esze ágában sincs szenvedéspornót mutatni, sőt, a filmben egyetlen embert sem látunk meghalni. Annak ellenére, hogy nincs direkt erőszak, vizuálisan nagyon izgalmas alkotásról van szó. Érdemes mindig kémlelni a hátteret, mert itt egészen más jelentéstartalommal bír a kertben békésen játszó gyerekek fölött feltűnő vonatfüst. Arról nem beszélve, hogy bár szemtanúi nem vagyunk a rettenetnek, mindent hallunk. A kétségbeesetten elhaló sikolyokat, lövéseket, a halálgyár folyamatosan dolgozó fogaskerekeit.

Tudjuk, mi zajlik a falak mögött, épp ettől olyan erős az a közöny, ahogy Hedwig kertészkedik, vagy Rudolf kajakozik a gyerekeivel a közeli folyón. Kezdetben csak a megrökönyödést érezzük, az undort, majd akaratlanul is hozzászokunk a hangokhoz és beletörődünk az eseményekbe. Ekkor jelenik meg egy új, másfajta érzés. Felfedi magát az egész szituáció szürreális mivolta. Höss lelkesedése a munkája iránt, amilyen elánnal fejleszti a tábort, mintha csak egy átlagos gyárigazgató lenne, aki a termelést segítené, valami egészen groteszk. Ugyanez igaz Hedwig kifakadására, amikor felmerül egy esetleges áthelyezés. A legtöbb ember mindenét odaadná, hogy elmeneküljön erről a helyről, a nő azonban a valóra vált álmot éli és esze ágában sincs távozni.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Az egyetlen kérdés, hogy a koncepció kitart-e a 105 perces játékidő végéig? Abszolút, mert hiába nincsenek tényleges tétek, jellemfejlődés és a tempó sem siet sehova, valami mindig történik, ami benntart és nem enged szabadulni ebből a világból. Az utolsó harmadra érkezik egy váltás, illetve a zárás elsőre furcsának, talán oda nem illőnek hathat, de kicsit jobban átgondolva nagyon is helye van a cselekményben. Szimbolikus, tartalmilag újabb réteget ad a látottaknak, nem beszélve arról, ahogy a sötétség keretbe foglalja a filmet olyan formában, ahogy korábban nem nagyon láthattuk.

Az Érdekvédelmi terület igazi különlegesség, mely a felszín alatt (vagy a fal mögött, ahogy tetszik) sokkal többet rejteget, mint elsőre hinnénk. Mintha egy bizarr, fordított világban találnánk magunkat, ahol a halál evidenciája kezdettől fogva ott lebeg előttünk, de mivel nincs morálisan megkérdőjelezve, mintha fel sem ismerné magát az a mérhetetlen gonoszság, ami így természetesnek érződik. Glazer pazarul játszik ezzel, nem véletlenül használja a negatívban játszódó jeleneteket, reflektálva bennük az alapvető emberi empátiára. Márpedig ha ez hiányzik, akkor marad a ridegség, a közöny és a homokba dugott fejek.

Érdekvédelmi terület

Kinek Ajánljuk
  • Aki egy minimalista, de tartalmas filmre vágyik
  • Akit érdekel egy már ismert téma, másfajta nézőpontból
  • Aki értékeli, ha egy filmnek több rétege van
  • Aki el tud veszni a részletekben
Kinek Nem
  • Aki komplex történetre és konfliktusokra számít
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.