Hirdetés

Kettős látás: Filmek egy évben, azonos témával

|

Még innod sem kell ahhoz, hogy ezekből a filmekből kettőt láss.

Hirdetés

A cikket a listában szereplő Egy bogár élete 25. évfordulója kapcsán frissítettük fel. 

Közhelyes és sokszor elhangzott már, hogy Hollywood egyre inkább híján van az eredeti ötleteknek, remake-ek, folytatások korát éljük és így tovább. Az sem ritka, amikor egy adott zsánerben hasonló produkciók készülnek, legújabb összeállításunkban azonban még ennél is extrémebb helyzeteket igyekeztünk kiragadni. Olyan filmek kerülnek terítékre, melyek maximum egy év eltéréssel láttak napvilágot és kísértetiesen hasonlítanak a témájukat tekintve. Érdekes jelenség, igencsak változatos művekkel.

Hirdetés

12:01 - A kizökkent idő / Idétlen időkig (1993)

Noha a műfajukat tekintve merőben más alkotásokról van szó, mindkét darab az időhurkos filmek úttörőjének számít. Ehhez képest az Idétlen időkig az, mely kultstátuszba emelkedett, amivel nincs is probléma, elvégre egy zseniális vígjátékról van szó, ám a tévére készült 12:01 sem lett annyira rossz, hogy kvázi teljesen elmerüljön a feledés homályában. Kár érte, mert mindenképp fontos film, már csak az innovatív húzásai miatt is. Külön érdekes, hogy pár éve is jelent meg két időhurkos film, kevesebb, mint egy év eltéréssel, úgymint a Palm Springs és a Boss Level - Játszd újra, de azért mégis a pioníroknak szorítottunk helyet a listán.

Armageddon / Deep Impact (1998)

Itt már nincs műfajkülönbség, mindkét film ugyanarra a sztorira épül, hasonló eszköztárral. Egy hatalmas aszteroida közeledik a bolygónk felé és valószínűleg elpusztítja azt, ha az emberiség (nevezetesen az Egyesült Államok) nem tesz valamit sürgősen. Sem Michael Bay, sem Mimi Leder nem megy a szomszédba egy kis giccsért, de a túlzások és logikai bukfencek ellenére is két kedvelhető blockbusterről van szó. Ha a bevételt nézzük, szintén mindkét alkotás sikeresnek mondható, a Deep Impact csaknem 350 millió, míg az Armageddon bő 550 millió dollárt termelt. Nem hiába, a '90-es években élték virágkorukat a katasztrófafilmek.

Egy bogár élete / Z, a hangya (1998)

Újabb filmek '98-ból, amikor a Pixar és a Dreamworks is úgy gondolta, hogy bogarasak lesznek, ráadásul szinte egyszerre, alig másfél hónap különbséggel kerültek moziba. A nézői és a kritikusi visszhang sem volt rossz, s valóban két szórakoztató és bájos alkotásról van szó, noha egyik sem kiemelkedő a műfajban. A pénztáraknál a Z, a hangya teljesített szerényebben, Amerikában kisebb bukásnak bizonyult, de a 170 milliós összbevétel azért nem olyan csúfos. Más kérdés, hogy az Egy bogár élete majdnem ennyit hozott csak a tengerentúlon, összesen pedig 360 milliót termelt, így egyértelműen a Pixarnak érte meg jobban az ízeltlábúakkal való kalandozás.

Truman Show / Ed TV (1998-99)

Bármilyen hihetetlen, még mindig 1998-ban járunk, noha az Ed TV már átcsúszott 99-re, a két film bemutatója közt nem telt el egy év sem. Jelen esetben zongorázható a különbség a két mű megítélése és sikere közt, okkal. A Truman Show egy három Oscarra jelölt kultfilm, a mai napig aktuális és velős médiafricskával, karakterdrámával. Az Ed TV ezzel szemben egy felejthető vígjáték, néhány emlékezetes jelenettel és igen erős stábbal (Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Elizabeth Hurley, Dennis Hopper, Martin Landau). A közös pontot a sztori gerince adja, miszerint mindkét főhős élete kamerák kereszttüzében zajlik a nap 24 órájában. Akadnak hasonlóságok, de az idő ezúttal értékítéletet is hirdetett. Ezért ismerik kevesen az Ed TV-t és ezért szerepel a Truman Show minden idők legjobb filmjei közt.

Barátság extrákkal / Csak szexre kellesz (2011)

Ugrunk egy nagyot az időben és elmerülünk a romantikus vígjátékok tengerében, elvégre pont ez a zsáner ne rukkolt volna elő egy efféle duplafilmes jelenséggel? A címekből ki lehet következtetni, hogy miről szól a fáma. Két ismerős úgy dönt, hogy szexelni fognak, ami bonyodalmakat szül. Szűk fél év különbséggel jelentek meg, egyik darab sem reformálta meg a zsánert, de szerencsére rosszak sem voltak. Nekem speciel a Barátság extrákkal egy fokkal jobban tetszett, frappánsabb, viccesebb volt és működött a kémia Justin Timberlake és Mila Kunis közt. A másik oldalon Ashton Kutcher és Natalie Portman estek ágynak, amolyan szódával elmegy módon. A két alkotás nemcsak a szinopszisában hasonlít, hanem a bevételeket tekintve is. Egészen ironikus, hogy mindkét film 149 millió dollárt termelt világszerte, ami abszolút siker, úgyhogy szerintem kiegyezhetnek egy döntetlenben.

Támadás a Fehér Ház ellen / Az elnök végveszélyben (2013)

Akciózzunk egyet és mentsük meg az amerikai elnököt, elvégre úgysem láttuk ezt már milliószor. Nos, nem elégszer, ugyanis mindkét zúzda egész jól ment a pénztáraknál, sőt a Támadás a Fehér Ház ellen még két folytatást is megélt. Két szögegyszerű akciófilm, kvázi ugyanazzal a sztorival, persze különbségek azért akadnak. A Támadás a Fehér Ház ellen jóval komolyabban veszi magát és próbál földhözragadtabb lenni, míg Az elnök végveszélyben nem veti meg a humort és a lazaságot, elvégre az sem mindennapos, hogy egy ország első embere Jordan surranóban rakétavetőzik egy páncélozott limuzinból. Bár mi mást várhatnánk Roland Emmerich-től. Bármelyik alkotást erős túlzás jónak titulálni, de egyszeri zsánergyakorlatnak megtették.

Viszlát, Christopher Robin / Barátom, Róbert Gida (2018)

A Micimackó történetét feldolgozták már párszor, de azért nem egy Kisasszonyokról van szó. Épp ezért volt kicsit furcsa, amikor egy éven belül két alkotást is kaptunk ezzel a témával. A Viszlát, Christoper Robin 2017-es film, ami nálunk 18-ban jelent meg, a Barátom, Róbert Gida az év nyarán mutatkozott be. Noha a téma ugyanarra a mesehősre épül, a két mű eltérő stílust képvisel. A Christopher Robinban a szerző, A. A. Milne életének egy szakaszába és a Micimackó létrejöttének folyamatába nyerünk betekintést, míg a Barátom, Róbert Gidában a címszereplő felnőttkora elevenedik meg előttünk. Szerintem ez utóbbi sikerült jobban, egy borzasztóan kedves és szívmelengető élményt nyújtott, míg előbbi egy közepes életrajzi filmnek bizonyult. A nézők is a Barátom, Róbert Gidáért lelkesedtek jobban, mely 197 millió dollárig jutott világszerte, szemben a Christopher Robin szerény 7 milliójával. Persze egyáltalán nem baj, hogy mindkét mozi elkészült.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.puliwood.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.