Hirdetés

Top 10 - Az X-akták legjobb részei

|

Az 1993-ban megjelent X-akták nem csak egy thriller és horror elemekkel tűzdelt amerikai sci-fi sorozat, hanem kőkemény politikai és emberi dráma.

Hirdetés

Nem véletlen, hogy először kilenc, majd tizennégy év után újabb két évadot élt meg, továbbá két mozifilm is készült belőle. Mindenki kedvenc FBI-os UFO-vadászai, Dana Scully (Gillian Anderson) és Fox Mulder (David Duchovny) több mint 200 fantasztikus résszel ajándékozott meg minket, ebből állítottunk most össze egy válogatást. (A részek nem rangsorolva vannak, hanem kronológiailag következnek.)

Hirdetés

A gumiember/A gumiember visszatér (1. évad 3. rész, 21. rész)

Scully és Mulder egy sorozatgyilkost keresnek, aki áldozatait bezárt ajtók és ablakok ellenére ölte meg, és mindnek kitépték a máját. Hamarosan összefüggést találnak a 30 évvel azelőtti, hasonlóan kivitelezett gyilkosságokkal, és egy szokatlan, elnyújtott ujjlenyomat meggyőzi Muldert, hogy nem egy átlagos halandót keresnek. Elfogják a genetikai mutánst, Eugene Toomst, akit végül a folytatásban felmentenek. Mulderék próbálják megakadályozni, hogy Tooms a végső, ötödik májat is megegye, ami újabb 30 évre lesz neki elegendő.

Nem csak Tooms hátborzongató sárga szemei vagy az epétől csöpögő vájata miatt ver hevesebben a szívünk, ha a gumiemberre gondolunk. A tudat, hogy sehol nem vagyunk biztonságban, mert egy Pennywise-féle rettenet bármikor mögöttünk teremhet, igen nyugtalanító, még felnőtt fejjel is. A parafaktor mellett görbe tükröt mutat az igazságszolgáltatásnak is, mivel egyértelmű indíték és bizonyíték hiányára hivatkozva szabadon engednek egy gyilkost.

Anasazi-trilógia (2. évad 25. rész, 3. évad 1-2. rész)

Az X-akták soha nem csak a földönkívüliek, hihetetlen lények felkutatásáról és a kilátástalannak tűnő rejtélyek megoldásáról szólt. Az idegenek létezésének bebizonyításának átfogóbbnak és bonyolultabbnak akadálya van annál, mintsem szimplán bizonyítékokat gyűjteni. A Mitológia-epizódok a Szindikátus, az (árnyék)kormány összeesküvéseivel foglalkoznak, melyeknek célja, hogy minden esetet és bizonyítékot eltussoljanak, elrejtsenek a kíváncsi szemek elől.

Az Anasazi-trilógia is ezt mutatja be: azoknak, akiknek nem érdeke, hogy kitudódjanak az idegen létformákra utaló bizonyítékok, semmi nem állhat az útjukba. Emberéletekre való tekintet nélkül teszik el láb alól azokat, akik harcolnak az igazságért, és egy egyre korruptabb, a legmagasabb szintekre beszivárgó hálózat bontakozik ki előttünk az évadok során. Emlékeztetnek rá, hogy egy porszem vagyunk a gépezetben, és hogy a Nagy Testvér mindig figyel.

A falka (4. évad 2. rész)

Nincs itt semmi misztikum, ez a rész jól prezentálja, hogy nem kell ahhoz másik bolygóig mennünk, hogy fura szerzetekkel találkozzunk. Ebből a szempontból a Peacock család félelmetesebb is, mint bármi, ami ismeretlen. Rettegnek tőlük a helybeliek, mivel évtizedek óta maguk között szaporodnak, emiatt kinézetük deformált, és szinte minden ritka születési rendellenesség megfigyelhető rajtuk a csökevényes végtagoktól a nyitott hátgerincig. Az abnormalitás nem csak a fizikumukon mutatkozik meg, hanem értelmi képességeiken is. Az állati ösztönök dominánsak, mindent megtennének a családjuk védelméért, még ölnének is. Az epizód igyekszik elrettentő példaként szolgálni, miközben egy ritka, de létező jelenséget mutat be, amit az anya megvédésének és a család egységének megtartása képében egy csepp szentimentalizmussal fűszerez meg. Nem mellesleg, Johnny Mathis Wonderful! Wonderful! című dala rémisztő aszinkronban van az alatta látható brutális gyilkossággal. Micsoda megrázó párosítás!

Egy erős dohányos emlékei (4. évad 7. rész)

Szintén a Mitológia-részekhez tartozik, és végre betekintést nyerhetünk a titokzatos "Cigarettázó férfi" életébe. Az addig kíméletlen, ellenszenves figuráról kiderül, hogyan vált azzá, akit mi az első évadban láthattunk, és hivatalos kötelességein túl a magánéletét, jellemét meghatározó csalódását is megismerhetjük. Elhivatott az írás iránt, a folyamatos elutasítások azonban megtörik. Ezzel a motívummal próbálták emberibbé tenni és közelebb hozni őt a nézőkhöz. (Szó, mi szó, ez az epizód sokat segít az értelmezésben és a háttértörténet kibontása nagyon kellett már eddigre, de a Cigarettázó férfi cseppet sem lett szimpatikusabb - a szerk.)

Gecsemáné-kert (4. évad 24. rész)

Kanada hegyei között jégbe fagyva találnak egy testet, ami feltehetően földönkívülié. Mulder szeretné nyilvánosságra hozni a felfedezést, hogy végre higgyenek az emberek, de kiderül, hogy a Szindikátus azért informálta félre Muldert már hosszú idők óta, hogy a hihetetlen történetekkel és a folytonos nyomozással elleplezzék saját szörnyű tetteiket és összeesküvéseiket. Sokkal rettenetesebb és földhözragadtabb ügyek fedősztorijaként elhitették Mulderrel, hogy az idegen interakciók az okai mindennek.

Scully összetűzésbe kerül a munkája és betegsége miatt a családjával, és meginog mind az Istenbe, mind a Mulderbe vetett hite. Jelentéséből ismerjük meg az esetet, hogy hogyan vezették őket félre az idegen életformákkal kapcsolatban, és fény derül arra is, hogy a nála diagnosztizált rák nem véletlenül támadta meg a testét.

Az epizód címe már önmagában árulkodó: az utolsó vacsorát követően Jézus tanítványaival a Gecsemáné-kertbe ment, ahol Júdás elárulta őt.

Posztmodern Prométheusz (5. évad 5. rész)

Tipikus Frankenstein-sztori végtelen kedvességgel tálalva. A régi idők szörnyfilmjeihez híven fekete-fehér, ezért - és témáját tekintve - könnyen eszünkbe juttathatja David Lynch Az elefántember című filmjét. Az epizód nem csak az élet eredetét taglalja, hanem lényegét is, alapul veszi a mitológiát, és humoros, bájos, szeretetteljes köntösbe öltözteti.

Dr. Pollidori genetikai kutatásai félresikerülnek, aminek eredménye egy amorf, kétarcú lény. Persze az igazi fenyegetést nem ő jelenti, kiderült a "szörnyről", hogy övé talán a település legnagyobb szíve, elrettentő külseje pedig egész életét megkeserítette, amiért Pollidori a felelős. Kissé giccses, nagyon abszurd, de látszólagos durvasága ellenére nagyon szerethető rész, köszönhetően a mogyoróvajas szendvicsnek és Chernek. David Duchovny a végén látható koncertet a sorozaton belül a kedvenc befejezéseként emlegette.

Rossz vér (5. évad 12. rész)

A sorozat egyik legviccesebb epizódja, amiben Mulder és Scully ugyanazt az esetet mesélik el, de mindketten máshogy emlékeznek rá. A Rossz vér a kényszerességen és a hegyes metszőfogakon keresztül parodizálja ki a vámpírmítoszt, ami önmagában elég humorforrás lenne, de Mulder és Scully visszaemlékezései még rátesznek egy lapáttal. Kirajzolódik belőlük, valójában mit gondolnak egymásról - persze egy jó sztorihoz méltón eltúlozva -, és felüti a fejét a féltékenység is.

Háromszög (6. évad 3. rész)

A Bermuda-háromszög az Atlanti-óceán legrejtélyesebb helye, ami számos misztikus eltűnésnek a helyszíneként szerepel a szóbeszédben. Mulder egyedül, csónakon indul el oda, és Scully és a Magányos Harcosok később ájultan találnak rá a vízen hánykolódva. A sorozatra jellemző kettősség itt is kiéleződik: Mulder valóban egy szellemhajón járt, vagy csak elvesztette az eszméletét és rémeket látott?

A Queen Anne nevű hajó a II. világháború idején tűnt el a Bermuda-háromszögben. A németek épp elfoglalják, amikor Muldert a fedélzetre húzzák. Az utasok között ismerős arcokat vél felfedezni: Scully, Skinner, de még a Cigarettázó férfi vonásai is megelevenednek. Mulder megpróbálja rávenni a legénységet, hogy fordítsák vissza a hajót, különben Hitler megnyeri a háborút.

Nem pusztán idegenekről van szó, hanem történelemről, párhuzamos dimenziókról, időutazásról, és a karakterek saját jellemüknek megfelelő alakban tűnnek fel a múltban is. De az egyik legfőbb kérdés: azt hisszük el, amit látunk, vagy azt látjuk, amit elhiszünk?

Hétfő (6. évad 14. rész)

Az Idétlen időkig formuláját használja, egy bankrablás ismétlődik nap mint nap, amiben Mulder életét veszti. Olyan sokszor, míg déja vuje lesz, de kiderül, hogy nem a saját személyes poklát éli újra, hanem egy nőét, aki minden nap próbálja megmenteni. Számtalan variációt ki kell próbálnia a nőnek, hagyni, hogy megtörténjenek dolgok, több utat be kell járnia, mire rájön, mi a helyes megoldás. A tehetetlenség érzésének és az önfeláldozásnak egy nagyon szép példája, és annak, hogy néha hiába várjuk mástól a változást, csak mi magunk tudjuk megoldani a problémáinkat.

Türelem (8. évad 4. rész)

Nem csak azért került a listába, mert a Denevérember önmagában is elég félelmetes, hanem mert a nyolcadik évadtól válik Doggett ügynök a sorozat szerves részévé. A bűntény megoldása a szokásos mederben halad, viszont Scullynak szembesülni kell mindennel, amit régebben Mulder vele kapcsolatban átélt. Felcserélődnek a szerepek: Scully próbál meg okkult magyarázatot adni az esetre, míg Doggett a földhözragadt, tudományos érvekkel áll elő. Scullynak Doggett szinte tükröt tart, és ugyanazokon a procedúrákon mennek végig, mint újoncként Mulderrel, ami nagy hatást gyakorol a nyomozónőre, viselkedése egyszerre nosztalgikus és bűnbánó. Ki akar hinni és ki nem?

Nektek mik voltak a kedvenc részeitek?

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.