Hirdetés

Évadkritika: A korona - 5. évad

|

Nagyra törő tervnek indult, de láttunk már besülni nem egy hasonló produkciót. Peter Morgan és csapata, valamint persze a Netflix azonban karnyújtásnyira került attól, hogy lezárja grandiózus történelmi (fikciós) sorozatát, A koronát.

Hirdetés

A harmadik és egyben az utolsó szereposztás debütált A korona idei évadában. Az időugrásoknak köszönhetően eljutottunk a kilencvenes évekig, amikor is hetvenedik születésnapját ünnepelte a mára elhunyt II. Erzsébet. Fülöp is él még, sőt rendkívül aktív, Károly pedig kinőtt a lázadó ifjú szerepéből, pontosabban az ifjúéból, ugyanis felnőtt fejjel is meglehetősen rebellis alkat. Már amennyire egy trónörökös az lehet.

Hirdetés

Sejthető volt, hogy az évad központi figurája Diana hercegné lesz és a tetőpont is adta magát, hiszen mindannyian ismerjük a szívek királynőjének tragikus életét… A készítők azonban talán példátlan módon idén először "nem öltek meg senkit", mégis rendkívül borús és sötét lett a szezon, melyben a közelgő halál vet árnyékot a szereplőkre. De ne szaladjunk ennyire előre…

Az idei, ötödik évad meglehetősen csapongó, hatalmasakat ugrunk az időben, nemcsak részről részre, de néha az epizódok közben is. A legelsőben megismerhetjük a régi-új szereplőket, és hagynak időt a nézőknek arra, hogy megszokják és megbarátkozzanak az új színészekkel. Van, ahol ez rögtön működik: ilyen Diana és Elizabeth Debicki párosa. Az UNCLE emberéből is ismert színésznő életre keltette a néhai hercegnét. Lenyűgöző az átalakulása, külsőleg és belsőleg is, szuggesztív játéka briliáns.

Picit nehezebb befogadni Dominic West Károly hercegét (itt még bőven trónörökös). West megtesz mindent, szó szerint lekopizza a mára már királyként tisztelt férfit, de valahogy nem folyik össze vele annyira, mint a feleségét játszó Debicki. Az évad felére viszont megszokjuk West játékát, aki nemcsak elvégezte a házi feladatot, de egy rakás szorgalmit is letett a tanár asztalára. Lemásolta Károly szinte összes gesztusát: azt, ahogy játszik a szájával, ahogy tartja a kezét és még a ráncai is együtt éltek a figurával.

II. Erzsébetet Claire Foy és Olivia Colman után Imelda Staunton alakítja és neki volt talán a legnehezebb dolga. Hogy miért? A fiatal Erzsébetről sokaknak nincs emlékképe, ahogyan a negyvenes éveiben járó uralkodóról sem. Felvételek ugyan őrzik őt, de a ma élő generációk nagy része idős uralkodóként emlékszik a királynőre. Staunton a hetvenéves Erzsébetet formálja a szemünk előtt, és mivel ez már egy ismerősebb arc, bizony nem olyan könnyű a mágia hatása alá kerülni.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A színésznő megtesz mindent, de a visszafogott, a szabályokhoz, a formalitáshoz és a hagyományhoz hű, az érzelmeit szinte ki sem mutató Erzsébet megfaraghatatlan kőszikla. A királynő meglepően keveset szerepel az új részekben, a fókusz lekerült róla és a mellékszereplőket erősítették, így Stauntonnak elég kevés ideje és lehetősége volt felrajzolni az uralkodó jellemvonásait. Alakítása talán azért sem lesz igazán emlékezetes vagy kiemelkedő, mert Diana szó szerint elszívta előle a levegőt.

A korona készítői sosem állították, hogy ez egy dokumentumfilm lenne, mégis annyira hiteles és hihető, hogy sok aspektust kész tényként kezelnek majd a nézők. Ezért is nagy a felelősség Peter Morganen és csapatán, akik viszont ismét jelesre vizsgáztak, ugyanis a sorstragédiákért egyik szereplőt sem tették felelőssé. Nem arra futtatták ki a sztorit, hogy Diana és Károly válása egyértelműen utóbbi és persze Kamilla hibája. Megmutatták, hogy ebben a rendszerben mindenki áldozat és egyformán bűnös is.

Most is tíz részt kaptunk, és villámgyorsan elfogytak az epizódok. Kicsit olyan érzésem volt, mintha ez lett volna eddig a "legüresebb" szezon, annak ellenére, vagy talán pont azért, mert mindenkire jutott idő. Még arra a Mohamed és Dodi Fayedre is, akik fontos szerephez jutnak majd a folytatásban...

Olyan volt ez az évad, mint egy hosszú bevezető a soron következő, és egyben utolsó felvonás előtt. Megágyaztak a királyi család egyik legmegrázóbb eseményének, tapintható volt, hogy hova tart a cselekmény, és joggal érezhetünk hiányt amiatt, hogy erre, azaz Diana halálára idén nem került sor.

Ha a korábbi szezonokkal kellene összevetni, ez volt a legkevésbé izgalmas és fordulatos, de a legnyomasztóbb és a legérettebb is. Szépen keretbe foglalták a tíz epizódot, melyek során végig visszatérő kérdés volt, hogy vajon szükség van-e a brit monarchiára, a királyi családra, és hogy mi marad belőle Erzsébet után… A korona nem foglal állást, érdekes is lenne, de arra, hogy milyen király lesz Károly, beváltja-e az itt látott ígéreteit, hamarosan úgyis választ kapunk.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.