Hirdetés

Rémálom - Kritika

|

Amit még az Elm utcában is unalmasnak tartanának.

Hirdetés

Skandinávia, pontosabban fogalmazva az észak-európai országok (Finnországot azért ne sértsük meg) az elmúlt években látványos minőségbeli szintugráson mentek keresztül, méghozzá nem is csak egy műfajon belül. Azt a filmfogyasztók eddig is tudták, hogy az északi országok drámái mindig is ott voltak az élmezőnyben, ám az utóbbi években a horror, illetve abba hajló alkotásaik is egy új dimenziót képviseltek - tavaly sokak számára a dán-holland koprodukcióban készült A látogatás lett az év horrorja, de a finn A keltetés is egy nem mindennapi nézőpontból mutatott be egy rémtörténetet, ami szintén sokaknak bejött.

Amikor a minőségbeli trend felfelé ível, elkerülhetetlen, hogy a nézői elvárások is egyre magasabbak legyenek az ebből a régióból érkező alkotásokkal szemben. Nos, a Kjersti Helen Rasmussen író-rendezőtől érkező Rémálom sajnos még a mérsékelt elvárásokkal szemben is elhasalna az unalom mezején.

Hirdetés

Egy ifjú pár diszkont áron csap le egy lakásra. Annyira az évszázad üzlete volt, hogy igazából látatlanban vásárolták azt meg, és csak a pasi, Robby (Herman Tommeraas) tud eleinte arról, hogy az előző tulajdonos a lakásban halt meg. Robby éjt nappallá téve dolgozik, míg barátnője, Mona (Eili Harboe) otthon dolgozik a lakás felújításán, otthonossá tételén.

Csakhamar Monát furcsa rémálmok kezdik gyötörni, melyekben egy visszatérő figura terrorizálja őt: ez a valaki Robby testében jelenik meg, de egyértelmű, hogy valójában nem ő az. Hogy még komplikáltabb legyen a helyzet, eme rémálmok alatt Mona alvajár, sőt, még magában és másokban is képes kárt tenni, ez pedig egy minél hamarabbi megoldást sürget a pár számára.

A rémálom koncepció mindig is egy közkedvelt témája volt a horror zsánerének, gondoljunk csak arra, hogy mennyi részt ért meg a Rémálom az Elm utcában franchise. Ez egy olyan jelenség, amin minden ember legalább egyszer átesett, tehát van viszonyítási pontja - és amennyiben egy horrorfilm is ezt a témát ragadja meg, úgy a nézőnek is könnyebb empatikusnak lenni a főszereplők irányába.

Ugyanakkor az alapkoncepció önmagában nem elég egy jó filmélményhez. A Rémálom pedig a kivitelezésben, illetve a kártyavárként összedőlő forgatókönyvben hasal el. Rasmussen író-rendező ugyanis nagyon ráerőlteti Mona perspektíváját a cselekményre, olyannyira, hogy időközben az ijesztegetésről is megfeledkezik - ami valljuk be, egy horror-thrillerként bekategorizált filmnél elég kellemetlen.

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Ami ennél is kínosabb, hogy a jelenetek önálló szigetekként lebegnek a nagy cselekmény tengerén, és minden előremozdító fordulat csak addig fontos, és csak akkor kerül elő, amikor éppen szükség van rá. Sem a házról, sem a rémálmok hátterében lévő entitásról, sem a szomszéd családról, sőt, még a Mona segítségére siető tudósról sem tudunk meg semmi lényegeset. Csak úgy léteznek, mert megköveteli őket a forgatókönyv, de természetesen minden infót mindenki magában tart, hogy véletlenül se kerüljünk egyről a kettőre.

A Rémálom a fináléra már inkább a bosszantó és unalmas egyvelege lesz, semmint egy feszültséget mesterien felépítő, hátborzongató koktél, amire a néző számítana előzetesen. A forgatókönyv minőségéről mindent elmond, hogy a film egészében meg lehet különböztetni a rémálmokat a valóságtól, csak az utolsó jeleneteknél mosódik el ez a határ - ekkor viszont már inkább összecsapottnak, semmint zseniális húzásnak érződik ez a megoldás.

A Rémálom nagyon keveset hoz ki a potenciáljából, ami miatt a 100 perces játékidő is egy örökkévalóságnak érződhet. Inkább egy csetlő-botló drámaként működhetne jól, semmint horror-thrillerként, de jelen formájában még az előbbi kategóriában sem ütné meg a tisztes középszert.

Rémálom

Kinek Ajánljuk
  • Akiket nem zavar, ha egy film egy kérdést sem válaszol meg
  • Akik kedvelik az észak-európai filmek komótosabb ritmusát
Kinek Nem
  • Akik egy horrortól legalább egy borzongós jelenetre számítanának
  • Akik igénylik a koherens forgatókönyvet
  • Akik az új Rémálom az Elm utcábant szeretnék látni
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.