Természetesen idén is - immáron 95. alkalommal - megrendezésre kerül az Oscar-gála, amelyen ismét kiderül, melyek voltak az elmúlt év legjobb alkotásai. A jelölteket nemrég jelentették be, ahol voltak pozitív és negatív meglepetések is, és végleg kirajzolódott a legnagyobb esélyesek mezőnye.
A Minden, mindenhol, mindenkor például tizenegy jelölést kapott, amelyet Nyugaton a helyzet változatlan követ kilenccel, a dobogó alsó fokára pedig Martin McDonagh új filmje, A sziget szellemei került ugyancsak kilenccel. Ilyen a múltban is rengetegszer előfordult, hogy néhány alkotást megszórnak jelölésekkel. Arra azonban már sokkal kevesebb a példa, amikor a rengeteg lehetőség közül egyet sem sikerül díjra váltania az adott filmnek, és különböző okoknál fogva végül üres kézzel távozott a gáláról. Mi ezekből a címekből szemezgettünk most.
Mindössze egyetlen kitételünk volt a lista összeállítása során. Mégpedig az, hogy legalább 4 kategóriában legyen jelölése az adott filmnek.
A lista természetesen nem teljes, néhány címet ugyanis kihagytunk, hogy beleférjünk a 10+1-be. De lássuk, mik voltak a korábbi évek legnagyobbat hasaló, vagy érthetetlen módon nem díjazott alkotásai az Oscar-gálán:
10. Mechanikus Narancs (1971) / Dr. Strangelove (1964) - 4-4 jelölés
Itt rögtön csalunk is egyet, hiszen Stanley Kubrick mindjárt két filmjével is felfér a listára. Előbbinél talán annyira nem meglepő, hogy az Akadémia nem tudott mit kezdeni vele (tele van botrányos és meghökkentő jelenetekkel, aminek hála például Angliában a bemutatása után rögvest be is tiltották), utóbbinál pedig mondhatjuk, hogy pechje volt, mivel a My Fair Lady-vel kellett megküzdenie a díjakért. Egyik alkalommal sem jött össze a siker.
9. Taxisofőr (1976) - 4 jelölés
Martin Scorsese egyik legikonikusabb filmje a Taxisofőr, éppen ezért meglepő a tény, hogy a film egy Oscar-díjat sem kapott anno. Ebben Travis Bickie (Robert De Niro), az álmatlanságban szenvedő volt tengerészgyalogos taxisofőr és a fiatalkorú prostituált, Iris (Jodie Foster) kapcsolatát ismerhetjük meg. Míg Foster jelölése abszolút váratlannak mondható (14 évesen lett Oscar-jelölt), addig De Niro talán még a díjat is megkapta volna, ha vetélytársa, a Hálózatban szereplő Peter Finch nem hal meg alig pár hónappal a bemutató után. Az Akadémia így végül neki ítélte oda a díjat poszthumusz. Most azonban már sem Foster, sem De Niro nem panaszkodhat, hiszen mindketten két Oscar-díjjal büszkélkedhetnek. Annyit pedig még elárulhatunk: Scorsese nem most szerepel a listán utoljára.
8. Psycho (1960) - 4 jelölés
Minden idők egyik legnagyobb hatású filmrendezője kétség kívül Alfred Hitchcock, akinek megannyi klasszikust köszönhetünk. Ezek közül is kiemelkedik a Psycho, amit valószínűleg senkinek sem kell bemutatni. Hogy lehet az akkor, hogy sem Hitchcock nem rendelkezik Oscar-díjjal, sem pedig a Psycho nem zsebelt be egyetlen elismerést sem az Akadémiától? Az élet nagy kérdései, amire senki sem tudja a választ, de valamiért mégis így alakultak a dolgok.
7. A Wall Street farkasa (2013) - 5 jelölés
A gazdag tőzsdeügynök, Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) igaz története alapján készült film a pénzzel, szexszel és drogokkal teli életének csúcspontjait, valamint gyors bukását követi nyomon Scorsese őrülten vad és zseniális megvalósításában. Ám hiába tartották sokan az év filmjének, hiába volt tele olyan sztárok kiemelkedő alakításaival, mint Jonah Hill és Margot Robbie, végül minden kategóriában alulmaradt. Még DiCapriónak sem jött össze a díj - holott a legtöbben meg voltak róla győződve, hogy ez az ő éve lesz -, aki így negyedik alkalommal bukta el az Oscart (és ez volt a harmadik jelölése a legjobb férfi főszereplő kategóriában).
6. A remény rabjai (1994) - 7 jelölés
Az IMDb Top 250-es listáján a legmagasabbra értékelt, és minden idők egyik legkedveltebb filmje A remény rabjai, nem véletlenül. Kevés ennél érzelmesebb és szebb film létezik az emberi kapcsolatokról, a kitartásról és barátságról, miközben számos felkavaró életleckével is szembesülünk a történet során, amelyek soha nem veszítik el fontosságukat. Talán elsőre megdöbbentő lehet, hogy a film mind a hét Oscar-jelölését elvesztette (legjobb film, legjobb férfi főszereplő (Morgan Freeman), legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb operatőri munka, legjobb vágás, legjobb hang és legjobb eredeti filmzene), de ha megnézzük, hogy éppen a Forrest Gump volt a nagy vetélytársa (amely 6 díjat is bezsebelt), akkor máris árnyalódik a helyzet.
5. A keresztapa III. (1990) - 7 jelölés
Bár Francis Ford Coppola úgy érezte, hogy az első két Keresztapa elmesélte a teljes Corleone-szágát, az 1982-es Szívbéli című filmjének pénzügyi kudarca után kénytelen volt elfogadni a Paramount stúdió ajánlatát a Keresztapa III. részének elkészítésére. A trilógia utolsó részében - amelyet Coppola a Keresztapa-duológia "epilógusaként" emleget - így tényleg lezárult Michael Corleone története. A fogadtatása persze már meg sem közelítette az első két részéét, elég vegyesen ítélték meg a kritikusok a végeredményt. Ennek ellenére 7 jelölést csak begyűjtött az Akadémiánál, ám ennél több babér nem termett számára.
4. New York bandái (2002) - 10 jelölés
Ismét egy Scorsese film a listán, de ez már tényleg az utolsó. Nem sokan fogadtak volna arra valószínűleg, hogy olyan nevekkel a főszerepben, mint Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz vagy Liam Neeson képes lesz ekkorát hasalni az Oscaron a film, de végül mégis így lett. Mivel olyan ikonikus címek, mint a Chicago és A Gyűrű Ura: A két torony szintén jelölve lettek ebben az évben, a New York bandái csalódást keltően szerepelt a díjátadón, és mind a 10 jelölését elvesztette.
3. A félszemű (2010) - 10 jelölés
Az egyik legjobban sikerült remake a Coen-fivérek által rendezett A félszemű, amely ha nem is lehelt új életet a kétezres évekre már kihalt western műfajba, de megmutatta, hogy el lehet adni a mai ember közönségének is egy ilyen filmet. A sztori a Rooster Cogburn (Jeff Bridges) nevű alkoholista sheriff történetét meséli el, aki elkísér egy 14 éves, bátor farmerlányt, Mattie Rosst (Hailee Steinfeld), hogy levadássza az apja gyilkosát, Tom Chaney-t (Josh Brolin).
A filmet az Akadémia is szerette, csak éppen nem eléggé. Hiába ugyanis a 10 jelölés - köztük a legfontosabb kategóriákban, valamint Steinfeld legjobb mellékszereplőnő kategóriában való jelölése, akinek konkrétan ez volt az első filmes szerepe! - a ritkán látott erős mezőnyben esélye sem volt abban az évben, és végül üres kézzel tért haza.
2. Amerikai Botrány (2013) - 10 jelölés
A film egy évvel David O. Russell Napos oldal című filmje után került mozikba, amelyért Jennifer Lawrence a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat is megkapta. Kezdetben úgy tűnt, hogy az Amerikai botrány lehet az év nagy győztese, melynek középpontjában a Christian Bale által alakított Irving és az Amy Adams által játszott Sydney szélhámos-duó állt, akik belekeverednek egy bonyolult, korrupt politikusok ellen indított akcióba.
Bár 10 jelölést is kapott - a legjobb film, legjobb rendezés, legjobb férfi főszereplő (Bale), legjobb női főszereplő (Adams), legjobb férfi mellékszereplő (Cooper), legjobb női mellékszereplő (Lawrence), legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb jelmez, legjobb vágás és legjobb látványtervezés kategóriákban -, valamint egyike volt annak a 15 filmnek valaha, amely mind a négy színészi kategóriában jelölést érdemelt ki, egyet sem sikerült elnyernie. Neki sem volt esélye a 12 év rabszolgasággal és a Gravitációval szemben.
1. Bíborszín (1985) - 11 jelölés
Olykor még Steven Spielberg neve sem garancia a végső sikerre. A film egy fiatal afroamerikai lány, Celie Harris (Whoopi Goldberg) történetét meséli el, és bemutatja azokat a problémákat, amelyekkel a fekete nőknek a 20. században szembe kellett nézniük (családon belüli erőszak, szexuális támadások, szegénység, előítélet stb).
A legjobb film, a legjobb női főszereplő (Goldberg), a legjobb női mellékszereplő (Margaret Avery és Oprah Winfrey), a legjobb adaptált forgatókönyv, a legjobb operatőri munka, a legjobb jelmez, a legjobb smink, a legjobb díszlettervezés, a legjobb eredeti filmzene és a legjobb betétdal jelölésével az Akadémia egyértelműen értékelte a filmet. A versenyt azonban nem tudta felvenni Sydney Pollack Távol Afrikától című filmjével, amely abban az évben elsöpörte a díjátadót, és 7 jelölést is díjra váltott. Így lett a Bíborszín az első - ám nem egyedüli első - helyezett ezen a listán, mivelhogy…
+1 Fordulópont (1977) - 11 jelölés
A Herbert Ross által rendezett Fordulópont szintén 11 jelöléssel indult az Oscaron. Pechjére pont abban az évben, amikor az Annie Hall és a Star Wars is versenyzett. Ezért a balett dráma a legjobb film, a legjobb rendező (Ross), a legjobb színésznő (Anne Bancroft és Shirley MacLaine), a legjobb férfi mellékszereplő, a legjobb női mellékszereplő, a legjobb eredeti forgatókönyv, a legjobb operatőr, a legjobb vágás, a legjobb díszlet és a legjobb hang kategóriában mind-mind alulmaradt a többiekkel szemben.
Ez lett volna hát a lista. Ti melyiket tartjátok ezek közül a legjobbnak? Melyik érdemelt volna meg legalább egy díjat?