Hirdetés

Szörnyeteg - Kritika

|

A szubjektív igazságok csapdájában.

Hirdetés

2024-ben talán már végletesen elcsépeltnek hangozhat a megállapítás, miszerint világunkat inkább a szubjektív, semmint az objektív igazságok mozgatják. Az már egy hosszú vita tárgya lehetne, hogy az előbbi honnan is eredeztethető: az egyénből, a felmenőiből, a központi hatalomból, a társadalmi normákból?

Az öt év után ismét hazai filmet forgató Hirokazu Koreeda japán rendező (a 2018-as Bolti tolvajokkal Cannes-ban nyerte el a legjobb film díját, azóta két idegennyelvű filmet forgatott le) az igazság, mint univerzális fogalom problematikáját bontja ki a Szörnyeteg című filmjében. Ezt méghozzá a lehető leggyönyörűbb és legmeghatóbb módon hajtja végre, ami talán még azokat is gondolkodóba ejti, akik idáig meg voltak győződve arról, hogy csakis a saját igazuk a szent és sérthetetlen, és mindenki más egyszerűen el van tévedve.

Hirdetés

A tavalyi évet öt díjjal abszolválta a Szörnyeteg a különböző filmfesztiválokon - közöttük talán a legnívósabb Szakamoto Judzsi győzelme a legjobb forgatókönyv kategóriában. Ez utóbbi teljesen megérdemelt, hiszen a Szörnyeteg az egyik legproblémásabb narratív struktúrában jeleskedik, nevezetesen elmeséli ugyanazt az időintervallumot több szereplő perspektíváján keresztül. Mindezt úgy, hogy minden egyes iteráció a maga különböző szemszöge ellenére izgalmas maradjon, és tudjon valami újat mutatni az előzőhöz képest.

Egy este kigyullad egy hostess klub, amit az egyedülálló, megözvegyült anyuka, Szaori, illetve ötödikes kisfia, Minato a lakásuk erkélyéről követnek figyelemmel. A kiscsalád látszólagos idillje gyorsan elillan, miután Szaori egyre furcsább viselkedést figyel meg a fiánál, és csakhamar az iskola új tanárának, Mr. Horinak a nyakába akarja varrni az egész változást. A tanár bár bocsánatot kér, a probléma nem szűnik meg, Szaori pedig egyre vehemensebb módon követel elégtételt az iskolától.

Az első felvonásban nagyon könnyű beleélnünk magunkat az anyuka szerepébe nézőként, és az igazgató, illetve a tanári kar őszintétlensége, passzivitása már egyenesen vérlázító lesz a fejezet végére. A néző gyorsan el is könyvelheti magában, hogy bizony, a címszereplő valószínűleg ez a Mr. Hori lesz, aki kiskorú diákokon áll bosszút korábbi sérelmeiért. Igen ám, de ezután visszaugrunk a hostess klub leégésének estéjéhez, és ezúttal már Mr. Hori szemszögéből kísérjük végig az eseményeket, majd megrökönyödve tapasztaljuk, hogy az anyuka követelései túlzónak bizonyultak.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A Szörnyeteg már akkor is fontos üzenettel szolgálna, ha csak ezt a két szubjektív igazságot ütköztetné egymással, ám a bravúr a harmadik felvonással teljesedik be. Nemcsak az derül ki, hogy ki is égette le a hostess klubot (ami igazából nem is a fő rejtélye a cselekménynek), hanem az is, hogy kicsoda a címben található szörnyeteg. Az utolsó, Minato szemszögéből bemutatott szegmens ugyanis teljesen a feje tetejére állítja az addigi ismereteinket, és szembesíti a nézőt is, hogy milyen könnyen tudunk rezonálni a felnőtt karakterek motivációival és sérelmeivel, miközben teljesen megfeledkezünk azokról, akikért egy felnőttnek felelősséget kellene vállalnia: a gyerekekről.

A záró etap történéseit már nem részletezném, csupán annyit tennék hozzá, hogy szívbe markolóan világít rá a jelenünk problémáira, miszerint a nagy "elfogadási háború" célkitűzéseit milyen könnyedén forgatják át az emberek a saját szubjektív igazságukká. Ez pedig az első bekezdésben taglalt patthelyzethez tud vezetni: ha nekem is igazam van, meg a másiknak is a saját szemszögéből, akkor kié a "tuti igazság"? Koreeda egy harmadik perspektíva bevonásával szembesíti az első két nézőpont karaktert a fals gondolkodásmóddal, a szűk látásmóddal, amire reflektálva végül képesek lesznek feloldani a saját patthelyzetüket.

A Szörnyeteg legnagyobb erénye, hogy többféle néző is megtalálhatja benne a számításait. Aki a kreatív narratív megoldásokat hajkurássza, annak a cselekmény hármas struktúrája találhat be. Aki a tanulságos és elgondolkodtató történeteket szereti, az háromféle nézőpontból kap üzeneteket, melyek egymást kiegészítve egy igen fontos verdiktet fogalmaznak meg. Végül pedig aki az érzelmes, a lelket simogató és megszólító műveket preferálja, az valószínűleg a finálé záró képkockáinál a könnyeivel is küszködhet.

Szörnyeteg

Kinek Ajánljuk
  • Akik a rendező eddigi filmjeit is szerették
  • Akik nyitottak a nem tradicionális cselekménymesélésre
  • Akik szeretik, ha egy film a hangulatával és az érzelmi világával is képes beszippantani őket
Kinek Nem
  • Akik nem akarják mások nézőpontját megismerni
  • Akik szerint csak objektív igazság létezik
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.