Hirdetés

Évadkritika: Formula 1: Drive to Survive - 1. évad

|

Ezen a hétvégén kezdődik a 2019-es Forma-1-es szezon, és még előtte kidobta a Netflix az előző évről készített 10 részes dokuját. Mi gyorsan ledaráltuk a száguldó cirkuszt bemutató sorozatot, amihez képest egy brazil szappanopera semmi.

Hirdetés

Amikor a Netflix bejelentette, hogy egy stábbal felveszi az egész 2018-as szezont elég nagy felháborodást váltott ki, hogy a két világbajnoki címért küzdő csapat, a Ferrari és a Mercedes kitiltotta a stábot és a pilótáik (Hamilton, Bottas, Vettel, Raikkönen) sem nyilatkozhattak. (Csak az amúgy is nyilvános sajtóeseményeken vehették őket.) Ez elég komoly fejtörés okozhatott a készítőknek, hiszen így hogyan fogják érdekessé tenni magát a versenyt, ha az első helyekért küzdőket ki kell hagyni belőle? Szerencsére a Netflixnél nem estek pánikba és inkább arra helyezték a hangsúlyt, hogy a középmezőny és a kisebb csapatok hogyan boldogulnak ebben az őrült sportágban. 

Hirdetés

In this sport you are as good as your last race 

A tíz rész, melynek mindegyike kb. 35 perces, nem arra koncentrál, hogy az előző év versenyeit részletesen bemutassa, nincs "az előző szezon tartalmából" hatása. Nem teljesen kronologikus sorrendben haladnak, elég sokat ugrálnak össze-vissza az időben és alapvetően talán 4-5 meghatározóbb versenyre koncentrálnak. Mindegyiket különböző szemszögekből mutatják be, a hangsúly a pilótákon és a csapatokon van, az ő személyes útjuk és drámájuk adja a keretet a sorozatnak. Ricciardo különösen sok játékidőt kap, ami elég jól áll a sorozatnak, hiszen egy könnyen eladható figura, akinek tavaly lejárt a szerződése és mondhatni az utolsó percig húzta, hol folytatná tovább. Betekintést kapunk a motivációiba, és könnyebben megértjük, hogyan is jutott el oda, hogy elhagyja a Red Bullt. 

Haas amerikai csapat lévén szintén sok időt kap, és mivel Grosjean komoly mentális harcot vívott önmagával, közelebb hozta a nézőhöz, milyen is ilyen mértékű nyomás alatt versenyezni. Amikor nem tudod, hogy folytathatod-e a csapatnál és közben rendszeresen sújtanak a technikai és versenyzői hibák. Egy ponton el is kapja a kamera, ahogy bevallja egy csapattársának, hogy napok óta nem aludt és fogalmas sincsen mit tehetne ellene. Az ilyen pillanatok miatt hozza közelebb hozzánk a versenyzőket ez a sorozat. Mindez a napi mókuskerékben és a világbajnoki címért folytatott ádáz küzdelem árnyékában egyszerűen elveszik.  

Egy egész részt kapnak a spanyolok, Sainz és Alonso, hisz előbbinek hatalmas példaképe a másik és bemutatják, ahogy a mai napig felnéz rá, miképp vált Sainz hőse a versenytársává. Mindeközben végig követjük Alonso kínlódását, mert a McLaren egyszerűen nem versenyképes és a szezon végén be is jelenti, hogy ideje tovább állnia. Mégis talán a legjobban prezentált sztori a két Force Indiás (Racing Point) sofőr kezdetbéli sikere, majd a csődbe jutott csapat miatt gyűrűző bizonytalanság hogyan nyomja rá a bélyegét a versenyhétévégékre. Miután Lawrence Stroll megmentette a csapatot, Perez és Occon is tudta, hogy Stroll miatt csak egyiküknek marad hely, a rendező pedig élesen elválasztja a két versenyző helyzetét és állást is foglal, pedig ezt semmilyen más helyzetben nem tette meg korábban. Perez az, aki a gazdag szponzorral a háta mögött mégis hatalmas hibákat vét a pályán és Occon a semmiből jött fiatal tehetség, aki még nem jutott elég lehetőséghez. Mi persze tudjuk mi lesz a rivalizálás vége, ettől függetlenül a fiatal Occon rendkívül szimpatikus egyéniség és végig azért szurkolunk, hogy végre ne a pénz döntsön, de ez nem egy tündérmese ugyebár... Egy kis kitérőt kap még Magnussen és Hülkenberg igen agresszív ellenségeskedése, hiszen utóbbi tartja jelenleg a legtöbb győzelem nélküli futam számát. 

Who is in a desperate need of a driver and an engine? 

Az összes csapat közül a Red Bull, a Renault és Haas élvezte leginkább a rivaldafényt, ők a kamerákat az időmérő utáni megbeszélésre is beengedték és az ottani szavak és arcok egyben fedik le az összes drámát, ami ezzel a sporttal jár. A szezon elején még a McLaren is nyitottabb lehetett, de egy lefilmezett megbeszélés után, ahogy Alonso számon kéri a csapatot hogyan lehetnek egyre lassabbak, onnantól inkább kivonták magukat a hátralévő időre.  

A Renault és a Red Bull szembenállás szintén több részen át fut. Viszonylag sok személyes interjú Christain Hornerrel rávilágít döntéseinek hátterére. Itt is remekül lett összevágva, hogyan mérgesedett el szinte a végletekig a két csapatfőnök közötti viszony. A szezon második felében azonban a Renault-nak már inkább a Haas miatt kellett aggódnia és így az amerikai csapat már igazi feltörekvő hősként van prezentálva, ahogy mindössze három év alatt ilyen szintre jutottak, miközben a Renault a matuzsálem, aki mintha képtelen lenne megújulni. 

We're currently the slowest on the track 

A készítők rendszeresen odaszúrnak amúgy a Forma-1-nek azért, amiért nem túl fair a költségvetés eloszlása a nagy és a kis csapatok között. Egy interjú közben, ahogy Claire Williams éppen azt fejti ki, hogy a Ferrari éves büdzséjének kb. egy tizedéből dolgoznak, egy szerelő szikszalaggal ragasztja meg az egyik Williams szárnyát. Azok se semmi jelenetek, amikor a Williams az éves csapat meetingjén bejelenti, hogy ebben az évben ők a leglassabbak és ez így is marad már, vagy ahogy a Force India főhadiszállásán próbálják megnyugtatni a dolgozókat, hogy valószínűleg megkapják a következő fizetésüket. 

The best of the rest...

Nehéz megmondani, hogy kinek készült ez a sorozat, mert az igazi rajongók a háttérben zajló eseményeket is kívülről fújják, de az egyszerű nézők, akik odáig jutnak el, hogy van a Ferrari meg a Mercedes és fogalmuk sincsen kik azok az idióták baba rózsaszínű kezeslábasban nem biztos, hogy annyira értékelni fogják. Persze amúgy autópornó a javából, tele szuperlassításokkal (főleg a balesetekről) és az élőközvetítésekből kihagyott versenyjelenetekkel, ráadásként sok belső képpel. A kezdő rajongók kedvéért ráadásul két Forma-1-es újságíró kommentálja végig az eseményeket és magyaráznak, ha szükséges.  

Összességében abszolút emberibbé váltak a sisakban és glória alatt megbúvó figurák, jó volt látni, hogy mekkora küzdés megy a rajtrács legvégégig, talán egy kicsit jobban is, mint az első helyekért. Kellemes emlékeztető, hogy a Forma-1 nemcsak két csapatról szól, hanem húsz mindenre elszánt versenyzőről. Soha nem tudhatják mikor fogynak el a források, mikor éri utol őket a technika ördöge, mikor túrja ki az egyik versenyzőt egy újabb fiatal egy zsíros szponzorral a háta mögött. Jövőre jön a második évad, a 2019-es szezon, ahol a rajtrács fele fiatalabb, mint 25 és immáron a versenyek mindenhatója, a nemrég elhunyt Charlie Whiting nélkül. 

 

Formula 1: Drive to Survive - 1. évad

Kinek Ajánljuk
  • Az F1 szerelmeseinek.
  • A szuperlassítások csodálóinak.
Kinek Nem
  • Akiknek fogalmuk sincs, mi történik a rajtrács második felében.
  • Akik amúgy is unták a 2018-as szezont.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.