Hirdetés

Hullaadás - Kritika

|

Véres Valentin halloweeni sikolyba mártva, nagy adag poénfröccsel, csipetnyi konzumizmus kritikával.

Hirdetés

Eli Roth anno a 2000-es évek elején hívta fel magára a figyelmet a Kabinlázzal és a Motellel, illetve az sem volt hátrány, hogy világi cimborák Quentin Tarantinóval. Azóta kipróbálta magát az akciófilm (Bosszúvágy), a családi fantasy (A végzet órája) és a thriller (Kopp-kopp) műfajában, de sehol sem sikerült maradandót alkotnia. A régóta húzódó Borderlands mozival is bőven vannak problémák, ám előtte visszatért a kaptafához a Hullaadással.

Hálaadás van Plymouth városában és a helyi hipermarket kinyit egy Black Friday akció keretein belül. A lakosok megrohamozzák az üzletet, ami tragédiába torkollik. Egy évvel később a közösség még mindig nem épült fel teljesen a gyászból, aminek tetőzéseként feltűnik egy maszkos gyilkos és mindenkit eltesz láb alól, akinek köze volt a halálos kimenetelű fekete péntekhez.

Hirdetés

Aki nem tudná, a film egy kamu előzetesen alapul, Quentin Tarantino és Robert Rodriguez 2007-es Grindhouse produkciói kapcsán. A Halálbiztos és a Terrorbolygó előtt ugyanis olyan kedvcsinálók mentek le, melyek megidézték a kor esszenciáját. Így volt ez a Machetével, melyből szintén készült két egész estés mozi, illetve most a Hullaadással.

Roth műve a slasher műfaj előtt tisztelgett parádésan, s noha eltelt bő 15 év, a potenciál adott volt egy remek zsánerfilmhez. Aki azonban azt várná, hogy kockáról kockára viszontlátja a klasszikus előzetest, az csalódni fog. A direktor elmondta, hogy a terv végig egy másféle alkotás volt, s noha visszaköszön egy-egy ismerős jelenet, a végeredmény eltér. Hogy mennyire, az már a prológusban bebizonyosodik, ugyanis olyan felvezetőt kapunk, ami egyszerre röhejes és piszok hatásos. Az ominózus Black Friday napján bepillantást nyerünk a főszereplők jellemébe, elsősorban egy tinédzser társaságra fókuszálva, de a helyi seriff és néhány szülő is feltűnik.

Roth hozza a szokásos "over the top" stílust, iszonyatosan eltúloz mindent, valahogy mégis eléri a célját. A leárazások miatt kontrollját vesztő tömeg egy megvadult zombicsordára emlékeztet és a boltban uralkodó indulatok is ezt támasztják alá. A nyitány gondoskodik róla, hogy fel tudjuk mérni, mennyire leszünk vevők a továbbiakra. Eltelik egy év, történtek változások, a lényeg persze mégiscsak a John Carver telepes maszkját hordó gyilkos és annak véres missziója. Lépésről lépésre intézi el áldozatait, s mindez egy nagyszabású terv része, mely egyben szembesítés is.

Némiképp meglepő, de Roth belesző a képbe egy erős kapitalizmus kritikát a fogyasztói társadalom elkorcsosult szokásairól, valamint láthatóan finoman szólva sincs jó véleménnyel a Z generációról. Szinte minden tini egy idegesítő kretén, senkiért nem lehet izgulni, mely a legtöbb esetben nagy hiba lenne, itt mégsem túl zavaró. Leginkább azért nem, mert a Hullaadást végig körbelengi a humor. Koromfekete, morbid poénok váltják egymást és a legtöbb működik. Roth megalomán ízléséhez remekül passzol, egyúttal tesz róla, hogy ne vegyünk véresen komolyan az itt látottakat.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Horrorfronton hozzák a kötelezőt, az X-es korhatárt nem feltétlenül éreztem jogosnak, maximum egy jelenetsor indokolja az elborultsága miatt. Sajnos nem ússzuk meg hibák nélkül sem és itt most nem tudatos túlzásokra gondolok. Sokkal inkább a karakterek közti kapcsolatok hiányára, ahogy valaki eltűnik fél órára, majd ismét feltűnik néhány pillanatra bárminemű következetesség nélkül. A gyilkos kiléte nem túl meglepő, még akkor sem, ha a reveláció olyan logikai bukfenceket eredményez, melyek fejvakarásra adhatnak okot. A zárás megágyaz egy folytatásnak és ha lehet hinni a pletykáknak, el fog készülni a második rész.

A Hullaadás messze nem tökéletes, nyugodtan lehet butának, felületesnek bélyegezni és még csak nem is lövünk mellé ezekkel a kijelentésekkel. Ugyanakkor a fekete humor, a túltolt konzumizmus-kritika és a horrorelemek abszolút a helyükön vannak. Egy magából kifordult hommage ez a slasher műfajnak, ahol direkten, ám frappánsan tisztelegnek a műfaj előtt. Roth lehet, hogy még mindig nem túl jó rendező, de tudja, miként kell a szórakoztatást keverni a brutalitással. Az asztal tehát megterítve, a lakoma bőséges, csak meg ne feküdje a gyomrunkat. Jó étvágyat hozzá!

Hullaadás

Kinek Ajánljuk
  • Aki szerette Roth korábbi horrorjait
  • Aki kedveli, ha klasszikus slashereket idéznek meg
  • Aki egy kellően véres és szórakoztató horrorra vágyik…
Kinek Nem
  • ...akkor is, ha elég következetlen és buta
  • Aki nem tudja elengedni a logikátlanságokat
  • Akit zavar, ha egy szereplővel sem lehet azonosulni
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.