A Fűrész franchise gyakorlatilag ki lett véreztetve. Az első három felvonás után le lehetett volna zárni a sztorit, de túl kifizetődő üzletnek bizonyult, így tovább bonyolították a szálakat és még négy trancsírozós szappanoperát kaptak a rajongók, melyek minősége bár megkérdőjelezhető, megvolt a maguk erénye és szórakoztató faktora. A Fűrész: Újra játékban és a Spirál címre hallgató nyolcadik és kilencedik etap azonban teljes mellékvágánynak bizonyultak, kis túlzással kukázva a sorozat szellemiségét. Mi szükség így egy tizedik filmre?
Első blikkre azt mondhatnánk, hogy semmi, egy újabb rókabőr lenyúzásán kívül, de a hatodik és hetedik részt jegyző Kevin Greutertnek erről másféle elképzelései voltak.
John Kramer, azaz Jigsaw (Tobin Bell) agytumorral küszködik, nincs sok ideje hátra. Megtudja, hogy létezik egy módszer, amivel a legreménytelenebb eseteket is meg lehet gyógyítani. Végrehajtják rajta a méregdrága műtétet, ám rájön, hogy a daganatot nem távolították el, szimplán átverték. Most fordul a kocka és mindenki, aki benne volt a csalásban, részt kell vegyen egy életre-halálra zajló játékban.
Ha leszámítjuk a kánonon leginkább kívül eső előző két részt, egészen 2010-ig, a záródarabnak szánt Fűrész 3D-ig kell visszamennünk, mely az addigi, viszonylag egységes "sztorikomplexum" befejezése volt. Felvetődik a kérdés, hogy időrendben hová lehet helyezni a tizedik filmet, ami annak fényében pláne érdekes, hogy a széria előszeretettel használ flashbackeket és ugrál ide-oda az idővonalon.
Ahogy a kedvcsinálók alapján sejteni lehetett, az első és a második felvonás között történő eseményeknek vagyunk tanúi. Mondanom sem kell, aki most ismerkedik Kramer történetével, könnyen azon kaphatja magát, hogy semmit nem ért a miértekből, ám nem kell olyan drasztikus, már-már epizodikus cselekményvezetésre gondolni, mint a negyedik, ötödik vagy hatodik alkotásnál. Akadnak visszatérő figurák, de a központi szereplő egyértelműen Kramer.
Ahogy említettem Grautert rendezett már a franchise-ban, többek közt a Fűrész VI-ot, melynél egy sokkal személyesebb motivációt írtak Jigsawnak. Jelen esetben is ez a helyzet, sőt kicsit megcsavarják az alapfelállást, ami miatt egy kettősség alakult ki bennem. Egy slasherben, trancsírhorrorban azt várja a néző, hogy jöjjön a gyilkos és tegye a dolgát. A Fűrész moziknak is megvan ez az oldala a kreatív és brutális halálcsapdákkal. Az áldozatok többnyire mindig kétes figurák, kik túlélve a játékot ezentúl jobban megbecsülik az életet. Ebben a pokoljárásban nem így történik, olyannyira, hogy Kramer válik a pozitív alakká, az azonosulható féllé.
Lehet érdekesnek tartani a módszereit, kedvelni a karaktert, de a mosdatás más tészta. Szintén előszeretettel érvelnek amellett, hogy ő közvetlenül nem öl meg senkit, de ne legyünk naivak. Jigsaw kegyetlen figura, nem önbíráskodó igazságosztó. Ahogy a tizedik rész kezeli, az mégis kicsit ez utóbbira hajaz, mely morálisan erősen kikezdhető. A korábban felhozott kettősség pedig a komplett művet körbelengi. A felvezetés kifejezetten hosszú, a játék kezdetéig majd' egy órát kell várni, és a karakterközpontúbb expozíció működik, mégis kissé túlnyújtottnak érződik. A csapdák, véres jelenetek erőteljesek, fel-fel lehet szisszenni, némelyik próbához kell gyomor, de a széria veteránjait talán nem izzasztja meg. Fokozatosan pörögnek fel a dolgok, igyekeznek kedvezni a rajongóknak, ami hol ügyesen lovagolja meg a nosztalgiát, míg máskor légből kapottnak hat.
Nincs Fűrész csavarok nélkül és előzetesen számos rajongói teória látott napvilágot. Örültem, hogy az írók nem akartak valami hasonló extrém őrületet beleerőltetni csak a sokkfaktor növelése érdekében, ugyanakkor a megoldás kissé csalódást keltően kiszámítható. Nem vitatom, hogy nehéz megtalálni az arany középutat és valami újat kitalálni kilenc film után, de nagy revelációkra ezúttal kár számítani.
A Fűrész X szépen termel a kasszáknál és a visszajelzések is jók róla, mely abszolút érthető. A közönség, a rajongók ki voltak éhezve egy decens Jigsaw-játékra, melyet nagyjából a 2009-es hatodik rész óta nem láthattak. Greutert művében megvan a nosztalgia, de képes más megvilágításba helyezni a karaktereket, a sztori működik, még ha a morális kérdések visszássá is teszik az összképet. A végeredmény egyáltalán nem rossz, viszont erősen hullámzó. Helyenként, főleg az utolsó harmadban nagyon bugyuta, illogikus események, döntések váltják egymást, míg máskor tökéletesen idézi meg a franchise atmoszféráját és élmény elmerülni ebben a bizarrul brutális játékban. Más kérdés, hogy hova tovább, mert bármeddig lehet folytatni ezt a sorozatot, s a szkeptikusságom korántsem múlt el, ám hosszú idő után végre ismét mutatott némi életjelet a Fűrész széria.