Hirdetés

Mindent szabad - Kritika

|

Ebben a világban kedvességgel nem sokra mehetünk.

Hirdetés

A kritika enyhe spoilereket tartalmaz!

Biztos mindenki találkozott már valamilyen formában azzal a népi bölcsességgel (talán a házi nyulas változat a legközkeletűbb), hogy nem érdemes közvetlen kollégával magánéleti kapcsolatba kerülni. És mint általában az ilyen közhelyeknél, most is meg kell állapítanunk, hogy az elhasznált mondás mélyén bizony lakozik némi igazság.

A párkapcsolati, a baráti viszonyokat és a munkakapcsolatot is meg tudja mérgezni, ha nem tiszták a szerepek, és soha nem tudhatjuk, hogy a másik fél pontosan miért viselkedik úgy, ahogy. Ez az alapfelvetés indítja el az útján Chloe Domont debütáló rendezését, amely a Sundance fesztivál után a Netflixet is meglátogatta. 

Hirdetés

Emily (Phoebe Dynevor) és Luke (Alden Ehrenreich) is egy befektetésekkel foglalkozó nagyvállalatnál dolgozik. A párosnak titokban kell tartania a viszonyukat, hiszen az ellenkezik a céges szabályokkal.  Sokáig nem is okoz problémát a bujkálás, ám egy nap kirúgják egyik közvetlen felettesüket, a folyosói pletykák szerint pedig Luke-ra várt az előléptetés, végül mégis Emily kapta meg az állást. A páros közé pedig egyre inkább éket ver a féltékenység és a felforgatott nemi hierarchia. 

A film kritikái közül jónéhány azzal a kijelentéssel indított, hogy a Mindent szabad láttán aligha tudjuk megmondani, hogy Domont személyében egy elsőfilmes rendezővel van dolgunk. Ez azonban nincs így, sőt, a Netflix thrillere nagyon is tipikus debütáló rendezés. Bár műfaji gépezetként valóban meglepően profin működik, túl sok témát dob fel, ez pedig érezhetően túlfeszíti a 110 perces játékidőt, a folyamatosan előkerülő dilemmák között pedig nem is találja a fókuszt és az arányokat a rendező. 

Épp ezért a végeredmény minősége is nagyon egyenetlen. Muszáj előreszaladnom egy pillanatra az értékeléshez: ez a film nem úgy lesz középszerű, mint amilyen értelemben ezt a jelzőt általában használjuk. Ahelyett, hogy egyenletesen hozna egy vállalható szintet, helyenként átmenet nélkül ugrál a zseniális és a közel értékelhetetlen között. Előbbire példa a nyitójelenet, ami egyszerre pimasz, szexi, vagány és pofátlan, ily módon tökéletesen alapozza meg a film hangulatát. Később viszont olyan nem túl kellemes pillanatoknak lehetünk a szemtanúi, mint mikor Luke Istennek kezdi el nevezni a főnökét, illetve mikor ugatni kezd az irodában. Megint csak kicsit előreszaladva, nem gondolom, hogy a Mindent szabad akár éves szinten kifejezetten fontos film lenne, de órákkal a megtekintés után is gondolkodtam bizonyos jelenetein, ami feltétlenül mutatja, hogy Domont képes hatást kiváltani. 

Némileg kerülgetem, hogy miről szól a film, de talán az eddigiekből nyilvánvaló, hogy ezt nem is lehet annyira egyszerűen, néhány szóban meghatározni. Az biztos, hogy a Mindent szabad alapját a nemi egyenlőtlenségek képzik. Egy pillanatra most legyünk őszinték, és gondolkodjunk el, hogy hány olyan férfi van a környzetünkben, aki nehezen tudja elfogadni, ha a párja többet keres, valamiben kompetensebbnek mutatkozik nála? A válasz csak attól függ, hogy mennyire vagyunk kritikusak saját ismerőseinkkel kapcsolatban, de az biztos, hogy senkinél sem lesz nulla. A férfi kompetenciaérzet egyik fontos eleme a család fenntartásának képessége, ezt támadva profán módon (ahogy látjuk a meghiúsult szexjelenetben) csökken az önbizalom és a teljesítőképesség, Domont szerint ráadásul ez a talajvesztés hamar túlkompenzálásba és abból következő tragédiába csaphat át. Drámai, ami Luke-kal ebben a filmben történik, és nemcsak saját szempontjából, hanem tettei társadalmi vetületét vizsgálva is. Csak úgy tudja helyreállítani meghasadt önképét, ha visszaél hatalmával (fizikai értelemben is) és megkérdőjelezi párja kompetenciáját. 

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


A férfi szála végig hiteles (még ha helyenként nagyon hatásvadász is), azonban Emily személyiségének változására alig-alig reflektál a film. Pedig a Mindent szabad akkor léphetett volna igazán szintet, ha nem csak vázlatszerűen foglalkozik a történet társadalmi vetületeivel. Az igazi gonosz ugyanis ebben a sztoriban az egyéni boldogulást minden és mindenki fölé helyező, kizsákmányoló céges kultúra, ami mintha még mindig nem tudna elszakadni A Wall Street farkasában látott világtól. Ez az, amiért a lánynak hamarosan szexista vicceken kell röhögnie a kollégáival egy sztriptízbárban, aminek köszönhetően Luke szerint csak az alfahímek élhetnek túl, és ami miatt a kapcsolat mindig is halálra volt ítélve. 

A játékidő utolsó harmadában Domont az erődinamikák mellé konkrét szexuális erőszakot is rendel, ez pedig a film egésze szempontjából hibának bizonyul, hiszen már sem ideje, sem tere nincs mindezt a maga mélységében tárgyalni. A zárlat pedig ugyan értelmezhető műfaji reflexióként (míg a klasszikus erotikus thrillerekben a nőt fosztják meg a cselekvőképességétől, itt a férfi fog térden állva könyörögni), a forgatókönyv strukturális problémái miatt nem hozza el a várt katarzist. 

A Mindent szabad stílusos, erős kezű rendezés, amiben a két főszereplő mellett a cégvezért játszó Eddie Marsan is remek, de a technikai kifinomultságot helyenként maga alá gyűri a tartalmi széttartóság. Az mindenesetre biztos, hogy Chloe Domont nagyon jól tapint rá kortárs dilemmákra, így a jövőben is érdemes lesz rá figyelni. 

Mindent szabad

Kinek Ajánljuk
  • Akiket foglalkoztatnak a nemi egyenlőtlenségek
  • Akik látják a céges világ visszásságait
  • Akik szeretik, ha a színészek kilépnek a komfortzónájukból
Kinek Nem
  • Akiket zavar, ha egy film túl sokat akar
  • Akik tisztább műfaji tartalomra vágynak
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.