Mozikba került a FOX-os időszak talán utolsó X-Men mozijamozija - a New Mutants-szel továbbra sem tudjuk, hogy mi lesz végül -, ami távol maradt egy olyan méltó lezárás színvonalától, amit ez a széria megérdemelne. Könnyű ilyenkor bűnbakot keresni, így a többség meg is találta a sárdobálás célpontját Simon Kinberg rendező személyében, ám a valóság ritkán ennyire fekete és fehér. Félreértés ne essék, kétségtelen, hogy nem a tapasztalatlan Kinberg volt a legmegfelelőbb rendezőválasztás a stúdió részéről (például az ütemezés és a színészek kezelése esetében), viszont máris kimondtuk, hogy a stúdió épp annyira ludas a rossz kivitelezésben, mint a rendező maga.
Tovább rontva a helyzeten most kiderült, hogy a FOX-nál James Cameron nyomására módosították a film premierdátumát, ami rossz kilátásba helyezte az X-Men mozit a pénztáraknál. Cameron aggódott, hogy az ő produceri felügyelete alatt készült Alita: A harc angyala megbukna a kasszáknál, ha a decemberi dömpingben olyan filmekkel kellene hadakoznia, mint az Aquaman, az Űrdongó és a Mary Poppins visszatér. A stúdió engedett a nyomásnak és a decemberi bemutatót áttolta február 14-re, a Sötét Főnix tervezett premierjére, ami ezt követően csupán a múlt héten jelenhetett meg.
Stacey Snider, a FOX akkori vezérigazgatója eleget tett Cameron kérésének, annak ellenére, hogy a forrás szerint Kinberg és a film producerei szabályosan könyörögtek neki, hogy ne tegye. Hogy miért is jöttek ki olyan rosszul ebből? A Sötét Főnixet nem egy tradícionális nyári blockbusterként álmodták meg, sok szempontból a megosztóra sikerült X-Men: Apokalipszist szerették volna ellensúlyozni vele. A készítők abban reménykedtek, hogy a főszezonon kívül sikeres tud majd lenni a film, viszont azt ők is sejtették, hogy a nyári időszakban bukásra van ítélve.
Noha a film minőségén nyilván nem változtatott volna a korábbi premier, a bevételi adatokból elképzelhető, hogy valóban jobban jöttek volna ki. A Sötét Főnix lett minden idők legrosszabbul nyitó X-Men filmje. Az amerikai pénztáraknál mindössze 33 millió $-t keresett az első hétvége folyamán, globálisan pedig 140 millió $-t mutat az összegzett mutató. A 350 millió $ környékére belőtt gyártási költség plusz marketing fényében az elemzők 100-120 millió $-os veszteséget jósolnak a filmnek.