A Fűrész franchise-t sokszor eltemettük, de akárcsak a központi figurája, rendre visszatér a mozikba. Lehet szeretni vagy utálni, de tény, hogy a modern horror egyik legnagyobb zászlóshajójáról van szó, melyre két fő eleme okán hivatkoznak előszeretettel. Ezek a csavarok és a csapdák.
A legfrissebb, tizedik felvonás mindkettőből nyújt eleget, noha kissé hullámzó színvonalon, de azt mindenképp ki lehet jelenteni, hogy Jigsaw visszatért. Ennek apropóján szerkesztőségünk összeült, hogy megalkossa a saját toplistáját a szériából.
A leírásban spoilerek szerepelhetnek.
10. Spirál: Fűrész hagyatéka
Az abszolút fekete bárány. Lehet elsőre jó ötletnek tűnt, hogy egy, a Fűrészre csak az alapjaiban hasonlító, elsősorban sötét krimit kapjunk, de a végtermék minden szempontból mellé ment. Chris Rock nyomozója katasztrófa, a csapdák gyenge utánzatoknak tűnnek, a csavart kilométerekről látni és még atmoszféraépítésben sem sikerül megütni az átlagos szintet. Az újító szándék becsülendő, de ebben az esetben jobb lett volna inkább csendben maradni.
9. Fűrész: Újra játékban
A pocsék hetedik felvonás után eltelt hét év, hogy aztán egy szinte teljesen új stábbal tető alá hozzanak egy soft rebootot. Az eredmény? Egy vérgyenge utánérzés, mely igyekszik tisztelegni a korábbi epizódok előtt, de csak kínos erőlködésre futja. A csapdák egyszerűek, helyenként bugyuták és az egészből hiányzik a klasszikus Fűrész hangulat. A zárásig szimplán csak rossz, de érkezik a csavar és átmegy az egész önmaga paródiájába. Óriásinak szánt felfedezés, mellyel csak az a gond, hogy teljesen inkonzisztens és annyi lyukat hagy maga után a sztoriban, amennyit megszámolni is nehéz. A hab a tortán a segéd, aki már mindenki előtt ott volt és segítette Jigsaw-t. Hát persze, a szomszéd bácsi takarítónőjét is biztosan beszervezte már 20 éve Kramer papa. A lusta írás netovábbja.
8. Fűrész 3D
Mivel a hatodik rész nem hozta a várt számokat, így a 3D-re keresztelt hetedik etapot szánták a finálénak, ami valljuk be, időszerű volt már. Olyannyira, hogy a számozott darabok közül simán ez a leggyengébb. Hoffmanból meg sem próbálnak normális karaktert csinálni, sőt még jobban lebutítják egy karikatúraszerű mészárossá. A sztori érdektelen, a szereplők irritálók és ostobák, a hatalmasnak szánt végső csavar az elcsépelt "ő végig ott volt és segített neki" revelációval pedig már végtelenül unalmas és röhejes. Ami mégis menti a menthetőt, az a gore és a csapdák. Akadnak felszisszenős pillanatok és kegyetlen megoldások, de legalább ezeknél kivált valamilyen érzelmet az egyébként piszok gyenge hetedik rész.
7. Fűrész VI
Talán a fejeseknek is feltűnt, hogy Hoffman iszonyatosan gyenge karakter, aki képtelen betölteni a John Kramer által hagyott űrt. Éppen ezért az aktuális halálcsapdás szál ezúttal Jigsaw személyes ügye. A gondolatmenet, amit felvet, kifejezetten érdekes, az életről, halálról döntő egészségbiztosítási cégvezetővel, ám a játékok kicsit sekélyesek és alibi megoldásokkal szolgálnak, már ha létezik egyáltalán kiút. A pörgős tempó és a tévésorozatos stílus azért még mindig működik. Teljesen átmentünk agyatlan kínzópornós szappanoperába, de talán pont ezért lehetett élvezni.
6. Fűrész V
Jigsaw már a múlté, de persze flashbackek formájában viszontlátjuk, a szálakat azonban már nem ő mozgatja. Itt kezdett el lejtmenetbe kapcsolni a széria, több szempontból is. Az önismétlés egy dolog, de a próbákat kiálló áldozatok szála teljesen jellegtelen, a csapdák nem túl kreatívak és úgy érződik, hogy az egész hajcihő csak a cím miatt került a filmbe, még ha a megoldás ezen árnyal is valamelyest. Hoffman és Jigsaw közös pillanatai a visszautalásokkal egész hangulatosak és a tempó is szélsebes. Nagyjából a széria leginkább semmilyen felvonása, ám mindenképp bravúr, hogy így is képes szórakoztatni.
5. Fűrész X
A legfrissebb darabra visszatértek a gyökerekhez, olyannyira, hogy a cselekmény az első és a második rész közt játszódik. Sokkal karakterközpontúbb, mint az elődei, Kramer abszolút főszereplő és a kerettörténet is a saját kálváriájára épül. Más kérdés, hogy miért akarnak belőle pozitív hőst csinálni, emiatt morálisan kikezdhető a film és a csavarok sem ütnek túl nagyot, de végre sikerült visszahozni a hangulatot. A csapdák hatásosak, nem fogják vissza magukat és tudják, mi kell a rajongók visszacsábításához. Tény, hogy lehetett volna jobb, de már az is valami, hogy hosszú ideje ez a gyilkos játék lett a leginkább működőképes.
4. Fűrész IV
A trilógiával lezárult egy korszak és akár az egész franchise-nak vége lehetett volna, de túl jól ment anyagilag, hogy ez megtörténjen. Érkezett a negyedik felvonás, mely bár igyekezett frappánsan kapcsolódni az elődjéhez, mégiscsak egy új kezdet volt az alkotók részéről. Pörgős cselekménnyel, kreatív képi áthallásokkal operál, csak túl sok vasat tart a tűzben ahhoz, hogy igazán egyenletes élmény legyen. A csapdák nem rosszak, de nincsenek a széria elitjében, a morális dilemmák, a brutalitás és a fordulatok úgy ahogy rendben vannak, nem lógnak ki a korábban történtek fényében. A végső csavar ellenben már kissé túlírt, izzadtságszagúnak érződött és megalapozta a későbbi felvonások gyermekbetegségeit, az összkép azonban így is korrekt.
3. Fűrész III
Ezt a szériát többször lezárták, vagyis inkább lezárhatták volna. Leginkább itt adta volna magát, de mivel a mai napig a franchise legtöbb bevételt hozó darabjáról van szó, így jöhettek a folytatások. John már a halálos ágyán fekszik, de nem rest Amandával karöltve játékra invitálni néhány szerencsétlent. Egyre több dolgot fedezünk fel a szereplők múltjából, emellett előkerül fő témánk, a megbocsájtás. Más kérdés, hogy mennyire sikeresen járják körbe, hála az irritálóan pepecselő Jeffnek, aki az elhunyt fiát gyászolja sajátos módon. A végeredmény ettől függetlenül hatásos, több kulcsfontosságú esemény is történik a későbbiekre nézve, valamint messze itt a legkreatívabbak és legbrutálisabbak a csapdák az egész sorozatban.
2. Fűrész II
A nagy siker után a második rész a folytatások szokásos módszerét követte. Mindenből többet és nagyobbat a korábbinál. Ez a mentalitás szokott aztán csúfos bukásokat eredményezni, de ebben az esetben nem így történt. Akadnak felesleges töltelékkarakterek, akik csak az áldozat szerepében tetszelegnek, de a több szálon futó cselekmény működik a csapdába esettekkel és Jigsaw vallatásával. A tempó szuper, a csavarok nemkülönben. Itt tudatosult először igazán a nézőben, hogy Kramer mennyire dörzsölten gonosz és számító figura, de pont ettől vált olyan hamar horrorikonná.
1. Fűrész
James Wan kvázi vizsgafilmje, aprópénzből tető alá hozott, kevés helyszínes horror, ami elindított egy igencsak jövedelmező franchise-t. Wan képes volt kompenzálni a büdzsé hiányát kreativitással, mely megnyilvánul többek közt a vizuális trükkökben és persze a forgatókönyv frappáns húzásaiban, amit a főszereplő Leigh Whannellel közösen írtak. Feszült, intenzív élmény ügyesen felhasznált inspirációkkal és hatásos lenne a zárás nélkül is, de azért nem mehetünk el szó nélkül amellett a bizonyos csavar mellett. Nem túlzás állítani, hogy a filmtörténelem egyik legemlékezetesebb, s egyben legütősebb revelációját kaptuk meg itt, melyet azóta is sokan próbálnak másolni. Ennyit számít az a bizonyos vízió.