Hirdetés

Út a díjesőig - Kritika

|

Ami ezúttal a megszokottnál is sokkal rögösebb.

Hirdetés

Nem feltétlenül sorolhatók az argentin vígjátékok a hazai (és az európai) moziközönség elsődleges filmpreferenciái közé, ám ez korántsem jelenti azt, hogy az olyan filmek, mint a 2014-es Eszeveszett mesék vagy az idén korábban már mozikban megjelent és a napokban az HBO Maxon debütált Út a díjesőig nem érdemelnének kiemelt figyelmet (utóbbi spanyol-argentin koprodukció, hogy egészen pontosak legyünk). A már jól összeszokott argentin rendezőpáros, Mariano Cohn és Gastón Duprat -  akiknek az Út a díjesőig már a kilencedig egész estés játékfilmjük - ugyanis jöttek, láttak és győztek. Ha nem is a pénztáraknál, de az idei év (eddigi) vígjáték-felhozatalában mindenképp.

Hirdetés
 

Elhinné nekem bárki, hogy egy film, aminek a nyolcvan százalékát egy olvasópróba teszi ki, esélyes lehet az év legjobb komédiájának megtisztelő pozíciójára? Bizonyára első olvasatra a többség jót mosolyog ezen a felvetésen, de kétség ne férjen hozzá, hogy a látszat néha erősen csal. A történet három karaktert követ nyomon: egy rendezőt, Lolát (Penélope Cruz) és két színészt, Ivant (Oscar Martínez) és Félixet (Antonio Banderas), akik egy idős gyógyszercég-tulajdonos, Humberto (José Luis Gómez) produceri felügyelete alatt készítik el egy regény filmadaptációját, melynek vízióját Lola álmodja meg, utóbbi kettő pedig a főszereplő párost alakítja. A direktor módszerei azonban enyhén szólva sem hétköznapiak (például sziklát lógat a színészek feje fölé, hogy fokozza a forgatókönyvben is érzékelhető feszültséget), amik három ennyire különböző személyiségű figura esetében különösen sok helyzetkomikumot szülnek.

Az Út a díjesőig egy zseniálisan szórakoztató filmszatíra, ami a műfajelemek arányos vegyítésének köszönhetően egy percre sem csap át tolakodó hatásvadászatba és ripacskodásba. Bár a gúny és a paródia adja a film humorának savát és borsát, egy percre sem érezni azt, hogy a film készítői ujjal mutogatva oktatnák ki a filmművészek színes társaságát, még ha Lola személye a szerzői művészfilmeseknek, Ivan a begyepesedett kultúrsznoboknak, Félix pedig a pénzhajhász popcornmozi-sztárocskáknak mutat görbe tükröt. Ennek ellenére a filmművészetért és az alkotásért való fékevesztett rajongás és tisztelet mindvégig érezhető a filmen, és a figurák szemlátomást szélsőséges viselkedésének dacára mindannyijuk ars poeticája hordoz magában némi igazságot. Egyszerre nevetséges és igaz, amit bemutat Cohn és Duprat: a művészet nem egy objektívan kezelhető fogalom, amit csupán egy perspektíva szűrőjén lehet vizsgálni, hanem több felfogásból is lehet meríteni.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Mindenesetre a három főszereplő egyvalamiben megegyeznek (bár a háttérben tevékenykedő Humberto is nyugodtan idesorolható): egytől egyig elképesztő hiúk. A hiúság generál minden egyes konfliktust a film során, az elvi nézetkülönbség valójában csak a jéghegy csúcsa. Ennél a pontnál viszont már mi is magunkra ismerhetünk a karakterekben, nem kell művészfilmeket készíteni és a vörös szőnyegen pózolni, hogy észrevegyük az ember esendőségéből fakadó tragikomikus pillanatokat.

Az Út a díjesőig párbeszédei megnevettetnek, bizonyos momentumaiban odapirítanak, sőt időnként egyenesen rémisztőek, de a film valójában egy igazi szerelmeslevél a filmkészítéséhez. Ám a forgatókönyv mellett a színészi alakítások is említést érdemelnek, ugyanis a főszereplő trió nélkül nem kaptunk volna ennyi átélhető és szórakoztató pillanatot (a szinkron előtt is le a kalappal). Sajnos a valódi díjesőről lemaradt Cohnék filmje, de néhány jelölést így is sikerült begyűjtenie, többek között a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon és a San Sebastian Nemzetközi Filmfesztiválon. Az igazán nagy szó viszont mégis az, hogy megkaptuk az év talán legkellemesebb meglepetését, amit öröm lesz újra és újra elővenni!

Út a díjesőig (2021)

Kinek Ajánljuk
  • Aki szereti a filmkészítésről szóló filmeket.
  • A fekete humor kedvelőinek.
  • Aki szereti, ha egy film dialógus-és karakterközpontú.
  • Aki remek színészi alakításokra vágyik.
Kinek Nem
  • Aki nem szereti, ha egy film elsősorban a párbeszédekre épít.
  • Aki nem bírja a fekete humort.
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.