Hirdetés

Apokalipszis most - A végső vágás - Kritika

|

Francis Ford Coppola klasszikusa egy eddig még sosem látott formában tért vissza a mozikba.

Hirdetés

Negyven éve már, hogy Francis Ford Coppola háborús köntösbe bújtatott pszichodrámájával, az Apokalipszis mosttal először borzolta a mozinézők kedélyeit. Ezen évforduló alkalmából idén digitálisan felújítva kerül újra mozikba a film, melyet nem pusztán 4K UHD felbontásban restauráltak, hanem Coppola újra is vágta filmjét, így született meg a 183 perc hosszúságú Végső vágás.

Hirdetés

A Végső vágás előtt készült egy 145 és 195 perces változat is a filmből. Ez jól példázza, hogy Coppola soha nem volt igazán elégedett művével, amely nem meglepő a rengeteg nehezítő körülményt tekintve. Már a forgatás előtt átlépték a tervezett költségvetés határát, köszönhetően a Fülöp-szigeteken tomboló viharnak, ami tönkretette a teljes díszletet. Martin Sheen szívrohama miatt már nem merték elhalasztani a felvételeket, ezért testvérét, Joe Estevezt kérték meg, hogy helyettesítse a színészt néhány jelenetben. Marlon Brando felkészületlensége sem segítette a munkát. Egymillió dolláros fizetése ellenére nagyrészt improvizálni kényszerült, mert a helyszínre érkezve még nem ismerte Joseph Conrad A sötétség mélyén című regényét, sem a szövegkönyvet. Ezen felül közel 40 kiló súlyfelesleg volt rajta, emiatt teljesen elütött könyvbéli karakterétől. Rengeteg utómunkát és kameratrükköt igényelt, hogy enyhítsenek a különbségen.

Az elsőként mozikba kerülő 145 perces verzió megfelelt a stúdió igényeinek, de Coppolához - saját elmondása szerint - a Végső vágás áll a legközelebb. A történet azonban nem változott, csak itt-ott dúsabbá, máshol feszesebbé tették. Willard százados (Martin Sheen) azt a megbízatást kapja a vietnámi háború alatt, hogy titokban utazzon Kambodzsába, és végezzen az egykori köztiszteletben álló, ám eszét vesztett Kurtz ezredessel (Marlon Brando).

A háborús közeg egy végletekig kiélezett helyzetet mutat be, ami tökéletesen alkalmas arra, hogy felszínre hozza az ember valódi természetét. Épp ezért a vietnámi harcok csupán körítésként szolgálnak, hogy megfelelő képet lehessen alkotni a legszélsőségesebb szituációkról és legellentmondásosabb jellemekről. Háború nem csak régen dúlt, nem csak a nagyhatalmakra korlátozódott. A versengés, a belső vívódásai, az erkölcsösség és a kötelességtudat harca nap mint nap meghatározó tényezők úgy egyénileg, mint globálisan. Coppolának nem volt célja, hogy hibátlanul reprezentálja Vietnámot vagy heroizálja Amerikát, mindkét oldal felvillantja viselkedésének pozitív és negatív oldalát egyaránt. Mégis az egész film lényegét tekintve kulcsfontosságú, hogy a főszereplő nem egy dicső katona, kinek érdemeit kívánják felvonultatni, hanem egy kétes megítélésű tiszt lelki és testi megpróbáltatásait és fejlődését. Hovatovább, a fedélzeten lévők egyike sem hivatásos katona.

Willard százados utazása gyakorlatilag egy többrétegű allegória. Ahogy halad felfelé a folyón, egyre inkább megismeri célpontjának igazi valóját, egyre több kétség gyötri missziójának létjogosultságát illetően, és ahogy halad előre úgy kell egyre rettegettebb háborús övezeteken átkelnie. A fokozódó szörnyűségek, a folyamatosan kaotikusabbá váló hanghatások és az élesen kontrasztos megvilágítás nem csak a film szereplőit, de a nézőket is feszültté teszi, egyfajta révületbe ejti.

De nem csak a százados fejében kavarognak egyre homályosabb gondolatok. Az egész legénység kezdi elveszíteni a józan ítélőképességét, aminek használatát a háború szinte teljesen ellehetetleníti. Az értelmetlen és parttalan viszály irracionalitását remekül tükrözi Kilgore alezredes (Robert Duvall) kényszeres szörfölési vágya, az alaptalanul szitává lőtt vietnámi szállítóhajó vagy a kölyökkutya jelképe. A pszichológiai hadviselés legalább olyan fontos volt, mint a fegyverkezés. Ennek monumentális bizonyítéka szintén Kilgore-hoz köthető, gondoljunk a Wagnert harsogó helikopterekre. Willard előnyt élvez a többi matrózzal szemben, hiszen küldetése némi célt ad számára. Ezzel szemben Lance, a szörfös karaktere az, ami végig meséli egy hétköznapi ember leépülését. Miután felfesti arcára a közismert kamuflázst, már nem ugyanaz az ember többé. Könyörtelen időkben is szüksége van a törődésre, ha nem két-, akkor négylábú formájában. Ennek megvonása remekül (át)érezhető az őt megszemélyesítő Sam Bottoms játékán.

Kurtz bázisa maga a pokol legmélye. Ő a csiga a borotvaélen, a háború végterméke. Csodálattal adózik azok iránt, kik kegyetlen tetteiket az erkölcsösség, védelem és az önérzet címszó alatt hajtották végre. Maga is erre a sorsra jut, rejtekhelyén ezeket az eszközöket érvényesíti, leigázottjai pedig istenként tisztelik. Ez a motívum kollektíven értelmezhető, az emberi természet és a konfliktusok örök körforgására utal. Ezt Willard útjának vége is megerősíti, mely a filmtörténelem egyik leghíresebb intellektuális montázsát tartalmazza. Kurtz alattvalói fejet hajtanak előtte. Nem kívánják a szabadságot, hanem beigazolják az örökérvényű mondást, miszerint minden társadalom kitermeli a vezetőit, még akkor is, ha olyan, amilyen.

Az Apokalipszis most váza háborús és kalandfilm különös egyvelege, amely belső struktúráját az érzelmi pressziónak szentelte. Akármelyik verziót nézzük, bőven akad benne kritika a politikára, a háborúra, a habitusra, az érvekre nézve. Keményen szíven üti az embert, ahogy együtt utazunk a századossal, de rá kell jönnünk, mindenkinek ugyanaz a motivációja. Kúszni-mászni végig egy penge élén. És túlélni.

Apokalipszis most - A végső vágás

Kinek Ajánljuk
  • Azoknak, akik a lassú folyású, emberközpontú drámákat kedvelik
  • Akik eltudnak merülni a film és saját maguk elemzésében
  • Imádják a gondosan összeválogatott soundtrackeket
Kinek Nem
  • A brutalitást nem tűrő nézőknek
  • Akik nem szoktak hozzá a két óránál hosszabb filmekhez
  • A könnyű, nyáresti akcióra vágyóknak
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.