Hirdetés

Gyilkosság a világ végén - ilyennek láttuk az 1-2. részt

|

Mi van, ha a gyilkos maga a technológia?

Hirdetés

A filmgyártás tendenciáinak ciklikusságát talán egy műfaj életén keresztül sem lehet olyan pontosan lekövetni, mint a true-crime esetében. A zsáner a streamingszolgáltatók térnyerésével párhuzamosan lett népszerű: ezek a valóban megtörtént bűnügyek alapján készült sorozatok ugyanis nagyon ideális streamingtartalmak. Néhány epizódnyi időtartam, izgalmas, sokszor tanulságos történet, és persze a végén a nagy csattanó. 

Ugyanakkor a mainstream filmgyártás logikáját ismerve teljesen természetes, hogy ha valami ennyire népszerűvé válik, erőre kap annak reflexiója is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy már ezek a műfaji kommentárokkal telített tartalmak is nagy sikert érnek el. A Gyilkos a házban az elmúlt évek egyik legkedveltebb sorozata, de az HBO Az utolsó lépcsőfok című szériája is remeknek bizonyult. A Gyilkosság a világ végén is a true crime tudatosabb változatai közé tartozik, de közel sem csak ez az érdekes ebben a sorozatban. 

Hirdetés

Amikor megismerkedünk Darby Harttal (Emma Corrin) épp frissen elkészült könyvéből olvas fel egy közönségtalálkozón. A mű egy olyan bűnügyről szól, amelynek szálait Darby akkori barátjával, Bill-lel (Harris Dickinson) fejtette fel. Ők ketten később szakítanak, majd évekig nem hallanak egymásról, mígnem egy techmilliárdos el nem hívja mindkettejüket egy különleges elvonulásra. Ott aztán megint történik egy bűneset, a főhősnőnek pedig ismét el kell kezdenie nyomozni. 

A Gyilkosság a világ végén egyrészről egy nagyon klasszikus felépítésű krimi. Ahogy a cím is utal rá, valóban a világ végén, hófödte tájon járunk, így a zárt helyszín adott, és természetesen a második epizódra már mindenki gyanússá válik. Ráadásul a nyomozás logikája is épp olyan, mint ebben a zsánerben általában. A nyomozó apró nyomokból olvas, levonja a logikus következtetéseket, és igyekszik feltérképezni a résztvevők motivációit. 

Ezt láttad már?

Rengeteg hír, cikk és kritika vár ezen kívül is a Puliwoodon. Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert kiválogatjuk neked azokat, amikről biztosan nem akarsz lemaradni.


Másrészről viszont ez a sorozat nagyon nem klasszikus krimi. Egyrészt ahogy említettük, van benne egy erősebb adagnyi műfaji reflexió. A szereplők folyamatosan utalnak a true crime zsánerére, Darby könyvére és arra, hogy bűntények mennyire más megvilágításba kerülnek manapság. Ahogy a Gyilkos a házban is tárgyalja, a nézők (és a sorozatok szereplői) ilyenkor már spekulálnak, elméleteket gyártanak, hiszen sokat tudnak a műfajról. 

Másrészt az első két rész alapján ez a sorozat elsőrendűen a technológia hatását akarja vizsgálni az életünkben. Mit várunk pontosan a technikától, miért gondoljuk, hogy az oldja majd meg életünk problémáit? Darby a nyomozása során gyakran használja a technika segítségét (még a Redditre is felmegy!), de vajon nem az okozta a tragédiát?

A Gyilkosság a világ végén vizuális szempontból tudatos vállalkozás, jól idézi meg a kortárs techthrillerek látványvilágát. Minden képkockája baljós hangulatot áraszt, a beállítások egyfajta elidegenedettséget sugallnak. A hangulati elemek között mindenképpen meg kell említenünk a remek színészi alakításokat is: Emma Corrin ismét bizonyítja, hogy a következő évtizedek meghatározó színésznője lehet, csodálatosan kelti életre a sérült főszereplőt. Emellett a Brit Marling által játszott rejtélyes karakterben is lehet potenciál.

Az első két epizód alapján a Gyilkosság a világ végén feltétlenül érdemes a figyelmünkre. Jó krimiként a történetről egyelőre keveset tudunk, de a hangulat bárkit magával ragadhat.  

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.