Hirdetés

Mennyit ér egy élet? - Kritika

|

Ahol az igazságszolgáltatás, az objektivitás, az etika és az emberség találkozik. Létezik ilyen egyáltalán?

Hirdetés

Néhány nap, és kijelenthetjük, hogy kereken húsz éve dőltek le a World Trade Center ikertornyai és zúzódott porrá a Pentagon Virginia állambeli arlingtoni épülete. Nincs azon mit vitatni, hogy nem csak az Egyesült Államok, de világszinten is az egyik legnagyobb (terror)tragédiának tartjuk 2001. szeptember 11. történéseit. Az emlékezés azonban ennél a pontnál megáll, és nemzetbiztonságban megingott bizalommal éljük tovább mindennapjainkat, holott elfeledkezünk egy "aprócska" kihívásról, miszerint az áldozatok hozzátartozóit valahogy kárpótolni kéne: ezt tárja fel számunkra Sara Colangelo Netflixen debütált filmdrámája, a Mennyit ér egy élet?.

Hirdetés

Már a cím is magában hordozza a morális dilemmát, ami a film egészét áthatja, de ez különösen akkor válik igazán relevánssá és érdekessé, amikor kiderül, hogy az áldozatok kártérítéséért egy ügyvéd, Kenneth Feinberg (Michael Keaton) felel. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy szabad kezet kap a pénz igazságos felosztása ügyében, de természetesen a törvények és a "nagy halak" jelentősen korlátozzák tevékenységében. Ugyanakkor az elhunytak és a sebesültek elsősorban nem az elithez tartoznak, hanem a középosztályhoz, vagy inkább attól lefelé. Ennélfogva kitalál Feinberg egy képletet, amivel ki tudják számolni minden jogosultnak a gazdaságilag meghatározott "értékét", és aszerint díjazni. Itt persze hatalmas különbségek alakulnak ki az áldozatok között, pusztán egy-egy betöltött pozíció miatt (például, míg egy takarító 200 ezer dollárt kap, addig egy ügyvezető igazgató 14 milliót).

A jogtudomány művelőit és magát a jogot sokszor éri bírálat a túlzott objektivitása miatt - értve ez alatt azt, hogy az emberi tényezőt teljesen figyelmen kívül hagyják, és csupán a statisztikákra és a számokra hagyatkoznak a szakmában. A Mennyit ér egy élet? többek között ezt a kérdéskört boncolgatja az elkötelezett és objektivitást megtestesítő statisztikus-jogászon, Feinberg karakterén keresztül. Nem könnyű álláspontot foglalni a film által felvetett kérdésekben, mert az ügyvéddel szemben ott van a feleségét elvesztett kisember, Charles Wolf (Stanley Tucci), aki Feinberg Victim Compensation Fundja (Áldozatkártérítő Alap) ellen próbál küzdeni.

A film egyik nagy erőssége, hogy rendkívül tapintatosan kezeli a helyzet tragédiáját. Nem próbál hatásvadász eszközökkel az ingereinkre hatni (ahogy például a hasonló műfajú Spotlight - Egy nyomozás részletei sem), hanem a szereplők egyéni drámája igazolja a történések súlyosságát, amihez Keaton, Tucci és a még nem említett jogászkollégát megformáló Amy Ryan alakítása is kellett. Különösen visszafogott, mégis megrendítő az a pillanat, amikor a füstölgő tornyokat csak egy vonat ablakának visszatükröződéséből látjuk. Ahogy haladunk előre a cselekményben, úgy válik fokozatosan az ügy Feinberg számára szakmaiból személyessé. Nem arról van szó, hogy elveszítette realitásérzékét, és érzelmeinek vezérletével hozott döntéseket, hanem Wolf tevékenységének köszönhetően észrevette a számsorok és a táblázatok között az embert.

A dialógusok talán nem annyira velősek, mint ahogy egy oknyomozós-jogi drámában megszokottak, és emiatt a főszereplő által bejárt karakterív sem nyújt akkora katarzist. Ettől függetlenül - és ezt az igazi Ken Feinberg is megerősítette - komoly változásokon ment keresztül az ügy felgöngyölítése alatt. Azonban azt sem lehet kijelenteni, hogy itt minden egytől egyig így történt meg a valóságban, hiszen erre a választ egyedül azok tudják, akik a 9/11-es események életben maradt elszenvedői voltak. A film tempója megfelelő, könnyedén visz magával a cselekmény, és ha valakit érdekel egy eddig kevésbé taglalt periódusa a húsz évvel ezelőtt történteknek, nem fog csalódni.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Készült már hasonló zsánerben sokkal emlékezetesebb alkotás (forgatókönyvírás szempontjából most a tárgyalótermi filmeket is idevenném), mint az egyébként kissé szájbarágós tanmeseként is elkönyvelhető Mennyit ér egy ember?, de Colangelo eléri, amit kell: megválaszolja a filmcímben feltett kérdést és behatóan körbejárja azt.  

Mennyit ér egy élet?

Kinek Ajánljuk
  • Aki szereti a jogi drámákat.
  • Aki szeretné egy jelentős történelmi esemény kevésbé ismert részletét megismerni.
  • Aki remek színészi alakításokra vágyik.
Kinek Nem
  • Akit zavar, ha egy filmben "csak" beszélgetnek.
  • Aki valami kiemelkedőt vár a műfajban.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.