Hirdetés

Taxi 5 - Kritika

|

Szinte semmit nem vártunk a Taxi 5-től, de még így is csalódtunk.

Szűk 20 éve már, hogy mozikba került Luc Besson klasszikusa, a Taxi. A francia veterán filmje akkora siker lett, hogy további három rész követte még, a színvonal csökkenése mégis zuhanórepülésben vonta ki a forgalomból a legendás Peugeot-t. Most, 11 évvel a negyedik rész kiheverése után, egy teljesen új szereplőgárdával és felütéssel igyekeztek feltámasztani a szériát. Mondanánk, hogy becsülettel próbálkoztak, de senkit nem akarunk áltatni.

Hirdetés

Az 1998-as Taxi Samy Naceri és Frédéric Diefenthal főszereplésével egy stílusos, belevaló, látványos s egyben humoros akcióvígjáték formájában csinált marha jó reklámot a Peugeotnak, a folytatások viszont abszolút elfelejtették, vagy inkább képtelenek voltak ráérezni a sikerrecept egyensúlyára. A máig számos ikonikus jelenetet vagy egy-egy kifejezetten emlékezetes humoros gaget az olcsó, önismétlő megoldások váltották fel. Az igazán szomorú az egészben mégis az, hogy még ez a minőségromlás is enyhének tűnik a Franck Gastambide által rendezett és főszerepet is vállaló Taxi 5-je mellett. Ez a reboot nagyon nem jött össze.

A németek, japánok, mikulások és belgák után az olasz maffia marseille-i különítményével gyűlik meg a franciarendőrség baja, a csúnya gonosztevőket pedig egy egészen infantilis rendőrbrigád legkevésbé értelmi sérült tagja, Sylvain (Franck Gastambide) kell felszámolnia. Kapóra jön az eredeti filmek legendás Daniel Moralesének az unokaöccse (vagy kije), Eddy (Malik Bentalha), aki az elmúlt évek egyik legelviselhetetlenebb komikus karaktere, viszont egyedül ő tudja előkeríteni a már-már mítoszokat ihlető Peugeot-t. Miután életet lehelnek Daniel egykori csodajárgányába, kezdetét veszi egy bő másfélórás, fogcsikorgatóan kínos alibizés, amiben gyakorlatilag két értékelhetőbb jelenet kapott helyet - az a durván 10 perc, amikor nagy nehezen szerepet kapott az a taxi, mely az egykor szebb időket látott széria címét is ihlette.

Muszáj előbbre mennem és bővebben is megemlítenem azt a problémát a Taxi 5-tel, ami ugyan nem felelős a film élvezhetetlenségéért, de talán a legelkeserítőbb mindközül. A szinte teljes szereplőgárda "felfrissítése" utána ez a film már tényleg csak címében vállal rokonságot Besson klasszikusával, ezért is érthetetlen számomra az a döntés, miszerint az autórajongók egy jelentős részénél nedves álmokat eredményező Peugeot egyszerűen csak indokként szolgált egy pocsék vígjáték elkészítésére. Arról mindenki nyugodt szívvel tegyen le, hogy akár egy jobban összevágott vagy mérsékelten hangulatos jelenetben láthatja viszont a szóban forgó járgányt, ilyenről ugyanis szó nincsen. A Taxi 5 végleg kiherélte mindazt, ami anno naggyá tette az eredetit. És hogy mi maradt nekünk? Egy olcsó, viccesnek közel sem nevezhető, de annál nevetségesebb vígjáték, semmi több.

Ugyan Papp Dániel és Hamvas Dániel igyekeztek valamelyest feljavítani a két főszereplő munkáját a szinkronizálás során, Franck Gastambide és Malik Bentalha teljesen alkalmatlanok voltak arra, hogy egy, a vásznon jó kémiával rendelkező, szórakoztató párost összehozzanak. Gastambide gyakorlatilag egy gazdaságos Vin Diesel, de még így is ő volt az egyetlen Gibert felügyelő visszatérése mellett, aki képes volt értelmet és rációt vinni a teljesen infantilis cselekménybe, ha már rendezőként képtelen volt erre. Malik Bentalha, a viccesnek szánt, ám a legkevésbé sem az Eddy szerepében pedig az élő példa arra, amikor egy karakter, nem hogy nem tesz hozzá semmit egy filmhez, de még el is vesz abból. Eddy maga jellemzi az egész Taxi 5-öt: értetlen, inkompetens és borzasztóan idegesítő. A film humoráról az egyetlen pozitívum, ami elmondható, hogy nem próbálkozott meg az ócska malachumor behozatalával.

A karakterekre és a rendőrség hozzá nem értésére felépített jellemkomikumok 90%-ban teljesen megbuknak, ami pedig működik, azt is láttuk már vagy ezerszer. Akcióról, épkézláb üldözésekről pedig ne is álmodjunk, a film fényképezése és vágása végig egy lelkes amatőr munkáját tükrözi, mintsem egy kiforrott produkcióét. A Taxi 5 egész olasz maffiás sztorija pedig még ahhoz is gyenge, hogy klisésnek nevezhessük. Jellemtelen, üres karakterek mindenütt, akik közül egyedül Eddy emelkedik ki, negatív irányba. A cselekménynek semmi tempója azon kívül, hogy különböző snittek követik egymás, így gyakorlatilag már tényleg nincs semmi, ami arra ösztökélné az embert, hogy végigülje a Taxi 5-öt.

Az egyetlen pozitív dolog, amit el lehet mondani a Taxi 5-nek csúfolt balesetről, hogy ez talán már elég lesz ahhoz, hogy végleg nyugdíjaztassák Daniel Peugeot-ját. Esetleg az is előfordulhat, hogy kicsit jobb szemmel fogunk nézni a korábbi részekre, mert ezt tényleg jobb lesz mihamarabb elfelejteni, azt pedig elhinni sem akarom, hogy Luc Bessonnak köze lett volna a forgatókönyvhöz.

Taxi 5

Kinek ajánljuk
  • Azoknak a tősgyökeres rajongóknak, akik mindent bevállalnak.
Kinek nem
  • Azoknak, akik reménykedtek abban, hogy ebből még lehet valami.
  • De még azoknak sem, akik teljes szkepticizmussal fogadták a Taxi 5 hírét.
  • Annak, akinek már a folytatások is megfeküdték a gyomrát.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.