Hirdetés

Godzilla Minus One - Kritika

|

A gyík győzelmes visszatérése.

Hirdetés

Hetven évvel az eredeti Godzilla-film bemutatóját követően járunk. Számtalan folytatás, feldolgozás (japán és amerikai egyaránt) készült el a behemót mutáns gyíkot illetően és valamiért úgy tűnik, hogy még mindig képes megőrizni valamit régi bájából. Nem mindig úgy kezelik őt, ahogyan eredetileg szánták: az atomháborútól való félelem manifesztációjaként. Sokszor szimplán csak egy tomboló monstrum, de konstans jelenléte a popkultúrában bizonyítéka annak, hogy anno '54-ben bizony valamire nagyon jól rátapintottak az alkotók.

A karakter legújabb iterációját tavaly mutatták be Japánban és a szájhagyomány nagyon szépen vitte a hírét annak, hogy a japánok ismételten képesek voltak bemutatni, náluk jobban senki nem érti Godzillát. (Ezt az Akadémia egy Oscar-díjjal ismerte el az effektek terén.)

Hirdetés

A sztorival Takashi Yamazaki rendezésében visszakanyarodni szándékozott a film az eredeti alkotás morózusabb szellemiségéhez. Ahhoz a szellemiséghez, amely bár bőszen szerepelteti a híres kaijut, de korántsem ő az egyetlen, illetve a legfőbb attrakció (olcsón fogalmazva). Jelen filmünkben a második világháborút követően vagyunk és figyelmünkkel egy ifjú kamikaze pilótára fókuszálunk, Koichi Shikishimára (Ryunosuke Kamiki), aki a történet elején pusztán félelemből (mások szerint gyávaságból) képtelen megindulni a harcba, ahol megannyi bajtársa odavész. Ezt követően bukkan fel maga Godzilla, aki ellen szintén kudarcot vall, nem képes tüzet nyitni a szörnyre (persze tüzet nyit más, amire viszont őrült tombolásba kezd a monstrum, úgyhogy talán nem is számít az ő hezitálása). A pusztítás mértéke, a halottak száma lelkileg megroppantja a fiút, innentől kezdve pedig évekig keresi azt a nyugvópontot, amely segíthet neki lezárni azt a mérhetetlen bűntudatot, amely őt belülről mardossa. Életét összeköti egy fiatal lánnyal (Minami Hamabe), aki egy romok között talált csecsemővel keres menedéket - együtt, két bolygó lélekként, töredezett lelkű ifjúként élik tovább életüket. Nem szerelmesekként, nem házasokként, inkább olyanokként, akiknek sok más választásuk nincs.

Az egyik legszebb dolog ebben a filmben, hogy itt Godzilla tényleg csak egy mellékszereplő. Fontos mellékszereplő, de akkor is mellékszereplő és a legfőbb fókusz nem rajta van, hanem a pilótán, az ő bűntudatán és úgy alapvetően a japánok megtört szellemiségén. Túlvannak több kudarcos harcon, csapáson, Godzilla jelenléte pedig egy olyan, újabb fenyegetést jelez, amelynél viszont nem szabad lankadni, nem szabad tétlenkedni. Lehetetlen feladatnak tetszik a vele szemben való küzdés, de úgy érzik, már csak büszkeségük helyreállítása érdekében is muszáj megpróbálni. Még akkor is, ha a legjobb haditerv is csupán elméleti síkon működik, biztos győzelmet senki nem tud garantálni.

A Godzilla: Minus One arról szól, hogy felülkerekedjünk saját hibáinkon, démonainkon, legyen az akár személyes, akár kollektív, a társadalom által beléd injektáltak. A rendező egyik legnagyobb érdeme pedig az, hogy mindezt képes úgy abszolválni, hogy több szinten is tudjon működni a film. Lassú építkezése ugyan sokaknál kontraproduktív lehet - még ha már egészen korán kapunk is mintegy ízelítő gyanánt egy szörnypusztítást -, de számomra ez többnyire imponáló volt. Fegyelmezett stílusban, finoman a karakterdrámákra fókuszál mindvégig, csendes, belső őrlődéseikre. A hangnem ugyan sokszor melodramatikus, nyilván nem kell Ozu magaslatait és kiérlelt, egysnittes merengéseit várni, de attól még szépen, olajozottan működik a gépezet.

Noriko és Shikishima párhuzamos és mégis egymás felé hajló drámája szépen ívelt és elegánsan végigvitt (annak minden fájdalmát is képes átadni), még ha a nézőpont olykor lehetett volna dominánsabban a női karakternél is. De ezzel együtt is azt éreztem, hogy a személyes dráma a kollektív tragédiákkal ügyesen és jó érzékkel fonódik egybe. Meg lehet vádolni pátoszossággal (ez főként a főhős külön karakterívén figyelhető meg) és talán igazunk is lehet, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a befejezés érzelmi csúcspontjai ezzel együtt is szépen a helyükre kerülnek. Ha pátoszos is, sose esik át a ló túlsó oldalára és nem hagy maga után keserű szájízt. Annak szándéka, hogy a rendező ötvözze az amerikai és a japán filmek patriotizmusát, látványvilágát, szellemiségét és hatásmechanizmusát jó eredménnyel történt - előbbi fegyelmezettsége, utóbbi melodramatikussága és látványcentrikussága abszolút a helyén van.

Ami a kétórás játékidőt illeti, ugyan néhol megbicsaklik az ütem és tény, hogy Godzilla pusztításai a kellő pillanatban mindig megtolják a pulzusszámot minden tekintetben (a városi csörtéje kifejezetten erős), de picit elnyújtja az időt a film addig a pontig, amíg hősünk össze nem kapja magát és be nem fejezi az önostorozást. Az utolsó harmadban már teljes erővel rákapcsol a jó értelemben vett hollywoodi látványfilmek vonalára és a kétségbeesett főszereplőkhöz hasonlóan minden tűzerőt és muníciót bevet annak érdekében, hogy hatékony legyen. Godzilla gigászi jelenléte már önmagában lenyűgöző és félelmet keltő, valid fenyegetést jelent és bár sejtjük, hogy a szereplők sikerrel járnak, elhiteti a film azt, hogy ez a szörny tényleg legyőzhetetlen. A végső akció ezzel együtt bombasztikus, elképesztő látvánnyal bír, megoldása pedig végül megérdemelt katarzissal is szolgál minden értelemben.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Összességében egy erőteljes, humán drámára összpontosító szörnyfilm lett ez, ami tényleg igyekszik megadni mindent, amiért szeretjük ezt a nagy gyíkot. Örökségét nem vicceli el, azt a feladatát, hogy a japánok megtört és újjáéledt harci szelleméről beszéljen, komolyan veszi, de nem érzi rangon alulinak azt sem, hogy megadja a látványfilmek rajongóinak azt, amire vágynak. Törést, zúzást, harcokat, atomi leheletet és katartikus győzelmet egy olyan természeti erő felett, ami tudjuk, hogy előbb-utóbb úgyis visszatér. És ez így van rendjén.

Godzilla Minus One

Kinek Ajánljuk
  • Azoknak akik unják a lebutított, amerikai Godzilla verziót.
  • Azoknak, akik a szörnyfilmjük mellé szeretik az emberi drámát .
  • Azoknak akik egy bitang látványvilággal rendelkező filmet akarnak látni.
Kinek Nem
  • Azoknak nem akik nem bírják a pátoszos ábrázolásmódot.
  • Azoknak, akik unják ezt a nagy, behemót gyíkot.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.