Hirdetés

Évadkritika: A Vox Machina legendája - 2. évad

|

A Critical Role csapat kalandjai folytatódnak.

Hirdetés

A tavalyi évkezdet egyik kellemes meglepetése volt az Amazonra érkező A Vox Machina legendája animációs sorozat, mely a szerepjátékosok körében népszerű Critical Role RPG-csapat kalandjait varázsolta a tévéképernyőre. Ezzel az Amazon nemcsak a szuperhősök táborában (Invincible, A fiúk), hanem a fantasy zsánerében is sikeresen adaptált egy rétegközönséggel bíró történetet, mellyel mind a platform, mind az eredeti sztori készítői jól jártak.

Nem is beszélve arról, hogy az animációs részlege az Amazonnak immáron minden olyan felnőtt néző érdeklődését felkeltheti, akik kicsit is nyitottak a műfaj irányában.

Hirdetés

A Vox Machina legendájának első tíz részét még egy Kickstarter kampánnyal finanszíroztatták meg a Critical Role játékosai: nevezetesen Matthew Mercer (az első évadban Sylas Briarwood, ezúttal pedig a sárkány, Umbrasyl szinkronhangja), Liam O'Brien (Vax), Marisha Ray (Keyleth), Laura Bailey (Vex), Taliesin Jaffe (Percy), Ashley Johnson (Pike), Sam Riegel (Scanlan), illetve Travis Willingham (Grog). Az Amazonnál azonban résen voltak, és látták, hogy a felnőtteknek szóló animációs sorozatok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, úgyhogy még a premier előtt berendelték a második évadot, ami újabb 12 résszel ajándékozta meg az Amazon előfizetőit, no meg a Critical Role rajongóit.

Az első évad ugyebár azzal ért véget, hogy az Emonban tartandó nagy ünneplés közepette megkondulnak a vészharangok, amint a távolban négy sárkány tűnik fel az égen. Volt már rá bosszantó példa, hogy egy-egy széria bedob egy cliffhangert, hogy utána a következő évadban csak "hónapokkal" vagy "évekkel" később vegyük fel a vonalat. Szerencsére Mercerék nem ilyen kegyetlenek velünk, nézőkkel, de ez már nem mondható el Emon királyságának lakóiról.

A második évad nyitánya ugyanis nem lacafacázik. A sárkányok pont azt csinálják, mint amit a nyugati kultúrában felnőtt emberek elképzelnek róluk: rombolnak, gyilkolnak, pusztítanak, a nézők pedig a főhőseinkkel együtt a frontvonalról követhetik nyomon, amint az emoniak elégnek, halálra fagynak, vagy éppenséggel lemaródik róluk minden hús és csont. Brutális kezdés, ami egyben előre is vetíti az évad későbbi problémáját.

Általában a pozitívumokkal szoktam kezdeni a sort, ám most megfordítanám a sorrendet. A Vox Machina legendája ugyebár egy baráti társaság szerepjátékos kalandjaiból nőtte ki magát, ennek megfelelően a tétek hiába nagyok (és még fokozódnak is az évad előrehaladtával), különösebben nem tudunk aggódni hőseinkért, hiszen milyen játékos vonná ki magát a játékból egy kampány közepette?! Ezt megcáfolandó, kapunk 2-3 részenként egy tragikus fordulatot, amit viszont rendre vissza tudnak fordítani hőseink. Sajnos azonban ez a visszatérő motívum az évad végére teljes kiszámíthatóságot kölcsönöz a fősodornak, és ezzel együtt a még igazán izgalmas harcok élét is kicsorbítja. A legaggasztóbb az egészben, hogy ez nemcsak a mostani etapra, hanem a sorozat jövőjére is rányomhatja a bélyegét.

Általában nem szoktam fennakadni az animáción, de sajnos a sárkányok vizuális megjelenítése csúnyán tűnik ki a széria egészének képi világából. Ezen a téren remélhetőleg javítani fognak a jövőben, és nem lenne ördögtől való, ha a sárkányok is ugyanabban a stílusban lennének megrajzolva, mint a sorozat egyéb részletei.

A másik negatívum az a sok helyen észrevehető következetlenség. Egyrészt sokszor előfordul, hogy az egyik hős rendkívüli erőre tesz szert egy részben, hogy a másikban ismét egy "normális" fantasy karakterként bánjon el vele az aktuális ellenség. Ez azonban a kisebb gond, mivel sajnos a történet koherenciáját, a világ kohézisát is kikezdő ellentmondásokra is felfigyelhetünk. Emlékszünk még a Trónok harca utolsó évadában, amikor Királyvárban a néhány hónappal korábban mészároló, mindenkit meghágó dothrakik teljes békében sétáltak a kikötő utcáin? Nos, a Vox Machina is előszeretettel él ezzel az összeférhetetlenségi eszközzel, miszerint ha már a hőseink kibékültek, vagy legalábbis szövetségre léptek egy eleinte ellenségesnek tűnő csoporttal, utána mindenki más számára is más színben kell feltűnniük. De szép is lenne, ha így működne a világ, nem?

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Mindez annak fényében szomorú, hogy csodálatos világépítés zajlik a második évadban - és ezzel át is térünk a pozitívumokra, hiszen azokból szerencsére több akadt. Az első évad főkalandja miatt egyesek talán kicsit korlátoltnak érezhették a szériát, ám a folytatásra abszolút kilép a komfortzónából. Új kontinenseket, sőt, még új dimenziókat is megjárnak hőseink, és ezek az új helyszínek nemcsak dizájnban, hanem kultúrájukban is sokszínűek és különlegesek. Akik számára a fantasytörténetek mindig is a világépítés miatt voltak szimpatikusak, azok most mind a tíz ujjukat megnyalhatják.

Emellett azonban a széria a szívéről sem feledkezett meg, nevezetesen a nyolctagú csapatról, pontosabban annak tagjairól. Az első évad egészen Percy fókuszú volt, ám a második felvonásban a többiek hátterét is jobban megismerhetjük: nemcsak a múltjukat, hanem azt is, hogy ki hogyan érez a másik irányában. Ezekben a csapaton belüli konfliktusokban sokszor sokkal több a feszültség is, mint a szemkápráztató akciók során, mely utóbbiak ismét kreatív módon kerültek megvalósításra.

A rengeteg helyszínváltásnak, az újonnan felbukkanó népcsoportok megismerésének köszönhetően az új évad sokkal dinamikusabb lett, és a néző könnyebben fancsalodik rá, hogy elővegye a következő epizódot, hiszen könnyebb így sodródni az árral. Akik pedig már eleve ismerték a Critical Role-t, azok minden bizonnyal rengeteg easter egget is kaphattak - karaktereket és utalásokat, melyek a későbbi kalandok során válnak majd fontossá.

Összességében a második évad növeli a téteket, de nem ezért lesznek élvezetesek az új kalandok, hanem pont a Vox Machinán belüli civódások és karakterfejlődések miatt. Épp emiatt a szériának talán jobban állna, ha az egész világot fenyegető veszély helyett inkább az első évadra jellemző személyesebb problémákkal kellene megküzdenie - hiszen az aktuális felvonásban is azok voltak az igazán izgalmas momentumok, amikor hőseinkkel együtt a sárkányok jelentette fenyegetés a háttérbe szorult.

Az Amazon ezúttal sem bízott semmit a véletlenre, és még az új évad premierje előtt berendelték a harmadik etapot. Ami az újabb cliffhangernek köszönhetően ismét csavarni fog egyet a második évadban kirajzolódott felálláson, úgyhogy izgatottan várhatják a nézők az újabb folytatást.

A Vox Machina legendája - 2. évad

Kinek Ajánljuk
  • Akik hiányolták a tágabb világépítést az első évadból
  • Akik már eddig is tetszett a Vox Machina csapat dinamikája
  • Akik félelmetes és brutális sárkányokra szomjaznak
Kinek Nem
  • Akik érzékenyek a következetlenségekre
  • Akik a klasszikus animációs stílust preferálják
  • Akik már unják, ha a hősök minden helyzetből épségben kikászálódnak
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.